۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۳۰۶۹۰

راهبرد فراگیر با جهاد کبیر

مقاومت فراگیر مرهون تفکر انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن است و این تفکر و روحیه مرهون «اسلام انقلابی» است و «اسلام انقلابی» نیز مرهون «اندیشه امام‌خمینی(ره)» است.
رهبر معظم انقلاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان پنجم تاکید کردند «جبهه استکبار ذاتا به دنبال فراگیر کردن سلطه به ملتهاست و هر کشور و دولتی که مقاومت نکند در دام آنها اسیر خواهد شد.»

 

رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت حضرت امام(ره) در مرقد مطهر ایشان نیز آنجا که شاخصه‌‌های انقلابی بودن را بیان می‌کردند، از «حساسیت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از او» با عنوان چهارمین شاخصه یاد کرده و فرمودند« قرآن این عدم تبعیت را جهاد کبیر نام نهاده است، من این چند وقت، دو سه بار در این باره صحبت کردم.»

 

گفتنی است چند روز قبل سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز که از راهیان برجسته راه امام و رهبری است در سالروز آزادسازی جنوب لبنان که به کابوس صهیونیستها تبدیل شده، تاکید کرد «ما به دنبال مقاومتی فراگیر در همه ابعاد اعم از نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی‌‌، تبلیغاتی و رسانه‌ای، اقتصادی و مردمی هستیم.»

 

این دو سخن حکایت از یک «راهبرد فراگیر» دارد که در این راهبرد فراگیر اولا - باید بینش و بصیرت فراگیر داشت و ذات و نقشه‌های دشمن برای فراگیر کردن سلطه خود در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی - امنیتی را به خوبی شناخت و آنها را در جامعه و افکار عمومی به خوبی تبیین کرد.

 

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام‌ حسین(95/3/3) تاکید می‌کنند: «امروز برای کشور ما احتمال وقوع جنگ نظامی بسیار ضعیف است... در مقطع فعلی، یکی از وظایف مهم همه دلسوزان، دوستداران و وفاداران به انقلاب، تبیین، روشنگری و آشنا کردن ذهنها با اعماق و ژرفای حقایق و شعارهای انقلاب است».

 

ثانیا - در این راهبرد فراگیر پس از شناخت ذات و نقشه‌های دشمن، باید در مقابل تمام این توطئه‌ها در تمام ابعادش ایستاد و «مقاومت فراگیر» را در دستور کار قرار داد و اگر در یکی از این میدانها کوتاهی صورت گیرد، کل محور فراگیر مقاومت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

ثالثاً- جنگ بین نظام سلطه فراگیر استکبار و مقاومت فراگیر جمهوری اسلامی یک «جنگ نامتقارن» و «جنگ اراده‌ها» و فراتر از «جنگ نظامی» و نوعی «جهاد» است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر اراده ما سست شود، قطعا شکست خواهیم خورد: «باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه‌های دشمن در اراده مستحکم ما خللی ایجاد نکند.» (دانشگاه امام‌ حسین - 95/3/3)

 

 رابعاً - بسیج مردمی، 8 سال دفاع مقدس، فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصد، ایستادگی در برابر تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی،  ایستادگی در برابر حملات پیوسته سیاسی - رسانه‌ای، و بسیج سازندگی و حضور سپاه در عرصه سازندگی و اقتصاد مقاومتی نمونه‌هایی از مقاومت فراگیر در داخل کشور است و دقیقا به همین دلیل است که نیروهای مومن به انقلاب و بسیج و سپاه با جنگ روانی و رسانه‌ای جبهه استکبار مورد غضب قرار گرفته‌اند.

 

خامساً - بر اساس همین راهبرد فراگیر بود که حضرت امام(ره) طرح ایجاد هسته‌های مقاومت را در جهان مطرح و عملی کردند از جمله حزب‌الله در لبنان، حماس در غزه و اکنون نیز بر اساس بینش و بصیرت فراگیر رهبر معظم انقلاب، هسته‌های مقاومت در سوریه و یمن و عراق و دیگر کشورها شکل گرفتند. سیدحسن نصرالله روایت شکل‌گیری هسته‌های مقاومت را اینگونه بیان می‌کند: «قبل از آزادسازی جنوب لبنان که تعداد نیروهای مقاومت فقط چند صد نفر بیشتر نبود، در دیداری که با امام‌خمینی (ره) داشتیم به ما وعده پیروزی دادند و تاکید کردند وظیفه شما آغاز مقاومت است، حتی با این تعداد کم. و سپس فرمودند: من پیروزی را در چشمان شما می‌بینم. به فاصله سه سال از این سخنان امام، همگان شاهد آغاز آزادی‌سازی جنوب لبنان و شکست تاریخی رژيم صهیونیستی بودند.»

 

سادساً - بعد از نتایج ذلت‌بار سازش و پیروزی‌های مقاومت لبنان، فرهنگ مقاومت به عنوان فرهنگی فراگیر در بین ملت‌های منطقه مطرح شد.

