۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۲۶۴۲۶
مدیر حوزه علميه كاشان:

طلبه‌ای موفق است كه عمر خودش را صرف دين كند

مدیر حوزه علميه كاشان گفت: شهيد مطهري هم فقيه، هم اصولي، هم فيلسوف و هم كلامي بود و در ابعاد مختلف صاحب نظر بود، از اين رو يك طلبه موفق و يك روحاني موفق كسي است كه عمر خودش را صرف دين كند.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام منصور فرجي ظهر امروز در همايش محبت الهي و سبك زندگي اسلامي در حوزه علميه المهدي(عج) شهرستان آران و بيدگل با تبريك اعياد شعبانيه گفت: اساس محبت الهي و سبك زندگي اسلامي در سايه محبت الهي به دست خواهد آمد.

 

وي با اشاره به اينكه اخلاق و رفتار و زندگي ما جلوه و نمادي از خدا است و نماد جلوه خدا در وجود ما ظاهر شده است، اظهاراميدواري كرد اين همايش بهانه اي براي تغيير سبك زندگي ما به سبك زندگي الهي باشد و لحظه اي از رحمت خدا غافل نباشيم.

 

حجت الاسلام فرجي همچنين اظهار اميدواري كرد اين همايش بتواند گامي درجهت توسعه و گسترش مباحث علمي پژوهشي براي طلاب درحوزه باشد و طلاب بتوانند در مسير تعالي و كلمه الله قدم بردارند تا قدم و قلم و بيان آنها نيز در اين مسير باشد.

 

وي در ادامه به چرايي علت اينكه چرا شهيد مطهري، شهيد مطهري شد اشاره كرد و گفت: امام خميني(ره) مي فرمايد، شهيد مطهري براي شهيد مطهري شدن سه مرحله طهارت روح، قدرت ايمان و قدرت بيان را پيموده است.

 

وي افزود: شهيد مطهري سه ويژگي، طهارت روح، ايمان و قدرت بيان را ابتدا درخودش پياده كرد و بعد به سراغ مسائلي رفت كه امام خميني(ره) از آن به عنوان اسلام شناسي در ابعاد مختلف نام برده است.

 

مدیر حوزه علميه كاشان گفت: شهيد مطهري هم فقيه، هم اصولي، هم فيلسوف و هم كلامي بود و در ابعاد مختلف صاحب نظر بود، از اين رو يك طلبه موفق و يك روحاني موفق كسي است كه عمر خودش را صرف دين كند.

 

حجت الاسلام فرجي يادآور شد: مرحوم شيخ علي آقا نجفي مي گويد، قرآن يك آئينه دارد كه فقها از آن استنباط فقهي مي كنند اما يك استنباط ديگر نيز مي توان از آيه لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ كرد كه ايشان مي گويد فقها استنباط فقهي مي‌كنند كه دست بي وضو و دست بي طهارت به قرآن نبايد نزديك شود.

 

 وي يادآور شد: مرحوم شيخ علي آقا نجفي مي گويد من يك برداشت ديگر هم دارم و معتقدم همانگونه كه دست بي طهارت نمي تواند به قرآن نزديك شود دل بي طهارت هم نمي تواند طهارت قرآن را بفهمد.

 

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه اگر مي خواهيم قرآن را بفهميم  بايد طهارت دل داشته باشيم گفت: همانگونه كه بي طهارت دست زدن به قرآن جايز نيست دل بي طهارت هم جايز نيست معارف قرآن را درك كند.

 

وي افزود: شهيد مطهري ابتدا طهارت روح، قوت ايمان و قدرت بيان را در خود تقويت كرد و در ادامه به سراغ اسلام در ابعاد مختلف آن رفت كه نتيجه آن مبارزه با خرافات و كجروي ها بود كه  امروز در زمان ما خرافات و كجروي ها به شدت افزايش يافته است.

 

مدیر حوزه علميه كاشان گفت: دستاورد اين همايش مي تواند اين باشد كه تصميم بگيريم عمر خود را صرف معارف دين، اخلاق الهي و تربيت كرده  و به درجه اي از محبت الهي برسيم كه ظرف وجودي ما لبريز از محبت خدا باشد و در مسير خدا قدم برداريم تا نتيجه آن درحوزه هاي علميه تربيت صدها شهيد مطهري ها و باهنرها و بهشتي ها باشد.

 

حجت الاسلام فرجي در ادامه از منطقه كاشان به عنوان مهد علم در كشور نام برد و يادآور شد: شيخ انصاري مي گويد محضر هر عالمي كه رفتم ديدم آنچه كه مي گويد من بلد هستم، به همه شهرهاي ايران رفتم هركس هرچه گفت بلد بودم.

 

وي با اشاره به اينكه، اين ادعاي بزرگي است كه هركس هرچه بگويد بلد باشي،گفت: هيچكس تا كنون جرأت نكرده بود چنين ادعايي كند اماشيخ انصاري چنين ادعايي دارد كه هركجا رفتم هركس هرچه گفت من بلد بودم اما وقتي دركاشان محضر علامه نراقي رسيدم ديدم او مطالبي مي گويد كه تا كنون من نشنيدم.

 

وي با اشاره به اينكه شيخ انصاري فقط 4 سال براي شاگردي علامه نراقي دركاشان مقيم مي شود گفت: مي توان نتيجه گرفت منطقه كاشان داراي چه جايگاه و ام القراي دين بوده و هست به طوري كه وقتي هنري مارتين از اروپا به ايران مي آيد راهي كاشان مي شود و در محضر علامه نراقي زانوي تلمذ به زمين مي زند و شاگردي مي كند.

 

مدیر حوزه علميه كاشان يادآور شد: نتيجه شاگردي هنري مارتين نزد علامه نراقي در كاشان كتابي است كه نوشته است، از اين رو مي توان متوجه شد كاشان مهد بزرگ علماي دين بوده و هنوز هم هست.

 

شايان ذكر است،يكصد مقاله به دبيرخانه همايش محبت الهي و سبك زندگي اسلامي ارسال شده بود كه از بين مقالات ارسال شده، 5 مقاله آقايان و 5 مقاله بانوان توسط هيئت داوران به عنوان مقاله برتر انتخاب و معرفي شد و در اين همايش ضمن ارائه مقالات برتر، از نفرات برتر تقدير و تجليل شد./1307/202/ب3

ارسال نظرات