۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۲۶۱۶۱
رییس اوقاف و امور خیریه خوی خبر داد؛

ثبت دو وقف جدید در شهرستان خوی

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی از ثبت دو وقف جدید در این شهرستان خبر داد.
وقف

حجت الاسلام احمد اصغرنژاد، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، از ثبت دو وقف جدید در این شهرستان خبر داد.

 

وی گفت: وقف از افتخارات دين اسلام است و به طور غيرمستقيم در قرآن و به طور مستقيم در سيره‏ی پيامبر(ص) و ائمه(ع) به آن توجه فراوان شده است  از نظر اسلام وقف راه‏گشايي براي رفع محروميت‏هاي مادی و معنوی جامعه و يادگار جاودانه‏اي از کرامت انسان به پيشگاه بشريت و پيوند با آفريدگار متعال است.

 

حجت الاسلام اصغرنژاد بیان داشت: یک مورد از این موقوفات، قطعه زمینی به متراژ 400 مترمربع است  که در روستای کردنشین شهرستان خوی واقع شده است؛ واقف این قطعه زمین، قهر مان زینالپور، یکی از اهالی روستای کردنشین می‌باشد.

 

وی با بیان این مطلب که این قطعه زمین، به ‌نیت ساخت مسجد جامع روستای کردنشین  وقف شده است گفت : ارزش ریالی این موقوفه یک میلیارد ریال برآورده شده است.

 

این مقام مسئول افزود: وقف که در بسياري از روايات اسلامي از آن به  صدقه جاريه  تعبير شده است، داراي ثواب و فضيلت هاي فراواني است، حضرت صادق(ع) فرمودند: «هنگامي که انسان مي ميرد، پرونده عمل او بسته مي شود مگر اينکه يکي از اين سه چيز از او باقي مانده باشد که در اين صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامي که يکي از اين سه چيز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت مي شود».

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی درباره وقف دیگری نیز که در این شهرستان به ثبت رسیده است، ابراز کرد: این موقوفه شامل یک قطعه زمین به متراژ 200 متر مربع در روستای کردنشین این شهرستان وقف شده است.

 

وی با اشاره به اینکه عادل زینالی واقف خیر اندیش روستای کردنشین این قطعه زمین، را به نیت توسعه مسجد جامع روستای کردنشین وقف کرده است، گفت : ارزش ریالی این موقوفه 600 میلیون ریال برآورد شده است.

 

این مقام مسؤول با بیان اینکه نهاد وقف همزاد با انسان است، افزود: زیرا تمایل به انجام کارهای خیر و سعی در پاسخگویی به نیازهای همنوعان، یک تمایل فطری است و ریشه در آفرینش انسان دارد و در میان جوامع انسانی صرف نظر از نوع عقاید و گرایش های مذهبی تمایل به انجام کارهای خیر و باز کردن گره از مشکلات دیگران و دمیدن روح نشاط و شادابی در فضای زندگی همنوعان وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای همین در زمینه وقف معارف دینی و تعالیم الهی و آسمانی برای رشد و تعالی روح ایثار و فداکاری جایگاه ویژه ای قائل  است و در جای جای سفارشات پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) بر انفاق و صدقه جاریه، احسان ، وقف و ایثار مال تأکید ، بلکه تاکید فراوان و سفارش اسلام قرار گرفته است زیرا این سنت حسنه علاوه بر تزکیه نفس انسانی و ایجاد توازن اقتصادی و تعدیل ثروت در بین جامعه سبب تسکین آلام بشری و تقویت روح همبستگی و بالندگی جوامع اسلامی است.

 

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه با توجه به کارکردهای مثبت وقف در جامعه ضروری است که از طريق تدوين يک سياست اصولی و برنامه‏ ريزی شده از سوی دولت به منظور شکوفايی فرهنگ وقف در جامعه، زمينه ‏های احيای اين سنت حسنه و نبوی را فراهم آورد، اين امر مستلزم تلاش همه‏ دستگاه‏ های اجرايی کشور است، از همه مهم تر، عمل مسؤولان به وقف به عنوان الگو می‏ تواند در گرايش و سوق‏ دهی مردم در عمل به وقف مؤثر باشد و به تدريج فرهنگ وقف در جامعه حاکم شود./936/203/ب2

ارسال نظرات