۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۲۵۰۴۳
جشن‌هاي عيد مبعث در خراسان شمالي؛

باب الرضا، گنجينه فرهنگ‌ها غرق در نور و شادي شد

هم‌زمان با عيد مبعث رسول خاتم (ص)، پیام‌آور عدالت و كرامت انساني، خراسان شمالي؛ استان باب الرضا (ع) و گنجينه فرهنگ‌ها غرق در نور و شادي شد.
عید مبعث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، چهارشنبه شب و صبح پنج‌شنبه، هم‌زمان با بيست و هفتم رجب، سالروز آغاز بعثت رسول گرامي اسلام (ص)، آیین‌های گراميداشت اين عيد سعيد، با شكوه خاصي در جای‌جای استان خراسان شمالي برگزار شد.

 

مردم اين استان همانند هر سال از چندين روز قبل خود را برای برپایی و شرکت در آیین‌های گراميداشت عید مبعث نبی مكرم اسلام (ص) آماده کرده و به استقبال این روز رفته بودند.

 

به اين مناسبت خیابان‌های بجنورد و ديگر شهرهاي خراسان شمالي، سردر مغازه‌ها و ادارات و سردر برخي منازل با ریسه‌های نور چراغاني و با نصب پرچم‌ها و بیرق‌های سبز شده آذین بندی شده بود.

 

ديشب و امروز استان خراسان شمالي يكپارچه شور و شادي و نور بود و محافل جشن و سرور مبعث نبي مكرم اسلام در مناطق مختلف اين استان برپا شد.

 

جشن و شادماني مردم محب حضرت محمد (ص) در استان باب الرضا (ع) و گنجينه فرهنگ‌ها از نخستين ساعات شب گذشته با توزیع شربت و شیرینی در خیابان‌های بجنورد، مرکز استان و دیگر شهرهای خراسان شمالی آغاز شد و تا پاسي از شب ادامه داشت.

 

اين آیین‌ها به صورت محوري با حضور خيل كثيري از مؤمنان و دوست داران پيامبر رحمت و کرامت و منادي آزادگي، صلح و عدالت، در بيش از هزار مسجد شهري و روستايي استان خراسان شمالي، با محافل قرآني و سخنراني روحانيان برگزيده، چراغاني مساجد و معابر، مسابقات فرهنگي، مولودی‌خوانی و پخش شربت و شيريني در ایستگاه‌های صلواتي برگزار شد.

 

در آیین‌های گراميداشت عيد مبعث در استان خراسان شمالي برنامه‌هایی نظير ایراد سخنرانی، ذکر سیره نبوی و سجایای حضرت خاتم (ص)، مسابقات فرهنگی، مداحی و غيره برگزار شد و دوست داران و عاشقان رسول مهر و رحمت، در فضای مساجد، کوچه‌ها و خیابان‌ها به برپایی جشن و شادمانی پرداختند.

 

ديشب در خیابان‌های شهرهاي خراسان شمالي نيز نوجوانان و جواناني كه پیشانی‌بندهایی با مضامين حب و دوستي حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) بسته بودند، ظرف‌های شیرینی و شربت را در بین مردم و مسافرین خودروهای عبوری توزیع می‌کردند.

 

برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اطعام نیازمندان با مشارکت پررنگ جوانان، ارسال پیامک‌های تبریک و غيره برخي ديگر از برنامه‌های گراميداشت عيد سعيد مبعث در مناطق مختلف استان خراسان شمالي بود.

 

همچنين در سالروز بعثت نبي خاتم (ص)، شماري از زوج‌های جوان خراسان شمالي، جشن ازدواج خود را هم‌زمان با اين مناسبت فرخنده برگزار و زندگي مشترك خويش را آغاز كردند.

 

بر اساس سنتي اسلامي و كهن، در سالروز مبعث حضرت محمد (ص) بسياري از مردم استان باب الرضا (ع) و گنجينه فرهنگ‌ها، به مناسبت اين عيد بزرگ صله ارحام به جاي آورده و به ديدار اقوام و بزرگان خانواده خود می‌روند تا ضمن تبريك اين روز، با اقوام و خويشان خود نيز ديداري تازه كنند.

 

افزون بر مساجد و خیابان‌ها، در شب و روز عيد مبعث آیین‌های مذهبی نظير قرائت قرآن، مولودی‌خوانی، مداحی و غيره با حضور ميهمانان و مردم بومي در حرم مطهر امامزاده‌ها و بقاع متبرك استان خراسان شمالي برگزار شد و اين برنامه‌ها همچنان نيز ادامه دارد.

 

بر اساس برنامه دیشب و امروز جشن‌های مبعث در 9 امامزاده شاخص شهرستان‌های هشت‌‌گانه خراسان شمالی با حضور مردم و مسؤولان و با سخنرانی روحانیان دعوت شده و مولودی‌خوانی مداحان استانی و کشوری خاندان عصمت و طهارت (ع) برگزار شده و یا عصر امروز برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، حضرت محمد (ص) روز بیست و هفتم رجب سال 40 عام‌الفیل، هم‌زمان با 13 سال پیش از هجرت به مدینه، در غار حرا توسط جبرییل و از سوی خداوند متعال به پیامبری نائل و مأمور شد تا پیام وحی را به مردم برساند، شرک و بت‌پرستی را از روی زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد.

 

شیعیان سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) را جشن می‌گیرند و افزون بر این اعمال مستحبی نظیر دعا، نماز، غسل و دیگر موارد را انجام می‌دهند اما در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر اکرم (ص) مشخص نیست و به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، روز مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمی‌شود اگرچه بعضی از علمای اهل سنت معتقدند که این واقعه در شب 21 ماه رمضان روی داده است./202/9314/ب1

ارسال نظرات