۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۲۴۷۸۸
مدير گروه اقتصاد مركز فرهنگ و انديشه اسلامي:

اقتصاد مقاومتی نباید سیاست زده شود و تحت لوای یک حزب قرار گیرد

حجت الاسلام رضایی با بیان این که اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی نیاز به فرهنگ سازی و عزم ملی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی جزو منافع ملی است و باید تمام احزاب کشور اجرای آن را مد نظر قرار دهند و اختلافات را کنار بگذارند.
مجید رضایی

به گزارش خبرگزاری رسا، دومين نشست اقتصاد مقاومتي با عنوان اقتصاد مقاومتي و رسانه با حضور حجت الاسلام مجيد رضايي عضو هيأت علمي دانشگاه مفيد و مدير گروه اقتصاد مركز فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار شد.


وی مفهوم اقتصاد مقاومتي را از مفاهيم سهل و ممتنع دانست و گفت: دنياي اقتصاد امروز با اقتصاد قرن 19 خيلي فرق كرده است و تنوع كالاهاي صنعتي ، نيازها، سليقه‌ها و تكثر كالاها زياد شده است و در این شرایط رسالت رسانه اين است كه باید توان علمي را در زمينه توليدات بالا ببرد.


حجت الاسلام رضایی با بیان این که تمام آحاد کشور با مسأله اقتصاد مقاومتی سروکار دارند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتي نیاز به عزم ملي دارد و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند بايد دنبال ايده جديد برويم و به عزم ملي برسیم؛ رهبري هم چند سال پيش مركز الگوي اسلامي ايرانی پيشرفت را براي اين كار تشكيل دادند.


وی به نظريات دانشمندان غرب در رابطه با اقتصاد اشاره و گفت: دويست سال پيش عصر آدام اسميت اقتصاد خصوصي مطرح شد و جواب نداد سپس اقتصاد سوسياليستي و بعد اقتصاد بازار و امروزه از فرد و دولت و نهاد گذشته بايد سراغ اقتصاد خانواده رفت، بايد ديد بچه‌ها در خانه چه ميل و نگرشي دارند و نيازشان چيست و اين نكته اي است كه موضوع سبك زندگي و فرهنگ سازي رسانه اي را اهميت مي دهد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با بیان این که اقتصاد مقاومتي تدريجي است و بايد فرهنگ‌سازي كرد نه مچ‌گيري، افزود: همه افراد جامعه بايد درگير شوند و مانند انقلاب اسلامي همه بايد هماهنگ عمل كنند؛ مردم ژاپن هم برای توسعه به یک عزم ملي رسيدند و گفتند پول مي‌دهيم و كالاي ناقص خودمان را به خارجي‌ها ترجيح مي‌دهيم.

 

وی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را منوط به عوض شدن روحیه و فرهنگ دانست و اظهار داشت: سياسي شدن و سياست زدگي ضربه بزرگي به اقتصاد پايدار مقاومتي مي‌زند؛ اقتصاد مقاومتي «دستوري» نيست بلکه باید آن را باور كنيم.

 

مدير گروه اقتصاد مركز فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به این که اقتصاد مقاومتي به استقلال و آزادي گره خورده‌ است، ابراز داشت: استقلال را رهبري خيلي خوب معنا كردند يعني آزادي در بعد ملي؛ ما بايد مزيت‌هاي كشور خود را بشناسيم که در صنعت، كشاورزي و دیگر موارد چه مزيت‌هايي داريم.

 

وی با بیان این که آمريكا 20 ميليون بشكه نفت در روز مصرف دارد در حالي كه 6 ميليون را خودش توليد مي‌كند، افزود: ما در بخش انرژي مزيت نسبي نداريم زیرا در جهان جايگزين دارد و بايد به دنبال چيزهايي ديگر باشيم و بخش‌ علمي فعال شود؛ اگر كار علمي خوب انجام شد كار اجرايي هم خوب مي‌شود در ژاپن همين راه ها را زماني كه تحت اشغال بودند رفتند ولی امروز رئيس جمهور آمريكا هم موبايل ژاپني دارد.

 

حجت الاسلام رضايي با بیان این که ما از نظر علمي جزو کشورهای مصرفي هستيم، خاطرنشان کرد: بايد يك دهه در اين باره كاركرد تا به تولید علم برسیم و بتوانیم علم را به دیگر کشورها صادر کنیم و چنانچه علم را به ارزانی از دیگر کشورها وارد کنیم نمی توانیم بهره درست را از آن ببریم.


وي افزود: اقتصاد مقاومتي نبايد سياست زده شود و تحت لواي اين حزب و آن حزب قرار گيرد بلكه بايد «منافع ملي» در نظر گرفته شود و مانند آمريكا که جمهوري خواه و دموكرات به منافع ملي فكر مي‌كنند و در اين جهت اشتراك دارند ما هم باید منافع ملی خود را به خوبی بشناسیم و هدف مشترکی را دنبال کنیم.

 

مدير گروه اقتصاد مركز فرهنگ و انديشه اسلامي با بیان این که باید فرهنگ اتحاد بر سر منافع ملی را در میان مردم و مسؤولان ترویج دهیم، افزود:  بهترين جاي شروعِ فرهنگ سازی، آموزش و پروش و رسانه ها هستند؛ در آنجا بايد گفتمان اقتصاد مقاومتي در درون افراد نهادينه شود تا در دانشگاه‌ها و جامعه خود را نشان ‌دهد./843/د101/ی

 

منبع: روابط عمومي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه

ارسال نظرات