۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۲۹۶۰۲
کارشناس مسائل مذهبی:

بشر به خاطر گم کردن جایگاه حقیقی خود سردرگم می‌شود

حجت الاسلام موسویان با اشاره به این که وقتی بشر جایگاه حقیقی خود را گم کند دچار سردرگمی و مشکلات می شود، گفت: جسم انسان ابزار کمال روح است و لازمه رسیدن به کمال در انسان اختیار است.
حجت الاسلام موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محسن موسویان، کارشناس مسائل مذهبی، عصر امروز در سلسله جلسات معرفت النفس که در خیابان سروش اصفهان برگزار شد، گفت: اگر جامعه به سمتی برود که آرامش به جامعه باز گردد همه مشکلات موجود حل خواهند شد.

 

وی ادامه داد: انسان فقط در ارتباط با خدا به آرامش می رسد و بیماری های اعصاب کنترل می شود، وقتی بشر جایگاه حقیقی خود را گم کند دچار سردرگمی و مشکلات  می شود.

 

حجت الاسلام موسویان با اشاره به پنجمین نکته در معرفت نفس، بیان داشت: جسم و تن انسان ابزار کمال روح است، لازمه رسیدن به کمال در انسان اختیار است، مقام ملائکه ثابت است و از امر پروردگار عصیان نمی کنند و قدرت اختیار ندارند اما انسان چون اختیار دارد هم می تواند از ملائکه بالاتر رود و هم از حیوان پست تر شود.

 

وی اظهار داشت: خداوند در آیه 118 سوره هود می فرماید: اگر می خواستیم همه را امت واحده می کردیم، در این صورت دیگر انسان اختیار نداشت، امام حسین(ع) در کربلا می توانست همه را اصلاح کند ولی در این صورت دیگر اختیار انسان معنا نداشت، لازمه اختیار انتخاب است و لازمه انتخاب این است که خیر و شر باهم باشند.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: برای این که خیر و شر باهم باشند باید انسان در عالم ماده قرار گیرد، چون فقط در عالم ماده شر وجود دارد، در قیامت شر وجود ندارد، لازمه قرار گرفتن در عالم ماده داشتن جسم مادی است.

 

حجت الاسلام موسویان گفت: انسان دو نوع اراده دارد، اراده تکوینی که اجباری است و اراده تشریعی که اختیاری است، مجردات فوق زمان و مکان و در دو نوع هستند، مجردات تام که هیچ محدودیت زمان و مکان ندارند مانند خدا و ملائکه و مجردات نسبی مانند انسان که از یک جهت محدودیت دارند و از یک جهت فوق زمان و مکان هستند.

 

وی بیان داشت: کمال انسان در اراده تشریعی برای رسیدن تکوینی به تجرد کامل یا تمام است، اگر انسان مداوم به بدن خود دستور بدهد، نفس تکوینا به کمال می رسد، امروز غرب با بشر کاری کرده که سیر کمال انسان را ناقص کرده است یعنی دستور دادن ما به بدن و اراده هایمان کم شده است./202/869/ب1

ارسال نظرات