۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۴۲۸۲۰۵
استاد دانشگاه:

انقلاب اسلامی بر اساس عقلانیت معنوی تحقق یافت

استاد دانشگاه گفت: ایران اسلامی توانست به حیثیتی دست یابد که پیشرفت و شکستش، پیشرفت و شکست اسلام قلمداد شود و عملاً جهان اسلام را در مقابل مدنیت غربی، به مدنیتی دیگر دعوت کند، مدنیتی که بر اساس عقلانیت اسلامی و مردم سالاری دینی است.
اصغر طاهرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، استاد اصغر طاهرزاده، استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه ولی‌عصر(عج) بناب با اشاره به مقتضی زمانی عقلانیت در برهه های تاریخی، اظهار داشت: تاریخ در زمان خود از عقل معین زمانه خود برخاسته‌اند و از آن سخن می‌گویند.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از چه عقلی به میان آمده و ظهور کرده است، ابراز داشت: با این نگرش بی‌عقلی در این زمانه دارای معنایی مقابل عقلانیت انقلابی است، هر تاریخی عقل مخصوصی را به صحنه می‌آورد و به حکم «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْنٍ» خداوند با حضوری خاص در هر تاریخی ظهور می‌کند و تنها با عقلِ آن تاریخ می‌توان در آن تاریخ با خدا مأنوس شد.

 

طاهرزاده ادامه داد: با کدام عقل است که می‌توان اهداف انقلاب اسلامی را تأمین کرد و کدام عقل است که به ما و به تاریخ ما بستگی ندارد، امروز باید به دنبال قدمی در رسیدن به بلوغی باشیم که در دهه‌ چهارم انقلاب باید به صحنه آید و عقلانیت این دهه برای انقلاب باید طرح ریزی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی براساس عقلانیت اسلامی، به عنوان یک نوع زندگیِ جدای از زندگی غربی، خطر بزرگی برای تمدن غرب محسوب می شود. پیشرفت های مدنی در ایران ما را به عنوان الگویی در بین کشورهای اسلامی نمایانده و همین امر سبب  شده تا ایران به اُمُ الْقُرایِ جهان اسلام تبدیل شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ایران اسلامی توانست به حیثیتی دست یابد که پیشرفت و شکستش، پیشرفت و شکست اسلام قلمداد شود و عملاً جهان اسلام را در مقابل مدنیت غربی، به مدنیتی دیگر دعوت کند، مدنیتی که بر اساس عقلانیت اسلامی و مردم سالاری دینی است.

 

وی افزود: اگر مبادی فکر کامل نباشد ارتباط ما با همدیگر کامل نیست و در نتیجه تفاهم به معنی واقعی آن محقق نمی شود. فرهنگ مدرنیته با مبانی خودش زمانه ی ما را تحلیل می کند ولی عقلی که انقلاب اسلامی را پدید آورد عقل قدسی مؤمنینی بود که ایثار و فداکاری های معنوی را یک نوع رجوع به واقعیت می دانستند.

 

طاهرزاده اذعان داشت: مؤمنین واقعیاتی اصیل تر از واقعیات مادی را می شناختند، عقلی که بخواهد انقلاب اسلامی را درست تحلیل کند باید عقلی باشد که به معنویات اصالت می دهد و در چنین فضایی می توان نسبت به انقلاب اسلامی فکر کرد و به تفاهم رسید.

 

وی اضافه کرد: اگر با عقل غربی انقلاب اسلامی را تحلیل کنیم به همان نتیجه ای می رسیم که غرب نسبت به انقلاب اسلامی رسید. در رابطه با اصالت دادن به عقل غربی است که عده ای تا دیروز در کنار انقلاب اسلامی بودند ولی خواسته یا ناخواسته تا براندازی نظام اسلامی پیش رفتند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: حضرت امام خمینی«ره» با شخصیت اشراقی شان متذکر این انقلاب شدند و اگر با عقل قدسی به این انقلاب نظر نکنیم و با تحلیل های عقل غربی به آن بنگریم، آن می شود که برای عده ای در فتنه سال 88 پیش آمد. در حالی که اگر آن عده با رجوع به امام، مبادی فهم تاریخ معاصر را درست پیدا می کردند در جای دیگری قرار می گرفتند.

 

وی تصریح کرد: لازم است از یک طرف راز فتنه سال 88 را بشناسیم و از طرف دیگر حقیقت 9 دی را بفهمیم تا تاریخ خود را به سوی پیروزی نهایی یعنی ظهور حضرت مهدی«عج» جلو ببریم/202/854/ب1

ارسال نظرات