۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۲۴۹۵۴
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي:

آذربایجان مهد نخبگان علم و ادب و فرهنگ است

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با تأکید بر شناساندن مفاخر، دینی، عرفانی و ادبی منطقه آذربایجان گفت: آذربایجان مهد نخبگان علم و ادب و فرهنگ است.
علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علي اكبر صفي پور، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در سخنانی با قرائت پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به همايش ملي بزرگداشت شيخ محمود شبستري، اظهار داشت: برگزاري نخستين همايش بزرگداشت شيخ محمود شبستري در سفر سال گذشته علي جنتي به شهرستان شبستر برنامه ريزي شد.


وی شناساندن بزرگان و مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی را بهترین راهکار برای پیوند دادن اندیشه نسل نو و گذشتگان و بهترین شیوه برای مبارزه با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی عنوان کرد و گفت: آذربایجان و شبستر محل ظهور نخبگان علم و ادب و فرهنگ است و شیخ محمود شبستری نمونه بارزی بر این ادعاست.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقی گفت: این عارف و شاعر پرآوازه  ایرانی که به حق مصداق بارزی از ترکان پارسی‌گوی است، در کتاب خود با زبان شعر راه تکامل انسان را به زیباترین شیوه بیان نموده و مفاهیم عمیق عرفانی و انسانی را در پاسخ به سوالاتی چند به تصویر کشیده است.


همچنین حجت الاسلام سيد محمود دعائي، مدير مسؤول روزنامه اطلاعات در سخنانی با تأکید بر گردآوري، تدوین و چاپ آثار شيخمحمود شبستري گفت: شيخ محمود شبستری از دیدگاه بزرگان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، از این رو باید اقدامی در شأن آن بزرگوار صورت گیرد.


همچنین مهدي محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران با بيان اين‌كه آذربايجان مهد بزرگانی از جمله شيخ محمود شبستري است، اظهار داشت: انجمن مفاخر فرهنگي كشور تا كنون مجلس بزرگداشت 150 نفر از مفاخر كشور را برگزار كرده كه 20 از آنان آذربايجاني هستند.


علي اشرف مجتهد، دبیر همايش ملي بزرگداشت شيخ محمود شبستري نیز در آغاز این همایش ملی با تأکید بر این‌که اهداف متعددی از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی پیگیری می شود، اظهار داشت: شيخ محمود شبستري را بايد از نو شناخت و جايگاه اين عارف نامي را به دنيا باز نماياند.


وی با بیان این‌که به دنبال برگزاری اين همايش سال آينده به صورت بين المللي هستیم، خاطرنشان کرد: وقتي از عرفان و تصوف آذربايجان سخن به ميان مي آيد در صدر آنها نام شيخ محمود شبستري مي درخشد، بر اين اساس اثر گلشن راز به مانند ستاره اي درخشان در اعصار تاريخ تلالو مي كند و اين جذابيت موجب ترجمه اين اثر به ده ها زبان دنيا شده است.


همچنین حسن امين لو، رئيس هيات مديره موسسه فرهنگي شيخ محمود شبستري نيز با اشاره به ثبت جهاني اثر 700 ساله گلشن راز در يونسكو، گفت: جاذبه هاي عرفاني و روحاني شيخ محمود شبستري امروز بزرگان ايران را در شبستر جمع كرده است، باید از این فرصت مغتنم در معرفی عرفان حقیقی اسلام بهره جست./935/203/ب2

ارسال نظرات