۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۷۹۵
استاد حوزه و دانشگاه:

يكي از شاخصه هاي اقتصاد اسلامي حرمت اسراف است

استاد حوزه و دانشگاه، يكي از شاخصه هاي اقتصاد اسلامي را حرمت اسراف و زياده روي و تأکيد بر صرفه جوئي و مصرف درست دانست و گفت: اسراف به معني زياده روي و تجاوز از حد اعتدال است و کلمه اسراف در امور مختلف به هر نوع زياده روي گفته مي شود.
حجت الاسلام حبيب الله يوسفي

حجت الاسلام حبيب الله يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، با اشاره به اينكه در قرآن کريم به بيش از 20 مورد به اسراف اشاره شده است، گفت: در اين 20 مورد بيشتر به اسراف در هزينه کردن اموال و خوراکي ها اشاره شده است و به شدت از اينگونه اسراف ها نهي شده است به طوري كه اسراف کاران را اهل جهنم معرفي کرده است.

 

وي با اشاره به چند آيه در اين زمينه ابراز کرد: خداوند در آيه 141 سوره انعام بعد از توضيح در رابطه با خلقت باغها و درختان ميوه از جمله درخت خرما، زيتون و انار مي فرمايد، از ميوه هاي رسيده اين درختان بخوريد و حق فقرا و بينوايان را بدهيد و اسراف و زياده روي نکنيد که خدا اسراف کاران را دوست ندارد.

 

حجت الاسلام يوسفي با اشاره به اينكه خداوند در آيه 31 سوره اعراف نيز مي فرمايد، بخوريد و بياشاميد و اسراف نکنيد، كه خداوند اسراف کاران را دوست ندارد، گفت: البته بسياري از بيماريهاي انسان نيز از زياده روي در خوردن و آشاميدن است که در جاي خود بحث فراوان دارد.

 

وي با  بيان اينكه اسراف کاري خلق و خوي فرعونيان است، افزود: خداوند در آيه 83 سوره يونس مي فرمايد: در حقيقت فرعون در آن سرزمين برتري جوئي داشت و از اسراف کاران بود و در آيه 31 سوره دخان نيز به فرعون مي فرمايد «انه کان عالياً من المسرفين» او از برتري جويان اسراف کار بود.

 

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه در امر اسراف پيروي از ديگران نکنيد، گفت: در آيه 151 سوره شعراء مي فرمايد «ولا تطيعوا امرالمسرفين» از دستور اسراف کاران اطاعت نکنيد و شايد هم منظور اين  است که در امر اسراف از مسرفين الگو نگيريد که چشم و هم چشمي کنيد و به اسراف و تبذير بپردازيد.

 

حجت الاسلام يوسفي گفت: با اينکه رهبر معظم انقلاب چندين سال متوالي بر اقتصاد مقاومتي تأكيد دارند و امسال دستور به اقدام و عمل داده اند اما هم چنان اسراف کاري و فساد در امور مالي و مصرف بي رويه و چشم و هم چشمي غوغا مي کند.

 

وي افزود: در کشور ما با اينکه اسلام دستور به صرفه جویي و درست مصرف کردن است اما همچنان مصرف سرانه آب هر نفر چهار برابر سرانه ميانگين جهاني است ضمن اينكه  مصرف مواد غذائي، ميوه جات، تره بار، حبوبات، تهيه لباس، تهيه مسکن، لوازم منزل، تهيه وسايل نقليه و امثال اين ها بالاتر از سرانه جهاني است به طوري كه اسراف و گاهي به تبذير مي پردازيم.

 

به گفته وي، اين الگوي مصرف ما که بيشتر هم بر اساس تفاخر و تکاثر و چشم و هم چشمي بنا شده با الگوي مصرف متعادل اسلامي فاصله زيادي دارد و يکي از عوامل فساد اقتصادي همين مصرف گرائي اسراف کارانه است.

 

حجت الاسلام يوسفي اظهار اميدواري كرد در همه امور زندگي از قرآن الگو گرفته و مطيع امر خدا نه اينكه مطيع امر مسرفين باشيم./303/1307/ب1

ارسال نظرات