۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۴۳۰۶۰۷
نماینده ولی فقیه در لرستان:

حضور مردم در صحنه های انقلاب دستاورد عظیم قیام ۱۵ خرداد است

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که اسلامی بودن و مردمی بودن مهم ترین ویژگی قیام 15 خرداد است، گفت: این قیام درسی بزرگ است و دستاورهای فراوانی به همراه داشت که مهم ترین آن حضور مردم در صحنه های انقلاب است.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد ظهر امروز در مراسم گرامیداشت قیام 15خرداد که در حوزه کمالیه خرم آباد برگزار شد، گفت: قیام 15 خرداد به عنوان آغاز نهضت اسلامی در 22 بهمن ماه 57 به نتیجه رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به نقش مردم در نهضت 15خرداد، افزود: این نهضت، مایه درس و عبرت بوده و باید زنده بماند و در برابر نفوذ و هجمه های دشمن حفظ شود.

 

وی رهبری امام خمینی(ره)، اسلامی بودن آن و اجرای قوانین اسلامی، روحانیت و مراجع، مردمی بودن این قیام، اخلاص و قاطعیت رهبری، بیگانه ستیزی و مخالفت با اصل سلطنت را از جمله ویژگی های قیام 15 خرداد بیان کرد.

 

امام جمعه خرم آباد با اشاره به قیام مشروطه در دوران قاجار خاطرنشان کرد: بی کفایتی و ناتوانی شاهان قاجار، فساد اقتصادی و اخلاقی حاکم در دربار، عقد قراردادهای استعماری متعدد و از بین رفتن صنایع داخلی و کشاورزی در ایران از عوامل این قیام بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در ادامه اظهار داشت: مهم ترین عامل شکست نهضت مشروطه نفوذ بیگانگان بود.

 

وی با اشاره به این که در دوران قاجار قیام تنباکو در اوضاع آشفته سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رخ داد، افزود: از عوامل آن وجود اختلافات قومی، طایفه ای و فرقه ای، استبداد و خشونت دولت قاجار، فساد و بحران اقتصادی و چاپلوسی اطرافیان شاه بود.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان اصلاحات ارضی، انجمن های ایالتی، ولایتی و انقلاب سفید را از دیگر مشکلات در دوره پهلوی بیان کرد.

 

وی با اشاره به این که تحمیل کاپیتولاسیون، اوج وابستگی ایران به آمریکا بود، عنوان کرد: این امر خشم امام راحل را برانگیخت.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی یادآور شد: قیام ۱۵ خرداد پس از نهضت تنباکو، نهشت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت، چهارمین نهضتی بود که به رهبری روحانیت در ایران شکل گرفت و انقلاب اسلامی تشکیل شد.

 

وی عوامل قیام 15خرداد را اسلام زدایی، روحانیت زدایی و تقدس زدایی به دستور آمریکا و انگلیس توسط پهلوی عنوان کرد.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان جنبه مذهبی، دینی و اسلامی بودن مهم‌ترین ویژگی قیام ۱۵ خرداد بود و باید این ویژگی ها حفظ شود.

 

وی قیام 15 خرداد را درسی بزرگ خواند و گفت: حضور مردم در صحنه های انقلاب، افزایش آگاهی مردم،تثبیت رهبری امام راحل و قرار دادن انقلاب در مسیر درست از دستاوردهای مهم قیام ۱۵ خرداد است./9459/202/ب2

ارسال نظرات