۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۲۵۸۹۶
مدیر حوزه علمیه المهدی مشهد:

مهم‌ترین رسالت روحانیان ارتقای بعد معنوی مردم است

مدیر حوزه علمیه المهدی (عج) مشهد با بیان اینکه روحانیان درواقع طبیبان روح مردم هستند، گفت: بر این اساس مهم‌ترین رسالت طلاب و روحانیان ارتقای بعد معنوی افراد و جامعه است.
حجت الاسلام محمدجواد نظافت- مدیر حوزه علمیه المهدی(عج) مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه المهدی (عج) مشهد، در اردوی زیارتی تهذیبی طلاب مدارس علمیه استان خراسان شمالی، با اشاره به نقش و رسالت طلاب حوزه علمیه، اظهار کرد: در تمامی امور ازجمله در کسوت روحانیت، انسان زمانی برای خود ارزش قائل است كه به راه و هدف خویش اعتقاد داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: حاصل شدن این اعتقاد در بین طلاب و روحانیان درگرو شناسایی ارزش‌های طلبگی است تا در ادامه مسير طلبگي، با حفظ و تقويت این ارزش‌ها به سرمنزل مقصود برسيم.

 

حجت‌الاسلام نظافت با اشاره به ارزش علم و عالم در منظر قرآن، اضافه کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» و این آیه نشان‌دهنده آن است که هرچند مؤمنان در نزد خداوند ارزشمند هستند اما علما جايگاه ویژه‌ای دارند زیرا عالم، مؤمن‌پرور بوده و تبليغ و نجات دين به تلاش عالمان دين بستگی دارد.

 

مدیر حوزه علمیه المهدی (عج) مشهد ادامه داد: يك عالم دين مانند امام خميني (ره) دنيا را تكان داده و دين الهي را ياري می‌کند ازاین‌رو باید همه طلاب برای حرکت در مسير علماي سلف تلاش زيادي داشته باشند.

 

وي در ادامه توصیه‌هایی به طلاب داشت و با بيان اینکه يك نكته مهم در مسير دانش‌اندوزی طلاب، یادداشت‌برداری است، گفت: مطابق آموزه اسلامی «العلم وحشی لو ترک یمشی» اگر علم حوزوي یادداشت‌برداری نشود از ذهن می‌رود به همین دلیل طلاب جوان سعي كنند حتماً دفترچه يادداشت همراه داشته باشند و مباحث مختلفی كه اساتيد بيان می‌کنند را يادداشت کرده و مرتب تكرار کنند تا اين مطالب امروز، اندوخته‌های فرداي آن‌ها باشد.

 

حجت‌الاسلام نظافت با اشاره به اینکه سؤال پرسیدن یکی دیگر از ملزومات طلبگی است، خاطرنشان کرد: سؤال کردن يكي از علامت‌هاي تشنگی بوده و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» و مردم را به سؤال پرسیدن در مورد چیزهایی که نمی‌دانند دعوت می‌کند.

 

معاون سابق آموزش و پژوهش حوزه‌علمیه خراسان تصریح کرد: يكي از بركت‌هاي سؤال پرسیدن در كلاس درس این است که باعث مي‌شود استاد با مطالعه و آمادگي بيشتری در کلاس حضور یافته و درنتیجه مباحث علمي‌تر و کیفی‌تر مطرح و بيان شوند.

 

وی در ادامه به آداب تعليم در حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: ساکت بودن، خوب گوش دادن، تفکر روی آموزه، حفظ علم، عمل کردن به آموخته‌ها، پيش مطالعه و هدفمند به کلاس رفتن، مباحثه برای تمرین آموخته‌ها، دسته‌بندی کردن مطالب و منتشر کردن علم از مسائل مهم آموزش و تعلیم است.

 

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه انجام سرسری امور يكي از موانع سرعت و پيشرفت است، اضافه کرد: یکی از آسیب‌هایی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم، شیوع فرهنگ سنبل‌کاری و انجام کارها به صورت سطحی و سرسری است.

 

حجت‌الاسلام نظافت تصریح کرد: طلاب جوان با اين همه استعداد و زمینه‌های رشد كه خداوند به آن‌ها هدیه کرده مراقب باشند از این خصیصه دوری کنند چرا که اگر سنبل كاري سراغ طلاب بیاید نباید ديگر انتظار پيشرفت علمي و اخلاقي داشته باشند که در این زمینه رسول گرامی اسلام نیز فرموده است: «خدا رحمت کند بنده‌ای را که هر کاری انجام می‌دهد، محكم انجام می‌دهد».

 

وی در خاتمه با اشاره به نقش و وظیفه اصلی طلاب و روحانیان، اظهار کرد: شخص روحاني طبيب روح مردم بوده و از طرف دیگر تمام ارزش انسان نیز به روح او است ازاین‌رو اگر توانستيم روح مردم را تقويت كنيم، مرض‌هاي جسمي هم كمتر می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت مهم‌ترین رسالت طلاب و روحانیان ارتقای بعد معنوی افراد و جامعه است.

 

مدیر مدرسه علمیه المهدی (عج) مشهد با بیان اینکه تقویت روحی جامعه سبب کاهش دین‌گریزی مردم و جوانان می‌شود، تصریح کرد: برای دست‌یابی به این هدف باید طلاب، تحصیل خوب و عمقی داشته باشند و در عین حال برای کسب تقوای بیشتر و اخلاق نیک نیز تلاش کنند./9314/202/ب3

ارسال نظرات