۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۳۰۴۲۷
استاد حوزه علمیه:

تفکر نخستین قدم برای رشد و تعالی انسان است

حجت الاسلام کشکولی با اشاره به این که تفکر اولین قدم برای رشد و تعالی انسان است، گفت: انسان در عرصه فرهنگ با موجودی روبه رو است که اهل بازی بی هدف است، وقتی وارد وادی تفکر شد وارد بازی با هدف می شود.
حجت الاسلام کشکولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام کشکولی، استاد حوزه علمیه، عصر امروز در جلسه ویژه مربیان فرهنگی که در فرهنگسرای کوثر برگزار شد، گفت: اگر قرآن را با دقت و تدبر در آن بخوانیم متوجه می شویم که  5 مرحله تنزل در یک آیه بیان شده است و 5 مرحله ترقی که در 5 آیه از آیات قرآن کریم آمده است.

 

وی ادامه داد: اگر جامعه ای به 5 مرتبه تنزل مبتلا شد سقوط می کند، در آیه 20 سوره ابرهیم پنج مرحله تنزل آمده است، این مرحله شامل بازی بی هدف، بازی با هدف، زینت، تفاخر و تکاثر است.

 

حجت الاسلام کشکولی بیان داشت: 5 مرحله ترقی که در 5 آیه قرآن آمده شامل تفکر، تعلم، تسمع، تعقل و تشکر است، قرآن کریم پنج مرحله تنزل را پشت سرهم آورده است، هفت سال اول انسان ها مشغول بازی بی هدف هستند و هفت سال دوم وارد مرحله بازی های با هدف می شوند.

 

وی اظهار داشت: انسان ها در هفت سال سوم زندگی مشغول زینت و ظواهر دنیوی می شوند و در هفت سال چهارم وارد مرحله تفاخر و هفت سال پنجم وارد مرحله تکاثر و پس انداز و مال اندوزی و سرمایه گذاری با اموال و فرزندان می شوند، دنیا به معنای تنزل و آخرت به معنای ترقی است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: بین پنج مرحله تنزل و ترقی رابطه برقرار است، بین زینت با تسمع، تفاخر و تعقل، تکاثر و تشکر، بازی بی هدف و تفکر و بازی با هدف با تعلم رابطه برقرار است، برای موفقیت در کار فرهنگی باید از بازی بی هدف مخاطب را به سمت تفکر بکشانیم.

 

حجت الاسلام کشکولی گفت: امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث می فرماید اولین قدم برای رشد و تعالی فکر است، اگر فکر نداشته باشی رشد نمی کنی، انسان از بازی بی هدف با تفکر به بازی با هدف می رسد، انسان در عرصه فرهنگ با موجودی روبه رو است که اهل بازی بی هدف است، وقتی وارد وادی تفکر شد وارد بازی با هدف می شود.

 

وی بیان داشت: باید دید از یک انسان چه ارزش هایی می توان تولید کرد، زینتی که خدا به انسان داده است نباید در اختیار نامحرمان قرار گیرد، مرحله بعد از زینت تسمع است، زیبایی هایتان را حفظ کنید تا گوش شنوا پیدا کنید، گوش شنوا باعث می شود انسان به مرحله تفاخر راه پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه گفت: زینت ماندگار دارایی ما است و به آن افتخار می کنیم ولی نباید در آن متوقف شویم و باید از آن عبور کنیم، برای عبور از آن باید وارد تعقل شویم، تعقل به این که آنچه پیدا کرده ای از آن تو نیست و تو فقط امانت داری و اگر خوب امانت داری کنی آن را از تو نمی گیرند و اگر بد امانت داری کنی آن را از تو پس می گیرند.

 

حجت الاسلام کشکولی اظهار داشت: در تعقل به دنبال تکثیر هستید، تکاثر در اموال و اولاد است، تکاثر خوب است اما اگر ما را متوقف کرد بد است، با استفاده از تشکر باید از تکاثر عبور کرد، یعنی خدا را به خاطر آنچه به شما داده است شاکر باشید و آن را متعلق به او بدانید و از او بخواهید آن ها را برای شما حفظ کند، اگر آنچه را که خدا به شما داه است در راه خودش مصرف کنید شکر او را به جای آورده اید. /869/202/ب2

 

ارسال نظرات