۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۲۹۴۶۲
لاریجانی:

پیام رهبری راه مجلس دهم را روشن کرد

رییس موقت مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به پیام رهبری به مجلس دهم گفت: نیت ها را نیت خیر کنیم و امیدوارم فضای مودت آمیز در مجلس توأم با نیت خیر باشد که برکات خدا افزون شود.
لاریجانی رییس مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس دهم شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 خرداد) مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی ضمن تشکر از عنایت نمایندگان به وی و هیأت رئیسه جدید گفت:بنده قدردان شما هستم و از هیأت رئیسه سنی برای مدیریت جلسه تشکل می کنم و لازم می دانم به اطلاع برسانم در کشور ما که صحنه واقعی مردم سالاری دینی وجود دارد،تبلور آن را در داخل مجلس می بینیم که همین رقابت های همیشگی مایه کمال آن است.

رئیس موقت مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد:افرادی که خود را در معرض کار بیشتر قرار می دهند،در این رقابت ها شرکت می کنند که براین اساس فراکسیون هایی شکل گرفته و نظرات مختلف در آنها وجود دارد و در آرائی که امنای ملت دادند و نظر قطعی خود را در خصوص انتخابات هیأت رئیسه گفتند؛ترکیبی از فراکسیون های مختلف را تشکیل داد که تجربه نویی برای مجلس است.

دکتر عارف از شخصیت‌های خوب کشورمان هستند/ از محبت‌های ایشان تشکر می‌کنم

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی با تشکر از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در این زمینه و فکر می‌کنم تجربه نوعی در مجلس شورای اسلامی باشد، گفت: از برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عارف که دوستی ما با ایشان قدیمی است و ایشان را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می دانم صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین من و آقای عارف در این مدت با یکدیگر ارتباط داشتیم و تلاش کردیم در مجلس فعلی، نتایجی که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتری باشد بنابراین از تلاش های جناب آقای دکتر عارف و محبت ایشان و لطف و مرحمتی که به بنده داشتند تشکر می کنم.

دکتر لاریجانی با تشکر از دوستان دیگری که برای هیات رئیسه کاندید شدند و در این رقابت دوستانه رأی نیاوردند، گفت: همین تلاش ها باعث ارتقای سطح مجلس خواهد شد و در این جا لازم می‌دانم چند نکته را در ابتدای کار مجلس بیان کنم.

وی افزود: اطمینان دارم مجلس فعلی در روز نخست کاری خود با توکل بر خدا و توسل به اولیای دین قصد خود را قصد الهی کرد تا وقت خود را صرف حل مسائل اصلی کشور کند. قبول کنیم اگر اطمینان به همت خودمان داشته و بدانیم می‌خواهیم در یک جاده صحیح که مسیر الهی است حرکت کنیم خداوند نیز برکات آن را بر ما نازل خواهد کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه نگاه رهبری معظم در پیامشان به مجلس دهم نکته برجسته‌ای بود که باید به آن توجه کرد، گفت: رهبری فرمودند؛ «نیت‌هایمان، نیت‌های خیر باشد تا ان‌شاءالله حرف‌ها و افعالمان حسنه باشد» و من امیدوارم ان‌شاءالله فضای مجلس با این نیت خیر توام شود.

وی با تاکید بر اینکه نکته دوم حائز اهمیت، قدردانی از همت مردمی است که در انتخابات شرکت کردند، اضافه کرد: نتیجه تلاش‌های ملت سنگر اصلی دفاع از حقوق ملت است، ما باید بدانیم کار مهمی بر عهده داریم؛ از یک طرف در شرایط بسیار ملتهبی در منطقه قرار داشته و نمایندگان مجلس باید از حقوق ملت، امنیت کشور و پایداری ملی صیانت کنیم.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی مشکلات اقتصادی داخل کشور به قدری پیچیدگی دارد و مسائل به هم تنیده در آن است که باید با تدبیر، توجه دقیق و همه‌جانبه‌ای به آن شود و با یک روش علمی به موضوعات توجه کنیم تا بتوانیم به شرایط اقتصادی کشور سامان دهیم.

دکتر لاریجانی افزود: در این شرایط دو وجهی باید علاوه بر توجه به شرایط منطقه‌ای و حفظ و تقویت پایداری ملی باید مشکلات اقتصادی ما اقتضا می‌کند که تلاش‌های مجاهدانه‌ای در این زمینه‌ها داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع کار مجلس، کار بسیار سترکی است و اقتضا می‌کند تلاش فردی، جمعی و کمیسیونی خود را بر روی این موضوعات اساسی متمرکز کنیم، تاکید کرد: امیدوارم با توجه به تحولاتی که در کشور به وجود آمده است این مجلس، مجلس ناجهی در هر دو وجه باشد و ما بتوانیم در پیشگاه خداوند و خلق او نتایج کار خود را به بهترین وجه عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه از پیام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای نهایت تشکر را دارد، چرا که با پیام خودشان راه را برای مجلسیان روشن کردند، گفت: ایشان به مسائل فرهنگی توجه داشته و بر اقتصاد مقاومتی که امر مهمی است تمرکز و تاکید کردند، البته سیاست‌های کلی آن تنظیم شده، در مجلس گذشته نیز گام‌هایی برای آن برداشته شده است و امروز در مقام اجرا و تکمیل قانونگذاری باید در این زمینه گام‌های استوارتری برداریم.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه توجه مقام معظم رهبری به مسائل منطقه‌ای که مجلس باید سپر بلای آن در حفظ حقوق ملت باشد بسیار قابل توجه است، افزود: به این دلیل ما باید برای دفاع از حقوق ملت با تیزبینی حوادث بین‌المللی و منطقه‌ای را رصد کنیم در واقع با اینکار از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم.

