۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۴۲۵۳۵۰
رییس جامعه المرتضی تبیین کرد؛

رابطه پایان‌پذیری جریان نبوت و کامل شدن عقل بشریت

حجت‌الاسلام زادهوش با اشاره به این که ختم نبوت به معنی کامل شدن عقل بشر است، گفت: از همین جهت خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را قرآن قرار داده است که یک متن، اصول و قوانین محکمی در دست بشر باشد تا با تکیه بر آن بتواند خودش به سمت کمال حرکت کند.
حجت الاسلام احمد زادهوش

حجت‌الاسلام احمد زادهوش، رییس جامعة المرتضی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  با بیان این که پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) فقط مبعوث به رسالت در قوم و منطقه خودشان بودند، اظهار داشت: رسالت و نبوت پیامبر اسلام(ص) رسالتی جهان شمول و فراگیر بود و محدودیت قومی، جغرافیایی و زمانی برای رسالت ایشان وجود ندارد و تا قیامت این رسالت وجود دارد.

 

وی با بیان این که اسلام کامل‌ترین و جامع‌ترین دین الهی است، گفت: از همین رو معجزه پیامبر اسلام(ص) با معجزات سایر انبیای الهی متفاوت است و این که قرآن به عنوان معجزه پیامبر خاتم(ص) مطرح می‌شود حکایت از دوام و استقرار دین اسلام و جامعیت و توجه به کمال عقل بشر در اسلام دارد.

 

حجت‌الاسلام زادهوش خاطرنشان کرد: به خاطر جهان شمول بودن اسلام بود که پیامبر(ص) در همان آغاز علنی شدن نبوت، بعد از تبلیغ و انذار نزدیکان خود و دعوت به یکتاپرستی نامه‌های جداگانه‌ای به سران امپراتوری‌های آن زمان نوشتند و شرق و غرب عالم را دعوت به پذیرش اسلام کردند.

 

وی با بیان این که شناسنامه و منشور اسلام قرآن کریم است، ابراز داشت: قرآن مملو از ذکر خیر انبیای الهی و ایمان به رسالت و کتاب‌های آنها و عبرت گیری از وقایع زمان آنها و تکریم و تمجید از عملکرد انبیای گذشته است و در حقیقت ایمان به پیامبر اسلام(ص) ایمان به جریان نبوت و رسالت است که شامل همه فرستادگان الهی است.

 

رییس جامعة المرتضی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا خاطرنشان کرد: این که ایشان جوانان اروپا را دعوت به مراجعه مستقیم به قرآن کردند خیلی از شبهات و توطئه‌ها علیه اسلام را خنثی می‌کند و می‌توانند به این نتیجه برسند که ایمان به پیامبر اکرم(ص) هیچ منافاتی با رسالت و نبوت انبیای قبل از ایشان ندارد.

 

وی شاکله و استخوان‌بندی ادیان الهی را بسیار شبیه به هم دانست و افزود: ادیان الهی تنافی و تهافت با همدیگر ندارند و اگر در آیین اسلام نماز و ذکات است حضرت موسی(ع) هم به صلات و ذکات وصیت کرده است و اگر بحث نیکی به والدین، حجاب و پوشش است در سایر ادیان الهی هم بوده است اگر چه که به مرور زمان به دلیل رشد بشر تغییرات جزئی صورت گرفته است.

 

حجت‌الاسلام زادهوش با اشاره به این بیان شهید مطهری که ختم نبوت و پایان‌پذیری جریان نبوت امضای بر عقل بشر بود، افزود: خدا تأیید می‌کند که از این به بعد عقل بشر با تکیه بر تعالیم انبیا می‌تواند راه را پیدا کند و نیازی به نبوت نیست و برای این که این نسخه رشد و کمال در اختیار بشر قرار گیرد خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را قرآن قرار می‌دهد که یک متن و اصول و قوانین محکمی در دست بشر باشد تا با تکیه بر آن بتواند خودش به سمت کمال حرکت کند./843/ت302/ی

ارسال نظرات