۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۲۸۷۶۴
مدیر کل اوقاف مازندران مطرح کرد؛

ضرورت ترویج وقف های جدید جهت توسعه و رونق فعالیت های قرآنی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که یکی از راه‏‌های ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی در جامعه، ایجاد وقف‏‌های جدید با نیت‏‌های قرآنی است، گفت: باید از همه ظرفیت های موجود در جامعه به منظور تقویت فعالیت های قرآنی بهره گیریم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در نشستی که موضوع وقف و قرآن در ساری برگزار شد بر ضرورت تقویت وقف های جدید در جهت توسعه و رونق فعالیت های قرآنی در جامعه تأکید کرد.

 

وی با بیان این که یکی از راه‏‌های ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی در جامعه، ایجاد وقف‏‌های جدید با نیت‏‌های قرآنی است، افزود: باید از همه ظرفیت های موجود در جامعه به منظور تقویت فعالیت های قرآنی بهره گیریم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که قرآن آیين زندگي و مسير حرکت انسان به سوي تعالي و کمال است، گفت: در جامعه اي که قانون اساسي آن بر مبناي قرآن است، توجه به قرآن زمينه ساز تحولات اساسي و فرهنگ سازي و تعالي انسان خواهد بود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از قرآن به عنوان سرمايه گران سنگ و گنجينه بسيار ارزشمند ياد کرد و افزود: متإسفانه ما هنوز هم به عظمت و جايگاه قرآن آنچنان که شايسته اين کتاب آسماني است نرسيده ايم.

 

حجت الاسلام علیزاده افزود: قرآن به عنوان يک راهکار بزرگ الهي براي انسان ها درباره خود مي گويد که آمده ام تا بهترين و با قوام ترين راه را به بشريت ارائه دهم و انسان ها را به سمت راهي که مطمئن تر و مستحکم تر است هدايت کنم.

 

استاد حوزه علمیه با تإکید بر این‌که وقف، نیت‏‌های خیرخواهانه را زنده نگه می‏‌دارد و همیشه باید به آن توجه شود، ادامه داد: امروز در کنار وقف برای عزاداری ها نیاز به موقوفاتی برای توسعه فرهنگ علم و دانش در جامعه داریم که باید در این باره فرهنگ سازی شود.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران موقوفات را سرمایه اصلی نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: وقف پشتوانه محكمي در تعظيم شعائر ديني است که باید در تقویت و گسترش آن در جامعه تلاش شود.

 

وی با بیان این که متأسفانه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موقوفات از سوی دستگاه حکومت پهلوی به تاراج می رفت، تصریح کرد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان تاریخی امام راحل امروز شاهد احیاء موقوفات هستیم که این یکی از برکات انقلاب است.

 

حجت الاسلام علیزاده وقف و موقوفات را یک مقوله با برکت و ثمرات ارزشمند برشمرد و افزود: نگهداری از موقوفات و اجرای نیت دارای مسؤولیت سنگینی است و متولیان موقوفات در این حوزه وظیفه حساسی دارند.

 

وی با بیان این که بازتاب وقف و موقوفات در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه اثرگذار است، ادامه داد: وقف دستور عملی اسلام برای افزایش عدالت اجتماعی و کاهش طبقاتی در جامعه است.

 

مدیر کل اوقاف مازندران با تأکید بر این که نیازمندی‌های روز جامعه برای وقف باید ترویج شود، بیان کرد: ایجاد وقف‌‌های جدید با نیت محیط زیست، کتابخانه، مراکز علمی، شادی های اهل بیت(ع) و مهم تر از آن حوزه‌های علمیه است.

 

حجت الاسلام علیزاده به ترویج وقف‌های مشارکتی تأکید کرد و با بیان این که ترویج وقف‌های جدید نیازمند همکاری و اطلاع‌رسانی است، ادامه داد: اگر فرهنگ وقف را در جامعه گسترش دهیم بی‌شک گامی بزرگ برای شرایط زندگی مناسب اقشار آسیب‌پذیر جامعه برداشته‌ایم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران وقف را بهترین باقیات الصالحات برای هر انسانی دانست و اظهار داشت: این سنت حسنه نیکوترین سند الهی و بهترین راه برای ترویج معارف دینی در جامعه محسوب می شود.

 

وی از وقف به عنوان تفسیر عملی قرآن‌کریم و اهل‌بیت(ع) یاد کرد و ادامه داد: وقف؛ نام، یاد و اموال انسان‌ها را حتی بعد از مرگ واقف زنده نگه می‌دارد و همیشه در بین مردم و نیازمندان وجود دارد.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران در ادامه سخنان خود از وقوع 165 وقف جدید سال گذشته در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد از این پس وقف های جدید در جهت رونق و گسترش فعالیت های فرهنگی و قرآنی باشد.

 

وی رغبت و گرایش مردم استان به وقف‌ کردن را در چند سال اخیر  قابل تقدیر دانست و بیان داشت: شفاف‌سازی عملکرد، جلب اعتماد مردم به مجموعه اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفان و تبلیغ صحیح و اثرگذار روحانیت از جمله دلایل مثبت اقبال مردم به  وقف‌های جدید بوده است.

 

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری 20 رقبه به مساحت 32 هزار متر مربع به ارزش 21 میلیارد تومان در مازندران، گفت: سرمایه گذاری در رقبات موقوفات استان در راستای احیای موقوفه، اجرای نیت واقفان خیراندیش، افزایش عواید موقوفات خواهد بود.

 

وی همچنین از اجرای 162 پروژه عمرانی بقاع متبرکه با اعتبار 40 میلیارد تومان در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: 267 پرونده دعاوی موقوفات مازندران در محاکم قضایی با پیگیری‌های اوقاف تعیین و تکلیف شد./1317/202/ب2

ارسال نظرات