۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۴۲۵۴۰۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

ادارات خراسان شمالی ۱۰ میلیارد ریال به نهاد اوقاف بدهکارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: دستگاه‌ها و ادارات این استان بیش از 10 میلیارد ریال بابت اجاره‌بهای موقوفات و سایر موارد به نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی بدهکار هستند.
حجت الاسلام سهرابی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از بدهکاری بیش از 10 میلیارد ریالی ادارات و دستگاه‌های استان به نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی خبر داد و افزود: این طلب بابت اجاره‌بهای املاک و ساختمان‌های موقوفه و سایر موارد مرتبط با نهاد اوقاف است.

 

وی با اشاره به اینکه البته اوقاف در سراسر کشور مطالباتی را از ادارات و دستگاه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: موضوع بدهکاری دستگاه‌ها به اوقاف در خراسان شمالی اکنون در حال مستندسازی است تا از طریق مرکز نسبت به دریافت آن‌ها اقدام شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با تأکید بر لزوم تسویه هرچه سریع‌تر این بدهی از سوی دستگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: برای اجرای نیات واقفان باید اجاره موقوفات وصول شود به همین دلیل باید مردم و دستگاه‌هایی که مستأجر موقوفات هستند بدهی خود را پرداخت کنند.

 

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی از مطالبات از دستگاه‌ها مربوط به موقوفاتی با نیت برگزاری روضه سیدالشهدا(ع) بوده و وقتی این مطالبات پرداخت نمی‌شود به تبع آن اجرای نیت هم به صورت کامل صورت نمی‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به وجود پنج هزار و 400 موقوفه با بیش از 9 هزار و 800 مورد رقبه در استان خراسان شمالی، گفت: نیت بیش از 65 درصد از موقوفات استان برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه امام حسین (ع) است درحالی که خراسان شمالی در بخش‌های دیگر ازجمله آموزش، درمان، حوزه‌های علمیه، کمک به نیازمندان و غیره نیازمندی‌های زیادی دارد.

 

وی با تأکید بر لزوم تغییر نیت واقفان و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه در استان، خاطرنشان کرد: اکنون وقف فرهنگی یکی از نیازهای جامعه است چراکه وقف با این نیت منجر به تعالی فرهنگی و ارتقای ارزش‌های اسلامی و انسانی نظیر آگاهی و دانش‌اندوزی در جامعه می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حیطه اجتماعی نیز نیازمندی‌های فراوانی در جامعه وجود دارد، ادامه داد: واقفان می‌توانند درزمینهٔ رفع آسیب‌ها و گرفتاری‌های اجتماعی نیز اقدام به ثبت وقف کنند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه نگاه و رویکرد وقف تنها قرآنی و دینی نیست، گفت: تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی درواقع جزء برنامه‌های فرهنگی بوده که منجر به ارتقای معنویت در جامعه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه خراسان شمالی همچنین در بخش‌های علم و فناوري، ازدواج جوانان، نیازمندی‌های دانشجويان و دانش آموزان، خوابگاه دانشجويي و حوزه‌های علميه نیازمند مشارکت بیشتر خیران است، گفت: باید با ترویج فرهنگ وقف و مشاوره با واقفان برای سوق دادن وقف‌های جدید به سمت این نیازها در استان تلاش شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه لازم نیست وقف حتماً مادی باشد، خاطرنشان کرد: هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد می‌تواند با وقف توانمندی و فعالیت خود واقف باشد به‌گونه‌ای که مثلاً یک پزشک یا معلم می‌تواند چند ساعت از وقت کاری خود در هفته را برای مستمندان و نیازمندان وقف کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در خاتمه گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 14 وقف در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان به ارزش افزون بر شش میلیارد ریال به ثبت رسیده است./302/9314/ب1

ارسال نظرات