۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۲۶۸۴۹
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

بحران های درونی و چالش های اخلاقی عقل را ضعیف می کند

استاد حوزه علمیه قم در حرم رضوی با بیان این که بحران های درونی و چالش های اخلاقی عقل را ضعیف می کند، گفت: متأسفانه نبود آرامش درونی و فزونی استرس، اضطراب، دغدغه و ترس در برخی افراد، آن ها را به سمت مخمرات، مسکرات و موسیقی می کشاند.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن عرفان، شنبه شب در ویژه برنامه های دهه مهدویت حرم مطهر رضوی با تبیین «آثار دینمداری در زندگی» بیان کرد: آرامش یکی از آثار مهم دینمداری و مفهومی غیر از آسانی است؛ بشر امروز با رشد صنعت و تکنولوژی به آسایش رسید و در عین حال که انجام امور زندگی آسان شده، ولی آرامش قلبی وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: مسیر سفری که در گذشته چندین ماه به طول می انجامید، امروز ظرف چندساعت طی می شود، در حالی که انسان ها چندان دل آرامی ندارند، مشخص نیست دلی بی غم، بی دغدغه، بدون ترس و اضطراب داشته باشند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: دغدغه، ترس، استرس و اضطراب های انسان های امروز از تمام تاریخ بیشتر است، به همین دلیل برخی افراد به مخمرات، مسکرات و موسیقی روی می آورند.

 

حسد جسم را ذوب می کند

سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: از جمله عواملی که آرامش انسان را بهم می ریزد، آشفتگی روحی و اخلاقی است؛ انسان با دل پر از کینه و حسد در بهترین باغ ها و امکانات هم از درون آشفته است، حسود هیچ وقت شادمان نیست زیرا از رشد، موفقیت و شادی دیگران آزده می شود.

 

حجت الاسلام عرفان ابراز کرد: حسد صفت بسیار بدی است به طوری که در سوره فلق از شرّ حسادت حسودان به خدا پناه می بریم، حسادت ورزدین نه تنها به دیگران بلکه به خود فرد هم صدمه می زند؛ حسد باعث ذوب شدن جسم انسان می شود یعنی ناراحتی روحی و روانی فرد حسود به جسم او هم می رسد.

 

وی با بیان این که تمام شهدا به حال حضرت ابوالفضل عباس(ع) غبطه می خورند، اظهار کرد: غبطه حالتی متفاوت از حسادت است فرد حسود آرزوی زوال دیگران را دارد اما غبطه خوردن حالتی خوشایند است که انسان را نسبت به داشته های دیگران متمایل می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بحران های درونی و چالش های اخلاقی عقل را ضعیف می کند در حالی که وجود آرامش درونی سبب قوت عقل و عملکرد صحیح می شود.

 

حجت الاسلام عرفان بیان کرد: دین مقدس اسلام به انسان می آموزد که چگونه دلش را پاک کند؛ انسان با پاک کردن دل از حسد، کینه و کبر به آرامش اخلاقی می رسد از این رو مؤمن یعنی کسی که به خداوند ایمان دارد مثل کوه نستوه و استوار است که با هر باد و طوفانی آرامشش بهم نمی ریزد.

 

ترس حاصل از گناه

وی با بیان این که یکی از آفت های آرامش «ترس» است، مطرح کرد: ترس طبیعی درون همه موجودات است به طور مثال انسان به طور ذاتی از حیوانات درنده می ترسد اما نوعی دیگر از ترس حاصل از خیانت است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: کسی که خطایی مرتکب نشده آرام و شجاع است ولی خائن از مشاهده رفتارها و شنیدن صداهای اطرافش وحشت دارد و از هر گونه رسوایی، دستگیری، آبروریزی می ترسد و عذاب وجدان دارد.

 

ترس از فقر

وی با اشاره به این که نوعی دیگر ترس که گهگاهی سراغ ما می آید، فقر است، گفت: شیطان انسان را از صدقه دادن، خمس و زکات می ترساند که از اموالت کم می شود، ترس از فقر گاهی خطرات دیگری چون ازدواج نکردن یا اولاددار نشدن را به دنبال دارد.

 

حجت الاسلام عرفان ابراز کرد: چنین افرادی به خدا سوء ظن دارند و نمی توانند به او اعتماد کنند در حالی که سفارش شده ازدواج و فرزندار شدن به مال انسان برکت می بخشد و کسی که نگران رزق فردایش باشد دچار گناه شده است، به فرموده امام علی(ع) فرموده اند: خداوند رازق است و به اندازه نیاز ما روزی ما را می دهد.

 

ترس از دشمن

وی با اشاره به این که برخی چنان از دشمن می ترسند که خودکشی می کنند، بیان کرد: هنگام حمله چنگیزخان مغول به نیشابور، بیشتر از تعدادی که به دست مغولان کشته شدند، مردم زن و فرزندان خویش را کشتند تا ناموس آن ها به دست دشمن نیفتد در حالی که می توانستند با اتحاد با دشمن مقابله کنند.

 

حجت الاسلام عرفان با تأکید بر این که هر قدرتی غیر از خدای متعال ضعیف است، خاطرنشان کرد: دین مقدس اسلام به ما یاد می دهد که تنها از خداوند بترسیم و از غیر او خوف نداشته باشیم؛ وقتی به این روحیه برسیم که از غیر خدا نترسیم آرامش حاصل می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات