۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۲۸۶۶۹
استاد حوزه علمیه:

حوزه علمیه مکانی برای اغنای جوانان تشنه و جویای حقیقت است

استاد حوزه علمیه گفت: با وجود اینکه جوانان در فضاهایی پر تب وتاب نظیر دانشگاه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی، یک خلأ در وجودشان آنها را وادار به جستجو در پی گمشده خود می‌کند، تا اینکه به حوزه و دین برای رفع نیازهای وجودی خویش مراجعه می‌کنند؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر داوطبانی تحصیل کرده از رشته‌های دانشگاهی را در حوزه‌ها می‌بینیم.
حوزه علمیه

شوکت شریف پور، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با نقش فضای مجازی در گسترش شبهات دینی و در پاسخ به این سوال که حوزه و روحانیت برای پاسخ‌گویی به شبهات دینی چه اقداماتی در فضای مجازی انجام داده، گفت: از جمله راه‌های ورودی جهت بصیرت افزایی به ویژه در میان جوانان، همین فضای مجازی است که جزئی از زندگی روزمره افراد شده است و از طریق آن یک‌سری داد و ستدهای فکری و اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه، هیچ جایی مثل حوزه نمی‌تواند به طور دقیق و عمیق پاسخگوی شبهات باشد و با توجه به اینکه موثق‌ترین منبع و مرجع است و‌ جوانان را اغنا می‌کند اما، شاید تحت این عنوان که فرصت‌های مطالعه و پژوهش را می‌گیرد، در به کارگیری فضای مجازی، اقدامات زیادی از سوی حوزویان انجام نشده است.

 

مشاور حوزه علمیه ابراز داشت: می‌بایست به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری روی فضای مجازی، یک بسیج همگانی از حوزویان در این زمینه صورت بگیرد؛ در حال حاضر، اقداماتی را، در این جهت بین اساتید و حوزه‌ها شاهد هستیم؛ ان‌شاءالله حوزه بتواند در این زمینه نیز، هر چه بیشتر و بهتر، لبخند رضایتی را بر لبان رهبر عزیزمان بنشاند.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان آن دسته از جوانان که اصلاً به دنبال مسائل مطرح شده در حوزه دین نیستند را هدایت کرد، بیان داشت: با وجود اینکه این افراد در فضاهایی پر تب وتاب نظیر دانشگاه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی، یک خلأ در وجودشان آنها را وادار به جستجو در پی گمشده خود می‌کند، تا اینکه به حوزه و دین برای رفع نیازهای وجودی خویش مراجعه می‌کنند، این در حالی است که در سال‌های اخیر داوطبانی تحصیل کرده از رشته‌های دانشگاهی را در حوزه‌ها می‌بینیم؛ چرا که در فضای دانشگاهی پاسخ بسیاری از نیازهای خود را نگرفته و به آرامشی که محصول این جستجو است، در آنجا نرسیده‌اند.

 

شریف پور در پاسخ به سوالی که درباره تفاوت شاخص‌های اسلام ناب با ارتجاعی، متعصب، اسلام آمریکایی و التقاطی مطرح شد، اظهار داشت: حق، در عالم هستی تنها یکی است و حقیقت دین همان است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است؛ اسلام واقعی یک چهره دارد، بنابراین نمی‌توان چهره‌های مختلف به اسلام داد؛ چرا که تجلی و حقانیت اسلام، در اسلام ناب محمدی است.

 

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) شاخصه‌های اسلام ناب را به صراحت در صحبت‌ها و وصیت‌نامه خودشان مشخص می‌کنند و مهم‌ترین شاخصه آن را مقاومت در مقابل پلیدی‌ها، زشتی‌ها، ظلم‌ و هر آنچه که انسان را به قهقرا برده و توانمندی‌ و عزت انسان را نابود می‌کند، می‌دانند؛ به عقیده ایشان اسلام ناب، فرد را از وابستگی می‌رهاند و انسان را فقط در صراط مستقیم قرار می‌دهد، این اسلام، دردمند است، درد ضعفا را دارد و هرگونه بی عدالتی و نادرستی را کنار می‌زند؛ ما این شاخص‌ها را هم در سیره امام خمینی(ره) و هم در سبک زندگی مقام معظم رهبری شاهد بوده و هستیم.

 

استاد علمیه تصریح کرد: اسلام ناب، اسلام اشرافیت نیست، اسلام تجملات و منیت‌ها نیست؛ چرا که افراد، هر چه به اسلام نزدیک‌تر باشند، به همان اندازه هم باید متواضع‌تر و خیرخواه‌تر باشند؛ در حال حاضر، در منطقه، اسلام آمریکایی را در ترکیه می‌بینیم و در عربستان که تنها پوسته‌ای از اسلام را دارند؛ در داخل کشور نیز، این افراد وجود دارند که اهل نماز و حج هستند، اما به تکالیف اجتماعی و اصلی اسلام که مقاومت، عزت و قطع وابستگی است، هیچ توجهی ندارند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین در روایات داریم که امام صادق(ع) نیز بر این موضوع بسیار تأکید دارند و می‌فرمایند: دو دسته از افراد، کمر اسلام را می‌شکنند؛ یکی علمای هتاک و دیگری جاهلان مقدس‌نما؛ که هر دوی اینها چهره‌های اسلام آمریکایی هستندو قصدشان وابسته کردن دیگران به خود است؛ چرا که از این طریق بهره می‌برند؛ همچنین نگاه دنیاطلبی، سطح نگری و فزون خواهی را در انسان، به اوج می‌رسانند؛ یکی دیگر از نمادهای اسلام، التقاطی است که در داخل کشورمان منافقین بودند و رسوبات آن به شکل لیبرالیسم تحت عنوان اسلام و با محتوایی غیر از آن وجود دارند، که فکر می‌کنند باید تغییراتی در کل قوانین اسلام داده شود و نباید همه قوانین اسلام را استفاده کرد؛ لذا اسلام التقاطی شاید از انواع دیگر آن خطرناک‌تر باشد که در شرایط امروز جامعه نیز کم نیستند افرادی که این دیدگاه‌ را دارند./966/302/ب3

ارسال نظرات