۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۴۲۷۹۹۱
کارشناس مسائل خانواده:

کاستی های تربیتی به دلیل قلّت فرزند ایجاد می شود/ جای خواهر و برادر برای فرزندانمان را با اسباب بازی پر نکنیم

حبشی، عامل اصلی روی آوردن خانواده ها به فرزند کمتر را تغییرات ساختاری جامعه به سمت منفعت طلبی و لذت جویی عنوان کرد و گفت: اصولا خلأها و کاستی های تربیتی به دلیل قلّت فرزند ایجاد می شود چرا که بخش عمده ای از عوامل تربیتی فرزند و مهارت های زندگی در حضور فرزندان دیگر تأمین می شود.
تربیت فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمید حبشی، کارشناس مسائل خانواده پیش از ظهر امروز در همایش «فرزندآوری، مهدی یاوری» در تالار صبا با طرح این پرسش که جامعه ای که توان تنعم از فرزند دارد چرا اینگونه تحت تأثیر تبلیغات کاهش جمعیت واقع می شود؟، تأکید کرد: نمی توان گفت همه این تأثیرپذیری به دلیل تصویب قوانین غلط است چرا که قوانین صرفا در این امر اثرگذار و سهیم هستند اما عامل اصلی محسوب نمی شوند.

 

در پی تغییراتی ساختاری در جامعه، دچار نوعی منفعت طلبی و لذت جویی شده ایم

وی افزود: من علت این امر را در یک تغییر ساختاری که در حوزه اجتماع ما شکل گرفته می بینم و با کمال تأسف باید گفت این تغییر، یک تهدید جدی است.

 

کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: ما انسان هایی بودیم که تأسیس انقلاب و مدیریت دفاع مقدس را بر حسب قابلیتی به نام احساس رسالت و مسؤولیت دنبال کردیم و متعهد بودیم که رفتار و گفتارمان نسبت به خود و خدا بر مبنای رسالتمان باشد اما امروز حسب تغییراتی که نیازمند بررسی است، گرفتار نوعی از منفعت طلبی و لذت جویی شده ایم.

 

کسانی که باید مبلغ تعهد و رسالت باشند خودشان درگیر منفعت و لذت شده اند

حبشی با بیان این که فرزند یعنی تعهد و اگر فردی متعهد نباشد و دنبال نفع و لذت خود باشد هرگز تن به چنین تعهدی نمی دهد، اظهار کرد: جای تأسف است که امروز کسانی که باید مبلغ تعهد و رسالت باشند خودشان درگیر منفعت و لذت شده و دست از رسالت خود برداشته اند.

 

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: زمانی مادر چهار شهید در پاسخ خبرنگار که از او پرسید انتظارت از انقلاب در قبال قربانی شدن فرزندانت چیست؟، پاسخ می داد پرسشت غلط است. از امام بپرس از منی که دیگر فرزندی ندارم دیگر چه کاری برای انقلاب برمی آید؟ اما امروز از یک یارانه نقدی هم که گاها نیاز نداریم صرف نظر نمی کنیم یا اگر می شنویم فلان تسهیلات برای یک قشر در نظر گرفته شده، ما هم مدعی می شویم.

 

مسببان این وضعیت کسانی هستند که میدان رسالت را به ریاست و خدمت را به مسابقه برد و باخت سیاسی تبدیل کردند

وی افزود: مسبب این وضعیت کسانی هستند که آدم هایی که میدان رسالت را به ریاست و بهره و عرصه خدمت را به مسابقه برد و باخت سیاسی تبدیل کردند.

 

حبشی ادامه داد: همینطور کسانی که گفتند جنگ تمام شده و چفیه ها را کنار بگذارید، اکنون زمان لذت و بهره است غافل از این که چرخ اقتصاد هم بر محور آدم ها می چرخد و اگر آدمی سست و لذتجو بار آمد در هیچ عرصه ای نمی تواند مسؤولیت و تعهد قبول کند.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی شاهدان یادآور شد: نسل گذشته در هر سطحی از کارکرد و جایگاه، خود را مسؤول می دیدند و از خود می پرسیدند آیا جای من اینجاست؟ اما امروز گاها برای رسیدن به کوچکترین ارتقایی هر کاری می کنند.

 

انسان متعهد، هویت و ارزش خود را در انجام رسالتش می بیند

وی با بیان این که برای دغدغه مندان دین و رسالت ها شایسته نیست بگویند بچه داری زحمت دارد، افزود: انسان متعهد، هویت و ارزش خود را در انجام رسالتش می بیند.

