۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۴۲۸۴۹۵
آیت الله امین:

بدون حضور روحانیت هیچ جنبش و حرکت بین المللی به ثمر نخواهد رسید

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به سرانجام نرسیدن جنبش های اخیر منطقه و برخی کشورهای اسلامی را به سبب خلأ روحانیت، مرجعیت و یک رهبر دینی دانست و گفت: روحانیت و علمای دین هستند که مردم را با معارف و شؤون دینی و سبک دینی آشنا می کنند و اگر کسی این ارتباط را برقرار نکند و حالت گریز داشته باشد، به صورت طبیعی از این آموزه ها محروم می ماند و طوری زندگی می کند که تفاوتی با افراد بی دین نخواهند داشت.
آیت الله سید محمد امین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت ­الله سیدمحمد امین خراسانی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در درس تفسیر خود در قم خاطرنشان کرد: استعاذه در آغاز تلاوت قرآن به خصوص سوره حمد، به این معنا است که انسان از طریق پناهنده شدن به حصن حصین الهی می خواهد خود را از سلطه شیطان رهایی بخشد.

 

تبیین عبارت «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: ظاهر «اعوذ بالله» این است که اگر انسان با عنایت به این که خدای سبحان را تنها پناهی برای خود می دانند که با پناهنده شدن به او امکان رهایی از شیطان وجود دارد، در ابتدای امر به نظر می رسید که از باب حصر بهتر است انسان بگوید بالله اعوذ؛ به لحاظ این که انسان می دانند به جز خدای متعال هیچ ذات دیگری وجود ندارد که بتواند به او پناه بیاورد و با این پناهنده شدن، خود را رها کند.

 

وی تصریح کرد: اگر انسان در پناهندگی های سیاسی، تحت تعقیب است، چنانچه از قلمرو حاکمیت آن کشور خارج شود و به کشور ضعفی پناه ببرد، به طور طبیعی قابل استرداد است و  باید به کشوری پناهنده شود که استقلال و اقتدار داشته باشد و بتواند با پناهنده شدن به او از استیلا و شر حاکم جور خود را رها کند.

 

آیت ­الله امین گفت: انسان این معنا را باور دارد تنها ذاتی که می تواند او را از سلطه و شر شیطان رهایی ببخشد، خدای سبحان بوده و منحصر به فرد است؛ اگر بگوییم بالله اعوذ این افاده حصر می کند و با باور و اعتقاد ما کاملا سازگار خواهد بود؛ علت اینکه اعوذ مقدم شد، از باب اهتمام به عوذ است؛ چرا که نظر بر استعاذه است، مقدم می داریم.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم یادآور شد: هنگامی که استعاذه را بر زبان جاری می کنیم، اگر چه به حسب ظاهر در قالب اِخبار است، اما اخباری است که افاده انشاء می کند؛ اعوذ بالله یعنی اللهم اَعِذنی؛ بنابراین درست است که انسان به صورت قضیه خبریه می گوییم خدایا به تو پناه می آورم از شر شیطان، اما به حسب واقع دعا است و از او می خواهیم که ما را پناه دهد؛ استعاذه نوعی استدعا بوده و این بسیار مهم است.

 

مداومت بر استعاذه، از اذکار اولیه اهل معرفت برای شروع به سیر و سلوک است

وی با اشاره به اهمیت مذکر استعاذه خاطرنشان کرد: یکی از اذکار اولیه ای که اهل معرفت برای شروع به سیر و سلوک ارائه می کنند، مداومت بر استغاذه بوده و به دنبال آن تسمیه و بسمله است؛ از طرف دیگر هنگامی که انسان در حصین خدا داخل شد، می گوید در پرتو نام، یاد و تجلی تو همه امور را می بینم و تحت اشراف تو است و انسان با دو وصف رحمانیت و رحیمیت می خواهد وارد شئون زندگی خود شود.

 

جشن های نیمه شعبان نوید بخش انتظار مردم دنیا به منجی آخرالزمان است

آیت­ الله امین با اشاره به نیمه شعبان اظهار داشت: برگزاری جشن های میلاد حضرت بقیت الله(عج) در سراسر کشور بلکه در میان همه کشورهایی که جمعیتی از آنها شیعه بوده و تابع اهل بیت(ع) هستند، نوید بخش این معنا است که اذهان عمومی و چشم ها به یک منجی جهانی دوخته شده است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان روایتی تصریح کرد: در روایتی درباره علائم آخرالزمان آمده است زمانی فرا می رسد که مردم از علما دوری می کنند، همان‌گونه که گوسفندان از گرگ ها می گریزند؛ علائم و نشانه ها به این معنا نیست که فرج نزدیک است، بلکه بیانگر این است که انسان در اعتقاد خود به مهدویت راسخ باشیم و دچار ضعف و تزلزل نشویم؛ علائم غیر از شرایط است.

 

وی به بیان تفاوت علائم و شرایط آخرالزمان پرداخت و گفت: شرایط به این معنا است که تا هنگامی که محقق نشود، ظهور محقق نمی شود، ثانیا وقتی این شرایط محقق شد، زوال نمی کند و تا ظهور باقی است، اما علائم عبارت از نشانه است و ممکن است سالیان متمادی بین نشانه و ظهور فاصله بیفتد و یا نشانه ای در بستر زمان تکرار شود.

 

آیت ­الله امین به بلاهای دور شدن مردم از علما اشاره کرد و یادآور شد: در زمان های کنونی این علائم به چشم می خورد؛ اگر شرط علامت گفته شده فراهم شود و مردم با علمای خود چنین برخوردی را داشته باشند، خدا اینها را به سه بلیه گرفتار می کند: اول این که برکت را از مالشان بر می دارد؛ دوم این که سلطان جائری را خداوند بر آنها مسلط می کند؛ سومین بلیه، خارج شدن از دنیا بدون ایمان است.

 

بدون حضور روحانیت هیچ جنبش و حرکتی به ثمر نخواهد رسید

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به نقش روحانیت در مقابله با سلاطین جور پرداخت و اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب شاهد تسلط سلاطین جائر بودیم و در نوع کشورهایی که در سال های اخیر جنبش و حرکتی صورت گرفت و به سرانجام نرسید، به خاطر خلأ روحانیت، مرجعیت و یک رهبر دینی بود که مردم با اینها سر و کاری نداشتند.

 

وی محروم شدن از آموزه های دینی را در نتیجه ارتباط برقرار نکردن با علمای دین عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیت و علمای دین هستند که مردم را با معارف و شئون دینی و سبک دینی آشنا می کنند و اگر کسی این ارتباط را برقرار نکند و حالت گریز داشته باشد، به طور طبیعی از این آموزه ها محروم می ماند و در نتیجه طوری زندگی می کند که تفاوتی با افراد بی دین نخواهند داشت.

 

رفتار شخصی مسؤولان، آثار وضعی در حاکمیت دارد/ لزوم پرداختن پیش از پیش طلاب به تبلیغ

آیت­ الله امین با بیان این که رفتار شخصی آثار وضعی دارد، تصریح کرد: اگر مردم علما را جز از طریق لباس نیکو و قرآن را به واسطه قاریان شناختند و به جز در ماه مبارک رمضان عبادت خدا نکردند، خدا سلطانی را بر آنها مسلط می کند که سه خصوصیت دانش مدیریت، حلم و رَحم و مروت را دارد و اینها آثار وضعی است و می توان استفاده کرد که عملکرد انسان ها که گاهی احساس می شود جنبه فردی و خصوصی دارد، اما با مراجعه به روایات بر می آید که همین رفتار های به ظاهر شخصی که به رفتارهای اجتماعی منتهی می شود، آثار وضعی در حاکمیت دارد.

 

وی درباره لزوم پرداختن پیش از پیش طلاب به تبلیغ افزود: آزادی و استقلال و نظام مقدسی که در پرتوی خون های مطهر شهدا به دست آمده است، و برای حفظ آن در دوران دفاع مقدس رشادت و ایثارگری ها بوده است، اگر کوتاهی کنیم و هزینه لازم را برای این آزادی و استقلال بطور مستمر نپردازیم، همین طور خواهد شد؛ در روایتی آمده است که اگر کسی به شرایط حریت قیام نکند، به همان رقیت و بردگی برگرداننده می شود، بنابراین طلاب که لباس سربازی امام زمان(عج) را پوشیده اند و مروج این آیین هستند و حیاتشان به نام آن حضرت آمیخته است، باید بیش از پیش در ترویج مهدویت و معارف اسلام سوق دهند./822/پ202/س

ارسال نظرات