۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۲۵۰۷۹
آیت‌الله حسینی بوشهری:

حضور روحانیت در صحنه اجتماع استمرار حرکت بعثت است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حضور روحانیت در صحنه اجتماع در حقیقت استمرار حرکت بعثت است یعنی روحانیان منتقل کننده پیام قرآن و پیامبر یا به تعبیر روشن تر حاملان پیام کتاب و سنت هستند.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آيت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور عصر امروز در همایش بزرگ مبلغان، مبلغات ائمه جمعه و جماعات استان قزوین که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم(ص) با اشاره به هدف و راز موفقیت پیامبر اکرم(ص) در دوران بیست و سه ساله پس از بعثت گفت: این هدف به این علت مطرح است که حضور روحانیت در صحنه اجتماع در حقیقت استمرار حرکت بعثت است یعنی روحانیان منتقل کننده پیام قرآن و پیامبر یا به تعبیر روشن تر حاملان پیام کتاب و سنت هستند.

 

حضور روحانیت در صحنه اجتماع در حقیقت استمرار حرکت بعثت است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با طرح این سوال که پیامبر با استفاده از چه عواملی آن همه موفقیت‌ها را به دست آورد ابراز کرد: پیامبر کسی بود که از شعب ابی طالب عبور کرد به قیصر‌ها و پادشاهان نامه نوشت و مخاطب او فقط اصحاب فقیر اهل صفه نبودند بلکه تمامی مردم عالم بودند.

 

آيت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: خداوند به خاطر وعده‌های که به پیامبر داده بود مبنی بر اینکه ما نام تو را بلند آوازه خواهیم کرد مشاهده می‌کنیم که امروزه بر مآذنه‌ها پس از نام کبریای حق نام محمد به گوش می‌رسد.

 

وی با اشاره به قضاوت‌های مختلف در پاسخ به سوال از رمز و راز پیامبر از قول لامارتین شاعر فرانسوی اظهار کرد: در زمان پیامبر شرایط مادی برای ایشان فراهم نبود هدف پیامبر هدف بزرگی بود پیشرفت خیلی سریع بود اما در عین حال پیامبر به قله موفقیت دست یافت و از مردمی جاهل متعصب گمراه انسان‌های ساخت که سابقون در شهادت شدند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به نتیجه‎گیری فرهنگی از گفتار شاعر فرانسوی ابراز کرد: دو عامل کلیدی و اساسی در موفقیت پیامبر نقش آفرین بودند نخست معجزه او یعنی قرآن دیگری اخلاق و منش و رفتار پیامبر که این دو نکته کلیدی دست به دست هم دادند و پیامبر را به موفقیت رساندند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه پیام قرآن بر جان‌ها و دل‌ها اثر گذار است تصریح کرد: دشمنان کینه توز پیامبر که با یکدیگر هم قسم شده بودند که گوششان با ندای قرآن مانوس نباشد در نیمه‌های شب به صدای دلنشین پیامبر گوش می‌دادند و احساس می‌کردند تعالیم حیات بخش قرآن بسیار دلپذیر و نقش آفرین است.

 

هدف قرآن از طرح نکات برجسته اخلاقی و رفتاری  پیامبران معرفی الگو است

آيت‌الله حسینی بوشهری هدف از طرح نکات اخلاقی و رفتاری  پیامبران را معرفی الگو دانست و خاطر نشان کرد: بخش وسیعی از قرآن که از موسی و عیسی و یا نوح و ابراهیم و اسماعیل یا از خاتم رسل سخن گفته به خاطر این است که قرآن در مقام معرفی الگوها است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: الگوهای موفق در جامعه تاثیر گذاران واقعی هستند و اخلاق پیامبر به عنوان یک الگو مطرح است امام صادق(ع) می‌فرماید داستان تمام پیامبران الهی که قرآن به همه اینها پرداخته است به خاطر معرفی الگوهاست.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به توصیفات متعدد خداوند از پیامبر در قرآن ابراز کرد: ما تو را به عنوان گواه و شاهد و ناظر بر اعمال امت و به عنوان بشارت دهنده، انذار دهنده  قرار دادیم به خاطر اینکه مردم بدانند خداوند و پیامبر و مومنان شاهد بر اعمال انسان‌ها هستند که اگر انسان بداند اینها ناظر بر اعمال هستند در آن صورت از رفتار خود مراقبت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه پیامبر توانست بین بشارت و انذار مسلمانان تعادل عقلانی برقرار کند تاکید کرد: انسان در زندگی هم به دنبال جلب منفعت است هم به دنبال دفع ضرر است در مورد بخش نخست قرآن پیامبر را به عنوان بشارت دهنده معرفی می‌کند و در بخش دوم پیامبر را به عنوان انذار کننده معرفی می‌کند و باید تعادل میان این دو  برقرار باشد.

 

امام جمعه قم در ادامه افزود: اگر دایره بشارت گسترده شود مردم دچار غفلت می‌شوند و اگر دایره انذار گسترده شود مردم دچار یاس و ناامیدی می‌شوند از این رو باید میان این دو تعادل برقرار شود تا باز خورد مثبتی به دنبال داشته باشد.

 

آيت‌الله حسینی بوشهری در پایان گفت: خداوند پیامبر را دعوت کننده به سوی حق معرفی می‌کند که از جنس مردم بوده و به امور آنان در جامعه توجه دارد، از این رو در قبال چنین پیامبری وظیفه داریم که از رهروان و ادامه دهندگان رسالت آن بزرگوار باشیم./201/873/ب1

ارسال نظرات