۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۲۵۷۲۴
دادستان شهرستان خوی:

امر به معروف و نهی از منکر بهترین ظرفیت برای پیشگیری از جرم است

دادستان شهرستان خوی با بیان این که پیشگیری از وقوع جرم در مقطع اجتماعی خیلی مهم است و باید فرهنگ سازی شود، گفت: بزرگ ترین پتانسیل برای کاهش جرم امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی است.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام اسماعیل علیزاده، دادستان شهرستان خوی امروز در نشست خبری با موضوع پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم در مقطع اجتماعی خیلی مهم است و باید فرهنگ سازی شود.


وی با بیان اینکه هر گناهی الزاما جرم نیست، ولی هر جرمی گناه است، تصریح کرد: اسلام به پيشگيری جرم بيش از اصلاح مجرم اهتمام دارد، به همين دليل پيش از هر چيز به عوامل به وجود آورنده و زمينه های گناه و جرم توجه ويژه دارد و برای مقابله با آن چاره سازی كرده است.


حجت الاسلام علیزاده گفت: اسلام، آگاهی، علم و تفكر را مايه اساسی هر نوع پيشرفت و سعادت دانسته و آن را بسيار می ستايد و از جهل و نادانی كه مايه بدبختی و گناه است نهی می كند.


وی خاطرنشان کرد: محیط زندگی، آموزشی در شکل گیری شخصیت فرد بسیار مهم است و بزرگترین پتانسیل برای کاهش جرم امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی است.

 

دادستان شهرستان خوی در ادامه با بیان اینکه پایبندی به تدین در امر پیشگیری مهم است، گفت: امر به معروف و نهی از منكر به عنوان وظيفه همگانی بوده  و انجام عبادات روزانه فردی و جمعی را به عنوان عوامل پيش گيرانه است.


وی اضافه کرد: البته رغم توجه به امر پيشگيری و اصلاح و بازپروری، اسلام برای مجازات نيز به عنوان اهرمی برای جلوگيری از تكرار وقوع جرم  تأكيد فراوان دارد  در واقع، مجازات ها در اسلام نيز برای امر پيشگيری است.


حجت الاسلام علیزاده یکی از راه های پیشگیری از وقوع جرم را نصب دوربین های بیشتر در سطح شهر و محل های شلوغ دانست، ادامه داد: ما با این روش میتوان بیشتر به سطح شهر کنترل داشت و  در زمان، نیروی انسانی، هزینه صرفه جویی کرد که این روش باید عملی شود.


دادستان خوی در ادامه با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف گذشت را در جامعه تحقق بخشیده است، خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف بار زیادی را از دوش داداسرها برداشته و باید تقویت شوند.


وی در پایان سخنان خود از خبرنگاران حاضر در جلسه درخواست کرد: خبرنگاران و همکاران فرهنگی باید آسیب های اجتماعی را در اولویت خبری خود قرار داده و  مسؤولان و جامعه را نسبت به موضوع حساس کنند تا اقدامات بیشتر و بهتری انجام گیرد./936/203/ب2

ارسال نظرات