۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۳۰۵۹۴
کارشناس مسائل دینی:

۱۵ خرداد نماد بیداری اسلامی و مظهر ایستادگی ملت در برابر استکبار است

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه 15 خرداد نماد بیداری اسلامی و مظهر ایستادگی ملت در برابر استکبار است، گفت: بدون تردید گره خوردن 14 و 15 خرداد خود به خود پاسخ بسیاری از سؤال‌هایی است که در دل های آگاه و ذهن های جست وجو گر حقایق اسلامی است.
حجت الاسلام حسن دهقانی کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی

حجت الاسلام حسن دهقانی، کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا استان مرکزی،  به مناسبت فرا رسیدن سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره)، افزود: در آستانه سالگرد رحلت غمبار امام خمینی (ره) و سالگرد شهدای قیام خونین 15 خرداد قرار داریم.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی گفت: نظام ولایت فقیه بزرگترین میراث امام خمینی (ره) است که همه مردم و مسؤولان باید به این میراث معنوی امام (ره) نیز پایدار و استوار باشند و رهبر معظم انقلاب اسلامی را یاری نمایند.

 

وی با بیان اینکه 15 خرداد نماد بیداری اسلامی و مظهر ایستادگی ملت در برابر استکبار است، ادامه داد: بدون تردید گره خوردن 14 و 15 خرداد خود به خود پاسخ بسیاری از سوال هایی است که در دل های آگاه و ذهن های جستجو گر حقایق اسلامی بهترین پاسخ می تواند باشد

 

امام خمینی چهره محبوب و جهانی

حجت الاسلام دهقانی ابراز کرد: این تلاقی یادآور آن است که بدانیم امام (ره) در 15 خرداد سال 42 در چه شرایطی آن فریاد الهی را سر دادند و نهیب الهی گونه را بر سر مردم جامعه زدند تا چشم های خفته و دل های غافل بیدار شوند

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه چرا امام (ره) توانستند به یک چهره محبوب و جهانی تبدیل شوند، ادامه داد: اینکه امام (ره) چطور توانستند به یک چهره محبوب تبدیل شوند به این دلیل است که ایشان در 15 خرداد سال 42 در اوج خفقان دوران پهلوی که سازمان مخوف ساواک هیچ فریاد و صحبت مخالفی را برنمی تابید و با شدیدترین نوع با آنها برخورد می کرد، توانستند در آن شرایط اعتراضات خود را آغاز کنند.

 

حجت الاسلام دهقانی اظهار داشت: در سال 42 چه بسیار عالمان فرهیخته ای که عمر خود را در تبعید بخاطر خفقان رژیم پهلوی سپری کردند و چه بسیار افرادی که زندگی خود را در بند و سلول های تاریک ساواک خاموش می دیدند و چه فریادهایی که با بغض فروخورده شد و چه مشت هایی که به نشانه خشم از سینه ها بالاتر نرفت و در این شرایط بود که قیام 15 خرداد شکل گرفت.

 

دل روشن، ضمیر آگاه و ایمان راسخ امام راحل

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال 42 امام خمینی (ره) یک استاد و مدرس حوزه و یک روحانی و عالم بودند، گفت: در 15 خرداد سال 42 امام راحل به تکلیفی که بر عهده شان بود و از اجداد پاکشان شنیده بودند که باید در مقابل ظلم و طاغوت ایستادگی کنند، با جانفشانی و به تنهایی در مقابل دستگاه شاهنشاهی بدون یار و یاور ایستادگی کردند.

 

 کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی افزود: امام راحل یک دل روشن، یک ضمیر آگاه، یک تکلیف و ایمان راسخ داشتند که ایشان را به حرکت واداشت.

 

حجت الاسلام دهقانی ابراز کرد: اولین جرقه ها از مقابله با ظلم در اعتراض به کاپیتولاسیون به عنوان یک قانون ضد بشری و ضد انسانی زده شد که در ایران در آن دوره به تصویب رسید و مردم ایران را از کمترین حقوق محروم می کرد.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: با تصویب این قانون گماشته های آمریکایی حق مرتکب شدن هر جنایتی را در ایران داشتند و حکومت ایران حق مجازات آنها را نداشت و برعکس اگر یک ایرانی حتی به سگ آنها توهین می کرد باید مجازات می شد و اگر سرباز آمریکایی به شاه ایران نیز توهین می کرد شاه حق مجازات او را نداشت.

 

وی ادامه داد: این یک قانون ذلیلانه بود که امام راحل در مقابل آن ایستادگی کردند و به آن معترض شدند و به مردمی که مقابل این حکومت طاغوتی سکوت کرده بودند نشان دادند که باید در مقابل ظلم ایستادگی کرد.

