۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۴۲۵۱۶۴
آیت الله سیدان مطرح کرد؛

اعتقادات صحیح، اخلاق نیک و انجام واجبات؛ مهم ترین ره توشه ها برای قیامت

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به حساب دقیق اعمال کوچک و بزرگ انسان ها در روز قیامت، گفت: اعتقادات صحیح، انجام واجب و ترک حرام و اخلاق نیک از مهم ترین ره توشه ها برای قیامت است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، از علمای حوزه علمیه خراسان صبح امروز در جلسه قرائت دعای ندبه در مجتمع فرهنگی مسکونی آیت الله سیستانی در تفسیر سوره مبارکه حمد، گفت: امام رضا(ع) در تبیین جایگاه سوره حمد می فرمایند گوهری نفیس تر از سوره حمد خداوند متعال در گنجینه عرش نگذاشته است.

 

وی افزود: با توجه به این که مسائل مهم قرآن همچون توحید، نبوت، امامت، مسائل مهم اخلاقی، معاد، نفی جبر و تفویض، دعا، هدایت و تولی و تبری در سوره حمد جمع شده است این سوره «امّ الکتاب» و اصل قرآن به شمار می رود.

 

آیت الله سیدان با بیان این که «رب العالمین» استدلالی قوی برای اثبات خداوند است و ستایش خداوند در آغاز سوره تصادفی نیست، تصریح کرد: ابتدا کلمه «الله» آمده است که مستجمع همه صفات الهی است، سپس «رب» به معنای پرورش دهنده جهانیان که به همه خیر می رساند، سپس «رحمن و رحیم» یعنی کسی که به رحمت او امید داریم و بعد «مالک یوم الدین» که از عدالت او بیم داریم و همه این ها از دلایل حمد خدا محسوب می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در تبیین آیه «مالک یوم الدین»، اظهار کرد: واژه دین معانی زیادی دارد اما بیشتر به معنای جزا، مجموعه قوانین و روش استفاده می شود که در سوره حمد به معنای جزا است؛ خداوند مالک همه روزها و عوالم است اما به خاطر این که در روز جزا مالکیت او بیشتر بروز می کند، بر این روز تأکید شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: جسمانی بودن معاد(که حتی خطوط سرانگشتان انسان را هم شامل می شود) و پاداش و جزا (که شامل کوچک ترین و بزرگ ترین کارهای انسان می شود)، دو مسأله ای است که درباره قیامت در قرآن و حدیث به شدت تأکید شده است.

 

آیت الله سیدان، اعتقادات صحیح، انجام واجب و ترک حرام و اخلاق نیک را از مهم ترین ره توشه ها برای قیامت برشمرد و گفت: اعتقادات باید مطابق مکتب وحی و رهنمودهای معصومین(ع) باشد. همچنین از مواردی که نه تنها در دنیا که در همه مراحل پس از مرگ مفید است، اخلاق نیک است.

 

استاد حوزه، امانت، تواضع، راستگویی، پرهیز از مردم آزاری و غضب، حق پذیری، رعایت ادب و رفتار مناسب با اطرافیان را از مصادیق اخلاق نیک معرفی و اضافه کرد: اسلام گستره وسیعی در زمینه های مختلف فردی، اجتماعی، مادی و اخروی دارد و در هیچ یک از آن ها خلاصه نمی شود اما اخلاق به قدری در اسلام اهمیت دارد که به فرموده پیامبر اکرم(ص)، «الإسلام حُسنُ الخُلق»، اسلام در حسن خلق خلاصه شده است./202/930/ب1

ارسال نظرات