رئیس موقت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم با همفکری به عنوان نخبگان ملت در کمیسیون‌های تخصصی پیش‌نویس استراتژی مجلس نهم را تدوین کند و آن را به اطلاع نمایندگان برساند و با دریافت نظر نمایندگان تا راه چهار ساله پیش رو را با یک روشنگری طی کنیم تا بدانیم چه اولویت‌ها و استراتژی‌هایی داریم. مرکز پژوهش‌ها واقع بینانه اولویت‌های امکان پذیر در این چهار سال هست را با همت دوستان که قابل تحقق است شفاف‌سازی کرده تا به سرانجام برسد.

دکتر لاریجانی افزود: با توجه به نکاتی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند و دغدغه‌هایی که ایشان داشتند ما به یک تئوری در قالب توسعه فرهنگی و مبتنی بر یک قرائت درست از تفکر دینی به تعبیر امام راحل؛ اسلام ناب محمدی (ص) نیازمندیم.

رئیس موقت قوه مقننه با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم که فرهنگ انقلاب ما زیربنای همه اقدامات کشور است، افزود: اگر ما استقلال فرهنگی داشته باشیم، استقلال اقتصادی و سیاسی نیز خواهیم داشت. استقلال مکتبی و فرهنگی بسیار امر مهمی است.

لذا برای توسعه فرهنگی کشور براساس اسلام ناب باید ما تلاش کنیم و حتما کمیسیون فرهنگی می‌تواند در این زمینه نگاه جدیدی را به مجلس ارائه کند و ما از آن پشتیبانی کنیم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار کرد: ما مفتخریم که از یک نظام مردم‌سالار دینی برخوردار هستیم. در نظام مردم سالار دینی هم‌سرنوشتی بین مردم با اراده مردم محقق می‌شود و هم سوگیری کشور به سمت اهداف عالی اسلام تحقق پیدا می‌کند لذا این یک چارچوب نظری بسیار قوی است و هرچه ما در توسعه سیاسی در کشور فعال باشیم که زمینه‌های مشارکت را در کشور افزایش دهیم هم به تئوری عدالت و هم به پایداری ملی کمک کرده‌ایم.

توسعه سیاسی براساس تفکری که امام به عنوان مردم‌سالاری دینی امر مهمی است

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع توسعه سیاسی براساس تفکری که امام به عنوان مردم‌سالاری دینی ارائه کردند امر مهمی است که باید از ابعاد مختلف در کمیسیون‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است از دیگر نکات مهمی است که البته همه مسئولین از جمله مسئولین اجرایی قبول دارند که اقتصاد مقاومتی یک مجموعه نسبتا منسجم برای رونق تولید و یک تولید درون‌گرا و برون‌زا است که بتواند مسائل توسعه صادرات را در کشور با تکیه بر اقتصاد درونی کشور رقم بزند که لازمه این امر تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور و تشویق صادرات است.

اقتصاد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی جای کار دارد

رئیس موقت مجلس دهم بیان کرد: برای کوتاه کردن زمان سرمایه‌گذاری باید کار شود و ما نواقصی در این حوزه داریم و هم برای تشویق و تسهیل صادرات باید اقدامات لازم صورت پذیرد و در مجموع در بخش توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی جای کار فراوان وجود دارد و من از همه اندیشمندان در داخل مجلس و همه نخبگان کشور خواهش می‌کنم که در این حوزه به ما کمک کنند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه همه نخبگان کشور به ما کمک کنند، افزود: آقای رئیس جمهور نیز در سخنرانی خود فرمودند که از این انجمن‌های علمی در کشور استفاده شود چرا که کار بسیار پسندیده‌ای است و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از دو سال قبل این کار را آغاز کرده و با انجمن‌های علمی دانشگاه ها ارتباط دارد، خوب است این کار را باید به سمت یک جاده عملیاتی سوق دهیم و از شهد آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نکته چهارم به توسعه علمی در کشور مربوط می‌شود، افزود: ما باید بپذیریم ایران پس از انقلاب جهش‌های خوبی داشت اما به دلیل یک عقب افتادگی بیش از دو قرن یعنی در دوره قاجار و پهلوی به بدنه علمی کشور آسیب وارد شده و از نظر علمی با دنیا فاصله پیدا کرده‌ایم، بنابراین در این شرایط باید با سوگیری درست و توجه به بومی‌گرایی همت بیشتری در جهت پیشرفت داشته باشیم.

برای توسعه ارتباط با دنیا نیازمند دیپلماسی بسیار قوی هستیم

رئیس موقت قوه مقننه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید با همه دنیا ارتباط داشته و توسعه این ارتباط بسیار مهم است بنابراین برای رسیدن به این مهم نیازمند دیپلماسی بسیار قوی هستیم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه این مسائل ما را در صحنه‌های بین‌المللی به سمت منافع ملی سوق می دهد، افزود: با دیپلماسی می توان شیطنت‌هایی که در منطقه می‌شود را به سمت برادری بین امت‌های اسلامی سوق داد لذا ما به تئوری توسعه دیپلماتیک را براساس اقتدار ملی نیازمندیم.

مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش ها را به همگرایی برساند

وی با ابراز امیدواری از اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی عزیزان در کمیسیون‌های مختلف بتواند این تلاش را به همگرایی تبدیل کند، اضافه کرد: امیدوارم در روزهای جدید شاهد اقدامات نو و جدید نیز باشیم و از همه عزیزان که در این دو روز تلاش کردند مسائل مجلس برای خدمت به مردم سریع‌تر سامان پیدا کند سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی توفیق برای تمامی سروران گرامی دارم./924/د102/ج

ارسال نظرات