۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۴۲۶۸۴۱
رییس پژوهشکده حج و زیارت:

مرزهای ایران، امروز در سوریه و عراق تعریف شده است

رییس پژوهشکده حج و زیارت گسترش اندیشه‌ مدرنیسم در جهان اسلام را مهم‌ترین علت به وجود آمدن این جریانات خواند و گفت: بر اساس آنچه که در آمار آمده است حدود سه هزار نفر فرانسوی برای جنگیدن به سوریه آمده‌اند و نخستین حرف آنان این بود که ما از مدرنیسم خسته شده‌ایم.
داعش و تکفیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت شامگاه شنبه 25 اردیبهشت در نشست «بررسی سیر تکفیری‌ها» در دانشگاه آزاد مشهد گفت: شافعی، نقش بندیه، قادریه و عشائره بخشی از فرقه‌‌‌های مذهبی در ایران  بودند.

 

وی افزود: در سال 2009 یکی از اندیشمندان سوری نوشت باغچه کوچکی در بیرون از شهر دارم که اواخر هر هفته برای گذراندن تعطیلات به آنجا می‌رفتم، پس از مدتی مشاهده کردم که رفتار، مدل مو و لباس پوشیدن مردم این ناحیه دچار تغییر شده است و برخی رفتارهای افراط گرایانه در آنان به وجود آمده است.

 

علیزاده تصریح کرد: این اندیشمند سوری در ادامه این مقاله نوشته بود نشانه‌ها افراط را در این منطقه مشاهده می‌کنیم و این داستان ادامه پیدا کرد تا این‌که در سال 2013 داعش وارد این منطقه شد و این اندیشمند در مقاله‌ای نوشت «نگفته بودم در این منطقه، شرایط به وجود آمدن افراط فراهم شده است. حال از سوریه گذشته است؛ اما کشورهای اطراف مراقب باشند که گرفتار این وضعیت نشوند».

 

وی گسترش اندیشه‌ مدرنیسم در جهان اسلام را مهم‌ترین علت به وجود آمدن تکفیر در منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در آمار آمده است حدود سه هزار نفر فرانسوی برای جنگیدن به سوریه آمده‌اند و نخستین حرف آنان این بود که ما از مدرنیسم خسته شده‌ایم.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت ضمن بیان این مطلب که هر چه قدر عقل گرایی در جهان اسلام رشد می‌کند به مثابه آن نقل گرایی نیز شدیدتر می‌شود، تصریح کرد: عقل گرایان معتقدند که وحی را باید کنار گذاشت و تنها به تجربه اعتماد کرد و نقل گرایان نیز مدعی هستند که عقل را به طور کل باید کنار بگذاریم و تنها به نقل بپردازیم.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی در ادامه سخنان خود بیان کرد: دهه 70 میلادی به دلیل رشد اسلام در غرب، مسؤولان این کشورها تصمیم گرفتند با اندیشه‌های اسلامی وارد مبارزه شوند به همین دلیل شاهد نگاشتن کتاب‌هایی چون آیات شیطانی هستند که همان گونه که شاهد هستید این اقدام آنان نه تنها خللی در گسترش اسلام وارد نکرد که منجر به اتحاد مسلمانان شد.

 

وی افزود: موج دوم مبارزه آنان کشیدن کاریکاتورها و ساختن انواع و اقسام فیلم‌ها علیه پیامبر اسلام بود به طوری که آنان حتی در یکی از فیلم‌ها پیامبر را انسانی گرفتار شهوت خواندند که این فیلم نه تنها منجر به بیزاری مردم جهان از پیامبر نشد که باعث شد مردم دنیا به این بیاندیشند که چگونه است بیش از یک میلیارد انسان بر روی کره زمین به فردی علاقه نشان می‌دهند که گرفتار شهوت است و همین پرسش سبب شد مردم در خصوص پیامبر به تحقیق بپردازند.

 

پروژه اسلام علیه اسلام راهکار سوم غرب برای مبارزه با اسلام  

رییس پژوهشکده حج و زیارت پروژه اسلام علیه اسلام را، راهکار سوم غرب برای مبارزه با اسلام خواند و گفت: متأسفانه امروز وهابیون در حال از بین بردن فرهنگ اسلامی هستند همچنین امروز رهبران جهادگر علمای جهان اسلام نیستند، بلکه اکثر چهره‌های جهادی از دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه غرب برآمده‌اند.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی به امنیت فوق العاده ایران در میان این منطقه پر آشوب اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند این امنیت را همچنان حفظ کند، همدلی است.

 

وی تاکید کرد: متأسفانه در روزگاری که غربی‌ها مدام آتش نفاق را  می‌گستراند و تمامی مسلمانان باید در مقابل آنان بایستند و با هم همدل باشند؛ اما شبکه‌های مختلف ایجاد می‌کنند و اهل سنت افراطی، شیعه را ترد می‌کند و شیعیان افراطی، اهل سنت را.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت در ادامه سخنان خود به دلیل حضور ایران در سوریه پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی عنوان می‌کنند با توجه به این‌که در ایران امنیت وجود دارد چه دلیل دارد که ایران وارد سوریه شده و به آنان کمک می‌کند، مشکل سوریه چه ارتباطی با ایران دارد.

 

امروز مرزهای ایران در سوریه و عراق تعریف شده است

حجت الاسلام علیزاده موسوی تاکید کرد: امروز مرزهای ایران در سوریه و عراق تعریف شده است، چنانچه در این مرزها حضور نیابیم، قطعا در آینده این جنگ به ایران کشیده خواهد شد.

 

وی یکی از معضلات اساسی جهان اسلام را افراط گرایی دانست و گفت: در حال حاضر در کشور الجزایر گروه النصار سنته، در تونس گروه النصار الشجره، در نیجریه بوکو حرام، سومالی گروه الشباب، در مصر گروه انصار بیت المقدس، در لبنان گروه فتح السلام، در افغانستان و پاکستان گروه‌های القاعده، طالبان و در سوریه نیز 41 گروه تروریستی و تکفیری وجود دارد.

 

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت به جز ایران در منطقه و در میان کشورهای اسلامی نمی‌توانید کشوری را بیابید که درگیر نباشد. حتی در ترکیه سه استانی از تحت لوای دولت خارج شدند و دو استان دیگر نیز در حال خارج شدن از سلطه دولت این کشور هستند./201/934/ب1

ارسال نظرات