 

انتفاضه اول و دوم، آزادسازی جنوب لبنان و جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و 11 روزه شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ‌ها مصادیق مقاومت فراگیر در منطقه است. لازم نیست برای صدور اسلام انقلابی، جنگ دولت‌های اسلامی علیه اسرائيل آغاز شود. با هر انتفاضه و حرکتی از طرف هسته‌های مقاومت چندین گام به پیروزی فراگیر نزدیک می‌شویم.

 

جریان سیاسی - رسانه‌ای که آمریکا و اسرائیل اکنون علیه حزب‌الله در منطقه و جهان راه انداخته‌اند، در حقیقت این راهبرد فراگیر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و هدف آن زدن عقبه‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورهاست، چون این راهبرد فراگیر مرکزیت نظام سلطه را هدف قرار داده است. اکنون که مدافعان حرم در مقابل تکفیری‌های صهیونیستی در سوریه و عراق ایستاده‌اند و جانفشانی می‌کنند، بخشی از جبهه فراگیر مقاومت هستند که مانع تحقق سلطه فراگیر استکبار بر کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی شده‌اند. اگر این مقاومت فراگیر در چارچوب راهبرد فراگیر جمهوری اسلامی نبود، قطعا امروز بغداد و دمشق سقوط کرده بود و استکبار پشت دروازه‌های تهران خیمه زده بود.

 

سابعاً - شتاب گرفتن افول امپراطوری استکبار نتیجه راهبرد فراگیر جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و در جهان است تا جایی که نوام چامسکی نظریه‌پرداز معروف آمریکایی در کتاب جدیدش به نام «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند» تاکید می‌کند: «جواب این سوال دیگر آمریکا نیست، چون دوران تفکر همه چیز برای ما و هیچ برای دیگران به سر آمده.»

 

وی در این کتاب تصریح می‌کند: «در آینده آمریکا با یک ابرقدرت جدید که در حال شکل‌گیری است، روبروست و آن «فشار افکار عمومی» می‌باشد که ملتها از سیاست‌های پشت پرده و محرمانه آمریکا آگاهی پیدا می‌کنند و به آنها واکنش نشان می‌د‌هند و اجازه نمی‌دهند به راحتی اهداف آمریکا تحقق یابد.»

 

به گفته نوآم چامسکی این ادعا را نظرسنجی‌های پنتاگون و وزارت دفاع انگلیس تایید می‌کند که نشان می‌دهد فقط 3 درصد مردم عراق حضور آمریکایی‌ها در کشورشان را موجه می‌دانند و کمتر از یک درصد بر این باورند که ائتلاف ضدداعش برای امنیت‌شان ممکن است خوب باشد، اما بیش از 80 درصد مخالف حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان هستند.

 

گرچه این نظریه‌پرداز آمریکایی اکنون به چالش‌برانگیز بودن آگاهی ملتها و فشار افکار عمومی برای نظام سلطه پی‌برده، اما امام‌خمینی(ره) 50 سال قبل با نگاه عمیق به آینده به آن پی برده بود و بر اساس همین راهبرد فراگیر یعنی آگاهی بخشی، ملت ایران را بیدار و بر تمام قدرتهای جهانی پیروز کرد و تاکید می‌کردند تنها راه رهایی ملتها از زیر یوغ استکبار، بیدار شدن ملتهاست. اکنون نیز نتیجه این اندیشه ژرف را در تحقق بیداری اسلامی در جهان اسلام شاهد هستیم.

 

ثامنا - نوآم چامسکی در پایان کتابش در بررسی چالش جهان اسلام برای آمریکا تاکید می‌کند «ایران تنها پیروز تحولات منطقه است.» (گاردین 9 مه 2016). این همان واقعیتی است که سیدحسن نصرالله در سالروز آزادسازی جنوب لبنان بر آن تاکید کرد: «من صادقانه می‌گویم محور مقاومت در این نبرد جاری در منطقه هرگز شکست نخواهد کرد و پیروز خواهد شد و در این مرحله است که سرنوشت سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین و فلسطین برای ده‌ها سال آینده تعیین خواهد شد.»

 

تاسعاً -  این مقاومت فراگیر مرهون «تفکر انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن است و این تفکر و روحیه مرهون «اسلام انقلابی» است و «اسلام انقلابی» نیز مرهون «اندیشه امام‌خمینی(ره)» است که به صورت نظام جمهوری اسلامی استقرار یافته و دارای ابزارهای قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای است: «امروز جمهوری اسلامی ایران یک قدرت اثرگذار در منطقه و در سطح جهان و به لحاظ جایگاه راهبردی و استراتژیکی گل منطقه است.» (مشهد مقدس - 95/1/1)

 

عاشراً - اینکه رهبر معظم انقلاب از «جهاد کبیر» به عنوان تبعیت نکردن از دشمن و مقاومت در برابر سلطه و فزون‌خواهی‌های استکبار و در راس آن آمریکا به عنوان «شیطان اکبر» تاکید می‌کنند، دقیقا در چارچوب همین راهبرد فراگیر قابل تحلیل و تأمل است: «با این منطق، امکان آزادسازی همه دنیای تحت سلطه استکبار وجود دارد و هر ملتی که دارای این منطق باشد قطعا مرعوب قدرت نظامی، مالی، تبلیغاتی و سیاسی قدرتها نخواهد شد.» (دانشگاه امام ‌حسین - 95/3/3)./998/د102/س

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات