۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۲۶۴۸۴
آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

اهتمام به درس و بحث از مهم ترین وظایف طلاب است

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این‌که اهتمام به درس و بحث از مهم ترین مسائل حوزه است، گفت: متأسفانه دیده شده که طلاب به مباحثه و درس اهتمام نمی‌کنند و کم اهمیت می‌دهند، این رفتار سرنوشت خوبی در پی نخواهد داشت.
اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله میلانی که در مدرسه امام صادق(ع) برگزار شد، آیت‌الله اشرفی شاهرودی به ایراد سخن پرداخت و گفت: بنده افسوس می‌خورم که چرا شاگردی آیت‌الله میلانی را کم کردم. حدود یک ‌سال‌ونیم خدمت ایشان بودم و بعد از آن به نجف رفتم.  

 

وی در ادامه به چند حدیث شریف اشاره کرد و افزود: آیت‌الله میلانی برکات و آثار زیادی در دفاع از مکتب و کیان مذهب شیعه داشت که همه اطلاع دارند. مدتی قبل عده‌ای به منزل ما آمدند و تعدادی کتاب آوردند که بیش از دوهزار صفحه داشت. در آن کتاب تمام اطلاعات نوشته شده بود که چه ساعت رفتند، چه ساعت آمدند  چه ساعتی به مراسم رفتند. معلوم بود ایشان بسیار مورد توجه بودند و زیر نظر قرار داشتند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه همچنین به تحصیلات و تلاش علمی آیت‌الله میلانی اشاره کرد و گفت: ایشان هر درس را مرتب پیگیری و بسیار در درس و مباحثه تلاش می‌کردند به صورتی که یک درس را چند سال به شکل مرتب حضور می‌یافتند و شرکت می‌کردند.

 

در ادامه استاد حوزه به مقام علم و طلبه تذکر داد و افزود: احادیث فراوانی در مقام علم و علما وجود دارد و در حدیثی آمده است که جوینده علم پا روی بال ملائکه می‌گذارد و باید طلبه نیت صحیحی داشته باشد که عمل را با نیات می‌سنجند. طلبه باید بداند با چه نیت و قصدی وارد این رشته شده است. در بحث‌های اخلاق به طلاب عزیز این حرف را زیاد می‌زنم که چرا وارد حوزه شده‌اید؟ اگر نیت در این رابطه پاک نباشد با سختی‌های فراوانی روبه‌رو خواهید شد.

 

وی به مسأله دومی که در حوزه علمیه مهم است اشاره کرد و گفت: اهتمام دادن به درس و بحث از مهم ترین مسائل حوزه است. متأسفانه دیده شده که طلاب به مباحثه و درس اهتمام نمی‌کنند و کم اهمیت می‌دهند. این رفتار سرنوشت خوبی در پی نخواهد داشت و کسی با این رفتار به اجتهاد نمی‌رسد. اخیرا پیش آمده که بعضی آقایان روش دانشگاه را پیش گرفته‌اند. در طول هزار سال ما چه ضرری از روش سنتی حوزه دیده‌ایم؟! آیا در همین مدارس، صاحب جواهر، شیخ مفید و شیخ طوسی و بسیاری دیگر از علما پرورش نیافته‌اند؟! کتاب‌هایی که این بزرگان نوشته‌اند هنوز استفاده می‌کنیم و بهتر از آن‌ها یافت نمی‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مشهد به افتخار دانشگاه برای استفاده از روش و اساتید حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: اساتید دانشگاه که از حوزه رفته‌اند به ما گفته‌اند که اگر چیزی داریم به برکت همان روش طلبگی ما است. حال ما چگونه می‌خواهیم حوزه را زیر پر و بال روش‌های دانشگاه ببریم؟! امام خمینی(ره) نیز بسیار با این فکر مخالف بود و قبول نداشت. البته می‌شود امتحان برگزار کرد و حضور و غیاب داشت اما راه و روش‌ها باید همان باشد و اجبار نکنیم که طلبه به کدام کلاس برود و کدام استاد را انتخاب کند. از قدیم طلاب برای انتخاب استاد و کلاس آزاد بودند./202/862/ب1

ارسال نظرات