۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۲۶۳۹۶
انتقاد نماینده مجلس از عدم همکاری دولت در مبارزه با منکرات؛

برخی دولتمردان اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر را هرج ومرج آفرین می دانند

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به عدم ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر به رغم تصویب آن و تأیید شورای نگهبان، گفت: متأسفانه برخی دولتمردان، اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر را سبب ایجاد هرج و مرج در جامعه می دانستند در حالی که این قانون، زمینه امر و نهی لسانی و پیشگیرانه برای همه مردم در برابر همه حتی مسؤولان را فراهم می کند.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح دفتر مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در مشهد با اشاره به این فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) که «همه کارهای خوب حتی جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف ونهی از منکر مانند قطره ای ناچیز در برابر دریا است»، افزود: همه چیز تحت تأثیر امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد بنابراین امر به معروف ونهی از منکر باید به یک جریان فرهنگی در جامعه تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: همچنان که هر کودک و نوجوانی که درس نخواند از طرف اطرافیان شماتت می شود، نسبت به احساس مسؤولیت در برابر منکرات نیز باید مورد سؤال و توصیه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این که اقتضای سلامتی جامعه بشری، خیرخواهی افراد نسبت به یکدیگر است و در غیر این صورت جامعه نمی تواند به نحو صحیح ادامه مسیر دهد، گفت: حتی کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده اگر اعضا نسبت به هم خیرخواهی نداشته باشند از هم می پاشد.

 

تذکر لسانی از مصادیق خیرخواهی است

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تذکر لسانی از مصادیق خیرخواهی است و اگر با رویکرد دلسوزانه و بدون اغراق باشد همه می پذیرند و این مهم تا زمانی که تنها عده ای را در جامعه مسؤول این امر بدانیم و خود احساس مسؤولیت نداشته باشیم، در جامعه محقق نمی شود.

 

وی با تأکید بر این که امر به معروف ونهی از منکر باید به یک فرهنگ رفتاری تبدیل شود و همه صادقانه و خالصانه محاسن و معایب را به هم بگویند، افزود: متأسفانه برخی نه تنها احساس مسؤولیت نمی کنند بلکه به تعبیر روایات، معروف را منکر و منکر را معروف می دانند.

 

برای نهادینه شدن امر به معروف باید از نهاد خانواده و بدو کودکی برنامه ریزی شود

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این که برای نهادینه شدن امر به معروف باید از نهاد خانواده و بدو کودکی برنامه ریزی صورت گیرد، تصریح کرد: این بدین معنا نیست که مکان یا جمعیت ویژه ای برای امر به معروف و نهی از منکرهای ویژه طراحی شود.

 

تذکر لسانی از آسیب های اجتماعی پیشگیری می کند/ صرف سپردن عاملان منکر به دستگاه قضا زیبنده جامعه اسلامی نیست

وی با اشاره به این که امر و نهی لسانی، رویکرد پیشگیرانه نسبت به آسیب های اجتماعی و جرایم دارد، افزود: انحراف از نقطه های کوچک شروع می شود و با تذکر لطیف و دلسوزانه در همان ابتدای امر قابل رفع است بنابراین نباید با غفلت از تذکر لسانی باعث رشد و گسترش جرایم شویم.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: آن چه باید ترویج شود، امر و نهی پیشگیرانه است وگرنه صرف سپردن عاملان منکر به دستگاه قضا زیبنده جامعه اسلامی نیست و رشد روزافزون جرایم و بزه را در پی دارد.

 

وی با تأکید بر ضرورت تبیین منکرات و معروف ها برای مردم از سوی رسانه ها، گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، انحصار منکر به یک مورد خاص، ظلم است؛ معروف یعنی همه خوبی ها و منکر یعنی همه بدی ها.

 

برخی دولتمردان اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر را هرج ومرج آفرین می دانند

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به عدم ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر به رغم تصویب آن و تأیید شورای نگهبان، اظهار کرد: وقتی این قانون به دولت ارائه شد، آقای روحانی به رهبری نامه نوشتند که برای اجرای این قانون با موانع روبه رو هستیم و رهبری نیز حل مسأله را به شورای حل اختلاف قوا ارجاع دادند.

 

وی ادامه داد: در این شورا حرف های تلخی رد و بدل شد و برخی تعابیر غیرقابل انتظاری داشتند تا حدی که اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر را سبب ایجاد هرج ومرج در جامعه می دانستند. این در حالی است که این قانون، زمینه امر و نهی لسانی و پیشگیرانه برای همه مردم در برابر همه حتی مسؤولان را فراهم می کند.

 

جاده بن بست امر به معروف باز شده اما رهرو ندارد/ تقسیم کار اشتباه است

نماینده مجلس اضافه کرد: پیش از تصویب این قانون، امر و نهی تحت عنوان تعرض به احوالات شخصیه جرم تلقی شده و مجازات داشت اما امروز نه تنها جرم نیست بلکه حمایت هم می شودو جاده بن بست باز شده اما کمتر رهرو جدی دارد.

 

حجت الاسلام پژمانفر تأکید کرد: تقسیم کار در برخی مسائل و مسؤول تراشی برای آن اشتباه است؛ این که تصور کنیم فقط نهادهای رسمی یا مردمی مسؤول هستند اشتباه بزرگی است چنان که تفکیک آموزش و پرورش در نظام تربیتی، اشتباه بود و تبعات جبران ناپذیری ایجاد کرد.

 

وی با تأکید بر نقش فرهیختگان حوزه و دانشگاه در این مسیر، گفت: متأسفانه امروز حتی زن و شوهر در خانواده به عنوان فرهنگ سازگاری پذیرفته اند که به یکدیگر کاری نداشته باشند، باید مقابل این جریان فکری ایستاد.

 

نسبت به همه بدی ها و منکرات حساس باشیم/ دولت فضای مجازی را پاشنه آشیل خود می داند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: حساس کردن مردم نسبت به همه بدی ها بسیار اهمیت دارد؛ در ادارات مردم به شیوه های مختلف آزار و اذیت می شوند کسی چیزی نمی گوید اما همه روی یک منکر خاص تأکید می کنند.

 

وی، فضای مجازی را از مهم ترین عرصه های منکرخیز امروز عنوان و تصریح کرد:  این مسأله به حدی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اهمیت دارد که ایشان جلسات ارائه گزارش این شورا را شخصا اداره می کنند با این وجود دولتمردان چون می خواهند دست در جیب مردم و کار سیاسی کنند از انجام تکالیفی که همه کشورها در این زمینه انجام می دهند طفره می روند.

 

حجت الاسلام پژمانفر افزود: رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم شورای فضای مجازی فرمودند تا پیش از راه اندازی شبکه اطلاعات ملی از توسعه پهنای باند خودداری شود اما امروز مسؤولان امر به این بهانه کارهای دیگر می کنند و فضای مجازی را پاشنه آشیل دولت می دانند.

 

وی در پایان، پررنگ تر شدن حضور مردم و نهادهای مردمی در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را خواستار شد./930/201/ب3

 

ارسال نظرات