 

والدین نسبت به هنر تربیتی خود دچار تردید نشوند/اصولا کاستی های تربیتی به دلیل قلّت فرزند ایجاد می شود

حبشی، تربیت فرزند متعهد را از دغدغه های مطرح در بحث فرزندآوری عنوان و اظهار کرد: اغلب والدین می گویند از کجا بدانیم فرزندمان دچار آسیب های اجتماعی موجود نمی شود؟ باید گفت والدین نباید نسبت به هنر تربیتی خود دچار تردید شوند و از آن غولی برای خود بسازند بلکه باید دانست اصولا خلأها و کاستی های تربیتی به دلیل قلّت فرزند ایجاد می شود.

 

وی اضافه کرد: تربیت یک فرزند دشوار است چرا که بخش عمده ای از عوامل تربیتی او و مهارت های زندگی در حضور فرزندان دیگر تأمین می شود. بر این اساس از خانواده های تک فرزند باید پرسید کجا می خواهند به فرزندشان نقش ها، مهارت ها و کارکردهای زندگی را بیاموزند؟.

 

دوسال؛ فاصله مناسب میان فرزندان/ جای خواهر و برادر برای فرزندانمان را با اسباب بازی پر نکنیم

مشاور خانواده درباره فاصله مناسب میان فرزندان خاطرنشان کرد: فاصله میان فرزندان باید در حدی باشد که مادر از زحمت وابستگی و نگهداری مستمر فرزند قبل رها شود که غالبا در حد دو سال است و پس از آن فرزند نیاز به جنب و جوش و بازی دارد و همبازی می خواهد که اتفاقا نباید هم سن خود بچه باشد.

 

وی با تأکید بر این که جای خواهر و برادر برای فرزندانمان را با اسباب بازی پر نکنیم، افزود: وقتی فاصله میان فرزندان زیاد باشد، تعامل در نیازها میان کودک با والدین و کودک با فرزند جدید کمتر می شود و بار مسؤولیت فرزند جدید بیشتر روی دوش والدین می ماند.

 

لوازم فرزندآوری

حبشی درباره لوازم فرزندآوری گفت: مهم ترین مقدمه برای تصمیم به باروری، احساس استقرار در زندگی است؛ وقتی زندگی به دلیل ضعف ارتباطات زوجین، دخالت خانواده ها و سایر مسائل استحکام و استقرار لازم را نیافته باشد و مدام حرف جدایی باشد، والدین آرامش لازم را برای فرزندآوری نخواهند داشت.

 

این کارشناس مسائل خانواده، انس، عاطفه و حمایت زن از سوی مرد، برخورداری از ظرفیت روحی روانی، نبود عوامل مزاحم مانند اشتغال زن را از دیگر لوازم فرزندآوری عنوان و تصریح کرد: زن باید فعال باشد نه شاغل؛ مردهای آگاه، زمینه فعال بودن زن را فراهم می کنند تا زن سراغ اشتغال بیرون از خانه نرود.

 

علل روی آوردن زنان به اشتغال خارج از محیط خانه

وی، احساس مفید بودن، معاشرت داشتن و تملک مالی را از علل روی آوردن زنان به اشتغال خارج از محیط خانه برشمرد و گفت: آنچه برای زن ارزش، احساس و هویت و عظمت و آرامش می آورد فعال بودن است وگرنه میدان اشتغال او را دچار اصطکاک روحی، عاطفی، کارکردی و جایگاهی می کند.

 

بهترین فعالیت برای زن، مربی بودن است

حبشی با بیان این که بهترین فعالیت برای زن، مربی بودن است، خطاب به آقایان افزود: با تشکیل گروه های خانوادگی در حوزه های اجتماعی، همسرانتان را به کاری که برای آن آفریده شده اند مشغول کنید تا نه فقط آنان را دچار فرسایش نکند بلکه روحیه بخش نیز باشد.

 

فرزند، رزق الهی و گره گشای زندگی است؛ او را به چشم هزینه نبینیم

مدیر مؤسسه فرهنگی شاهدان درباره عدم اعتقاد به روزی آور بودن فرزند، یادآور شد: از گودال های اعتقادی ما همین است که فرزند را به چشم هزینه نگاه می کنیم در حالی که رازق اصلی و واقعی خداوند است و رزاقیت از اوصاف ذاتی او است یعنی ما چه بخواهیم چه نخواهیم ولایق باشیم یا نباشیم روزی می دهد.

 

وی ادامه داد: اگر ما دچار فقر فکری هستیم باید خود را اصلاح کنیم نه این که به خدا شک کنیم؛ فرزند، رزق الهی می آورد و البته این رزق، لزوما مادی نیست؛ چه بسا گره های زندگی که با تولد فرزند گشوده می شود.

 

حبشی با بیان این که خداوند تربیت، هدایت و روزی فرزند را ضمانت فرموده است، به همسران توصیه کرد: ضعف های همسر خود را با کارشناس در میان بگذارید تا حل شود نه با اعضای خانواده که مشکل را بزرگتر کند./202/930/ب1

ارسال نظرات