 

امام خمینی(ره) متکی به ایمان و اراده خود مردم بود

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی توضیح داد: امام (ره) با دستان خالی اما با داشتن ایمانی راسخ و اعتقاد به اقدامی که به آن می خواهد دست بزند مقابل این حکومت ایستادند و همین ها ایشان را به چهره ای جهانی تبدیل کرد.

 

حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه امروز در دنیا هر کسی هر تصمیمی بخواهد بگیرد به دنبال دو عامل تاثیرگذار یکی جناح قدرت و دیگری ثروت است، گفت: حرکت امام خمینی(ره) متکی به ایمان، عقیده، انجام تکلیف و خواست و اراده خود مردم بود و فارغ از این دو جناح شکل گرفت.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی افزود: امام (ره) به مردم هشدار دادند و مردم نیز آن کلام اعجازگر را لبیک گفتند.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: حتی عده ای در سال 42 به امام خمینی (ره) خرده گرفتند که سرباز و یاری ندارید و امام خمینی (ره) در پاسخ گفتند سربازان و یاران من گهواره نشین هستند.

 

حجت الاسلام دهقانی اضافه کرد: براستی همین گهواره نشینان سال 42 تبدیل به جوانان و نوجوانانی شدند که در بهمن سال 57 هر کدام برای براندازی نظام حکومت پهلوی کافی بودند.

 

 کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی اظهار داشت: امام (ره) حقایق آن دوران را برای مردم شکافتند و عده ای از شاگردانشان نیز همچون شهید بهشتی ها، شهید مطهری ها، آیت اله خامنه ای ها و طالقانی ها نیز توانستند پیام امام (ره) را به سراسر ایران و خارج از کشور منتشر کنند و امام راحل با همین نیروی ایمان و خواست مردم توانستند این آیه شریفه را محقق کنند که " خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نخواهد داد جز اینکه خود آن مردم بخواهند  ."

 

حفظ آرمان های انقلاب اسلامی

وی با اشاره به اینکه مردم ایران توانستند و چنین حرکتی که در دنیا بی نظیر است را رقم زدند، ادامه داد: البته شاید شخصی مثل گاندی در هند توانست مقابل انگلیس استعمارگر ایستادگی کند اما بعد از وی آرمان های او نیز با خودش دفن شدند و هنوز هم به نوعی هندوستان مستعمره انگلیس است اما انقلاب اسلامی ایران تا امروز بر سر آرمان های خود ایستاده است.

 

این کارشناس مذهبی گفت: برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی در این راه چه جوانان، چه دانشمندان و چه علمایی را داده ایم و چه خسارت هایی دیده ایم.

 

حجت الاسلام دهقانی یادآور شد: در این راه چه تحریم ها شده ایم، محکوم شدیم، چه قطعنامه ها علیه ما نوشته اند و در این راه جنگیده ایم؛ اما از آرمان های خود دست برنداشتیم.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی اظهار داشت: چون آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی صرفا آرمان های طبقاتی، جناحی، سیاسی و آرمان های مخصوص یک عده نبود، بلکه آرمان های ایمان، عقیده و دین مردم بود که امام (ره) با بارور کردن این ایمان و عقیده توانستند نظام جمهوری اسلامی ایران را پایه ریزی و ماندگار کنند و در این راه تبدیل به یک شخصیت جهانی شوند.

 

 کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی توضیح داد: البته امام خمینی (ره) هیچ چیز را برای خود نمی خواستند و می گفتند مردم ولی نعمتان ما هستند و ما نوکران مردم هستیم.

 

حجت الاسلام دهقانی افزود: وقتی از اقصی نقاط دنیا برای ملاقات با ایشان می آمدند و در اتاق کوچک ایشان می نشستند و در حسینیه جماران آن اجتماعات عظیم مردمی را برای دیدار با ایشان می دیدند متوجه می شدند که کسی که با رهبری خود توانست لرزه به اندام شرق و غرب بیندازد چیزی را از مال دنیا برای خود نخواسته است.

 

مجاهدت، ایستادگی و ولایتمداری ارث بزرگ امام خمینی

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی گفت: بعد از رحلت ایشان نیز چیزی نبود که از امام خمینی (ره) در بانک ها به جای مانده باشد و آنچه به ایشان به ارث رسیده بود در دوران حیات تعیین تکلیف شده بود و آنچه باقی مانده بود چیزی نبود که بگویند از ایشان مال دنیا باقی مانده است.

 

 این کارشناس مذهبی خاطرنشان ساخت: ارث بزرگ امام خمینی (ره) مجاهدت، ایستادگی، ولایتمداری و پشتیبانی از ولایت فقیه است.

 

حجت الاسلام دهقانی در پایان تصریح کرد: به این میراث معنوی امام راحل باید همه مردم و مسئولان بیشتر توجه کنند و همه باید پشتیبان مقام معظم رهبری باشند تا امام خمینی (ره) ازهمه ما خشنود باشد./842/302/ب2

ارسال نظرات