۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۴۲۵۰۰۸
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

شهید مطهری مظهر عقلانیت و جامع نگری در جهان اسلام بود

مدیر کل ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: شهید مطهری از نظر ارزش و مقام علمی دارای رتبه عالی است، او مظهر عقلانیت و جامع نگری در جهان اسلام بود.
دکتر حبیب رضا ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، شامگاه امروز در مراسم تجلیل از استادان دانشگاه آزاد شهرضا که در سالن اجتماعات دانشکده تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برگزار شد، گفت: مطالعه آثار شهید مطهری برای همه اقشار جامعه به ویژه جوانان، دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور لازم است.

 

وی تصریح کرد: کتاب‌ها و آثار این دانشمند بزرگ، پس از سال‌ها هنوز حاوی مطالب مهم و اثر گذاری است که برای فرد و جامعه بسیار سودمند است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: مطالعه آثار شهید مطهری جوانان را با معلومات بسیاری در حوزه‌های مختلف لوم انسانی و علوم دینی آشنا کرده و بسیاری از شبهات آن‌ها را پاسخ می‌گوید.

 

حجت الاسلام ارزانی تأکید کرد: از ویژگی‌های شهید مطهری عقلانیت گرائی و جامع نگری در مباحث علمی  فرهنگی و پرداختن به بسیاری از شاخه‌های علوم انسانی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بی‌توجهی به تولید و تفسیر علوم در برخی از رشته‌ها اذعان کرد: به تولید علم در ایران در بعد نظری به خوبی انجام شده اما ضعف توجه به علوم کاربردی به وضوح احساس می‌شود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: حوزه و دانشگاه، دو رکن اصلی تحقیقريال پژوهش و تولید علم در کشور هستند اما در محیط‌های حوزوی و دانشگاهی ارتباط سیستمی میان مطالعات و پژوهش‌ها ضعیف است.

 

دکتر ارزانی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه دانشگاهی کشور در حال حاضر رشد متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که باید به عنوان یک ظرفیت مهم و قابل توجه از آن استفاده کنیم.

وی اذعان کرد: متاسفانه پایان نامه‌های دانشجویان مسبوق به مساله شناسی دقیق در حوزه‌های تخصصی و منطبق با نیاز و مشکلات جامعه نیست.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اساتید دانشگاه‌ها، هدایت مطالعات دانشجویان مقاطع کارشانس ارشد و دکتری به سوی نیازهای جامعه و ارائه مطالب زیربنایی و موضوعات خام برای تحقیق و پژوهش در این زمینه‌ها است.

 

ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «منیة المرید» اثر  شهید ثانی گفت: شغل معلمی از منظر تعالیم اسلام، شأن و کرامت ویژه‌ای دارد بنابراین بایسته‌هایی از نظر شهید ثانی برای آن وضع شده که منطبق با تعالیم اسلامی بوده و می‌تواند اصول موفقیت هر معلمی در تعلم و تربیت باشد.

 

وی تصریح کرد: کی از مهم‌ترین ویژگی‌های معلم از منظر تعالیم اسلامی، شجاعت در ابراز نمی‌دانم در موارد لزوم است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای محصلان مطرح بوده و زمینه آموزش و آموختن در ابواب جدید علمی را فراهم کند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان  در ادامه افزود: معلم باید خوش اخلاق و خوش برخورد باشد اما در عین حال حرمت استاد و شاگردی نیز باید در هر شرایطی حفظ شود زیرا این مسئله به کرامت ذاتی معلم و ارزش و اهمیت علم و دانش باز می‌گردد.

 

 حجت الاسلام ارزانی گفت: یک معلم متعهد باید در مقابل بدعت‌ها و نادانی‌ها بایستد، معلم تنها موظف به آموزش شاگران خود نیست او یک آموزنده است که به تصریح روایات اسلامی شغلی را برگزیده که دنباله شغل انبیاست، بنابراین باید در برابر کج‌روی‌ها و بدعت‌ها ایستادگی و روشن‌گری کند.

 

وی اظهار کرد: از نظر متون و تعالیم اسلامی معلمان افرادی با متانت و وقار ،با اخلاص و با شهامت در اظهار حق هستند که در تعلیم علم و داشتن به دیگران کوتاهی نکرده و جانب انصاف را در بیان مطالب رعایت می‌کنند./868/202/ب2

ارسال نظرات