۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۲۵۵۱۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

حج تنها عملی است که به نیابت از زنده‌ها انجام می‌شود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای شرعی اسلام برای انجام دادن اعمال مستحبی و اعمال واجب به جای دیگران احکام نیابتی است، گفت: حج تنها عملی است که می‌توان به نیابت از زنده‌ها انجام داد
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در اسلام به این علت که مسلمانان در هنگام مریضی و کهولت سن در به جای آوردن بعضی از احکام دچار مشکل نشوند شرع مقدس دستور انجام دسته‌ای از احکام را داده که جنبه نیابتی دارند،گفت: احکام نیابتی یکی از راهکارهای مهم اسلام برای انجام اعمال عبادی است.

 

وی افزود: تمامی اعمال مستحبی را می‌توان به نیابت از دیگران انجام داد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انجام اعمال به نیابت از دیگران نیازمند زنده بودن و قید حیات فرد نیست بلکه انسان می‌تواند به نیابت از دیگران چه زنده و چه مرده یک سری اعمال مستحبی را انجام دهد.

 

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه یکی از اعمالی که می‌توان به نیابت از دیگران انجام داد زیارت است، گفت: ما به نیابت از دیگران می‌توانیم بارگاه ائمه معصومین(ع) را زیارت کرده و به نیابت از آن‌ها می‌توانیم نماز زیارت بخوانیم.

 

وی افزود: انسان اعمالی واجبی مانند نماز و روزه را هم می‌تواند به نیابت از دیگران بجا آورد که خواندن نماز و گرفتن روزه به جای اموات یا اجیر کردن فردی برای این کار نیز در زمره اعمالی است که جنبه نیابتی دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین اگر حج بر کسی واجب شده و فرد به هر دلیلی از جمله بیماری و کهولت نتوانست حج را به جای آورد و از آن جایی که این عمل بر او واجب است و از گردنش ساقط نمی‌شود باید برای خود یک نایب انتخاب کند تا نایبش به نایبت از او این عمل را انجام دهد.

 

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه حج تنها عملی است که به نیابت از زنده‌ها انجام می شود، گفت: فرد زمانی که در قید حیات است نمی‌تواند برای انجام اعمال واجب خود مانند نماز و روزه و یا سایر اعمال نایب انتخاب کند بلکه تا زمانی که زنده است باید آن اعمال را انجام دهد و اگر نتوانسته عملی را انجام دهد بهتر است که قبل از نزدیک شدن مرگ نسبت به آن وصیت کند تا دیگران این اعمال را به نیابت از او پس از مرگش انجام دهند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر کسی در هنگام حیات برای گرفتن غسل و وضو ناتوان شد می‌تواند برای خود نایب انتخاب کند، افزود: در اینجا گرفتن نایب به معنای انجام عمل از طرف نایب برای فرد نیست بلکه نایب می‌تواند فرد را در وضو گرفتن کمک کند مثلاً هنگام وضو دستش را بالا بگیرد یا در مسح پا به او کمک کند. و توجه به این نکته ضروری است که در اینجا فقط نیابت می‌تواند در کارهایی که فرد توانایی انجام آن را ندارد به او کمک کند ولی در هر بخش از اعمال که خود به تنهایی قادر به انجام آن است فرد نایب اجازه دخالت ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند این دسته از احکام نیابتی را برای این قرار داده است که انسان در هنگام ناتوانی دچار مشکل نشود و این از برکات اسلام نسبت به سایر ادیان است؛ زیرا آیین مسیحیت در زمینه انجام بعضی از اعمال آنچنان بر مردم سخت می گیرد که ما امروز شاهد هستیم به دلیل همین برخورد کلیسا که در زمینه اعمال عبادی و انجام آیین‌های مانند ازدواج و طلاق داشته موجب دلزدگی مردم و منزوی شدن مسحیت شده است به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از کلیساها به دلیل عدم استقبال مردم یا تعطیل شده و یا به فروش رسیده است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات