۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۲۵۰۴۷
استاد حوزه و دانشگاه:

مهم‌ترین رسالت پیامبر اسلام ترویج علم و دانایی بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبر گرامی اسلامی(ص) به عنوان بزرگ‌ترین مروج علم و دانش در عالم انسانی مطرح است و ایشان اساس رسالت و تبلیغ خود را بر پایه ترویج علم و دانایی قرار دادند.
استان مركزي در خجسته سالروز عيد مبعث غرق شادي و سرور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری صبح امروز در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص) در حسنیه بیت‌العباس شهرضا برگزار شد عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص) در  شرایطی به رسالت برانگیخته شد که ظلم، جور و ستم بر تمام شئون زندگی بشر حکم فرما بود.

 

وی تصریح کرد: شرایط محیطی شبه جزیره عربستان در بدترین شرایطی بود که بشر تا به امروز تجربه کرده و شاید بسیاری از اعمالی که اعراب جاهلی انجام می‌دادند، هرگز در هیچ جامعه‌ای تکرار نشود و این مسئله خودش به عنوان یکی از معجزات رسالت مطرح است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: امروزه داعش با جنایات خود عالم انسانی را متأثر می‌کند و سلفی‌ها و گروه‌هایی مثل بوکوحرام اقدام به نسل کشی می‌کنند، اما شاید در بین این گروه‌ها هم زنده به گور کردن فرزندانشان به عنوان یک رسم مطرح نباشد اما در اسلام دوران جاهلی این کار به عنوان یک رسم و مسأله‌ای عادی تلقی می‌شد.

 

حجت الاسلام جاوری گفت: عرب جاهلی در زمان بعثت، ظرفیت پذیرش هرچیزی را به جز انوار هدایت الهی داشت، به این معنا که که اگر هر معلمی، هر مطلب دیگری به جز خوبی را در بین آن‌ها ترویج می‌کرد آن‌ها می‌پذیرفتند اما اصلاٌ هیچ ظرفیتی برای پذیرش و درک پیام حق در بین اعراب جاهلی وجود نداشت.

 

وی تأکید کرد: اخلاق روحانی پیامبر(ص) و محتوای تعالیم اسلام که برخاسته از ذات و فطرت بشری بود، مهم‌ترین عوامل موفقیت پیامبر اکرم(ص) در تبلیغ و ترویج دین اسلام بود؛ در تمام تواریخی که از زندگی پیامبر(ص) و دوران صدر اسلام سخن می‌گوید هیچ‌گاه بیان نشده که پیامبر(ص) عصبانی شدند یا به کسی پرخاش کردند، اینکه فردی بتواند در طول 63 سال به تمام مکارم اخلاق پایبند باشد نیز از معجزات الهی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: جامعه بشری در شرایط فعلی بیش از هر چیزی نیازمند اخلاق روحانی پیامبر(ص) ست، فقدان اخلاق و بی‌توجهی به آن ارکان جامعه بشری را متزلزل کرده و این مسأله در بین تمامی اقشار جامعه انسانی نیز رسوخ کرده است.

 

حجت الاسلام جاوری اضافه کرد: تبلیغات کالاهای مختلف در همه جهان تنها بر اساس صرفه اقتصادی و سود مادی انجام می‌شود و افراد بدون آنکه به تبعات اقدامی که انجام می‌دهند، بر آن اصرار می‌کنند.

 

وی تأکید کرد: ما باید بدانیم بی‌توجهی به اخلاق و معنویات برای زمان کوتاهی در محیط کوچکی اثرات خود را نشان می‌دهد اما اگر هر فردی برای مدت زمانی تقریبا طولانی با بی اخلاقی عمل کند، نخست خانواده خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند و پس از آن در محیطی آلوده از نظر روانی قرار می‌گیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ترویج اسلام بر مبنای تبلیغ قرار دارد، همه افراد باید با احساس مسؤولیت اصول اسلامی را به دیگران آموزش دهند، والدین معلمان و اساتید دانشگاه در این کار مسؤولیت خطیری بر عهده دارند.

 

حجت الاسلام جاوری در ادامه تربیت دینی فرزندان را سبب ترویج اصول اخلاق اسلامی در جامعه دانست و افزود: بخشی از اخلاق از طریق نگارش کتب و مقالات به نسل‌های بعد منتقل می‌شود اما بخش مهم‌تری از اصول اخلاقی از طریق تربیت دینی خردسالان و کودکان به دیگران منتقل می‌شود./202/868/ب1

ارسال نظرات