۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۴۳۰۸۲۰

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

برگزاری مراسم سوگواری وفات حضرت خدیجه (س) در طرح ضیافت الهی، چهار مقاله برتر همایش عالم واقف شیخ حسن آل عصفورتجلیل شدند، برپایی 45 محفل انس با قرآن کریم درماه مبارک رمضان در مشهد مقدس برخی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام و المسلمین محمدی در اختتامیه نشست مشترک معاونین و مدیران کل ستادی و استانی سازمان اوقاف با بیان اینکه با دو نگاه می توان مسابقات قرآن را در سطوج مختلف آن برگزار کرد، اظهارداشت : یک نگاه آن است که این مسابقات تخصصی است و باید حافظان و قاریان تنها در آن به رقابت بپردازند و حضور پیدا کنند و عموم مردم نمی توانند از آن استفاده کنند که این دیدگاه را قبول نداریم.

 

وی اضافه کرد : نگاه دوم آن است که با عنایت به اینکه قرآن برای همگان نازل شده ، مسابقات قرآن هم دارای جنبه تخصصی و جنبه عمومی است که این مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست که مسابقات قرآن باید فضای تمام جامعه را قرآنی کند و برای تحقق این مهم باید بیش از این ها تلاش کرد.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه مبارک رمضان گفت: قرارگاه مرکزی طرح ضیافت الهی در سازمان و در استان ها ایجاد می شود و حتی باید برای مدیریت عمومی ، اجتماعی و فرهنگی امامزادگان کشور قرارگاهی دائمی در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان وجود داشته باشد.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ضرورت وجود این قرارگاه دائمی در سازمان حضور همیشگی مردم و زائران در امامزادگان و ضرورت ارائه خدمات دائمی به آنان است.

 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط مستمر میان مردم بویژه جوانان با امامزادگان و بقاع متبرکه تصریح کرد: نیاز است تا تشکل های مذهبی و مردمی برای برقراری ارتباط با زائران امامزادگان ایجاد شود تا خدمت رسانی بهتر در تمامی زمینه ها به مردم و زائران ارائه شود.

 

 چهار مقاله برتر همایش عالم واقف شیخ حسن آل عصفورتجلیل شدند

کارگاه علمی تخصصی با حضور فرهیختگان  و اساتید دانشگا ه های  استان در سالن جلسات مجتمع شهدای خلیج فارس برگزار شد که در این کارگروه ارائه دهندگان مقاله به قرائت وتوضیح مقالات خود پرداختند .

 

مدیرکل اوقاف استان بوشهر گفت: تعداد40 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردید که پس از بررسی توسط هیات داوران به تعداد 4مقاله برتر شناخته شدند که بدین ترتیب مقالات برتراین همایش مربوط به  آقایان دکتر عبدالکریم مشایخی، دکتر علیرضا  یزاف، دکترعلیرضا محمدی و دکترجعفرعلون آبادی می باشد که در پایان ازایشان بااهداء لوح تقدیر وتندیس همایش توسط مدیرکل اوقاف استان ودکترمحمدآل عصفوراز نوادگان علامه شیخ حسن آل عصفور تجلیل بعمل آمد.

 

در پایان حجت الاسلام محمدیان به جمع بندی وقرائت بیانیه پایانی اهتمام ورزید وخاطرنشان کرد: باتوجه به  چهره بین المللی علامه شیخ حسن آل عصفور وخاندان ایشان این همایش به عنوان پیش درآمدی جهت برپایی کنگره ملی یا بین المللی خواهد بود. 

 

مدیرکل اوقاف استان بوشهر تاکید کرد: دبیرخانه این همایش به دبیرخانه دائمی تبدیل وفعالیت خود راجهت برپایی کنگره ملی یابین المللی درآینده به جدیت دنبال خواهد نمود.

 

موقوفه آل عصفور در بوشهر دارای 1606 رقبه است

 

حجت‌الاسلام مرتضی محمدیان در همایش بزرگداشت عالم واقف آیت‌الله شیخ حسن آل‌عصفور با بیان اینکه حرکت آیت‌الله ال عصفور در خریداری  و وقف زمین‌های بوشهر در راستای مبارزه با ستمگران بود اظهار داشت: حرکت‌های این عالم دینی در راستای مبارزه با بهائیت و یهود بود که با حرکت مهم توانست نقشه‌های دشمنانان اسلام را ناکام بگذارد.

 

وی با تاکید بر توجه به تجلیل از واقفان و معرفی آنان به جامعه افزود: یکی از کارهای مهم اوقاف در راستای ترویج فرهنگ وقف در جامعه تجلیل از واقفان است.

 

وی خاندان آل‌عصفور را  مسئول اوقاف جنوب کشور داشت و تصریح کرد: آل عصفور یکی از بزرگانی بودند که نه تنها واقف بزرگ در استان بوده، بلکه مسئول اوقاف جنوب کشور نیز بوده‌اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به اینکه کار اصلی استعمار نابودی ریشه فرهنگ  وقف و امور مذهبی است بیان کرد: استعمار در زمان پهلوی بسیاری از اسناد،  سوابق، منابع مهم دینی، مذهبی موقوفات در کشور و استان بوشهر پاک کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد جمعه بوشهر دارای 2 قرن قدمت است خاطر نشان کرد: این مسجد یکی از وقفیات آیت‌الله آل‌عصفور است که جایگاه مهمی در برگزاری نماز جمعه و برنامه‌های مذهبی و دینی در 2 قرن پیش دارد.

 

محمدیان با عنوان اینکه مرحوم شیخ حسن آل عصفور دارای ذهنی پیشرو بود، گفت: استفاده از کتاب‌های این بزرگوار پس از گذشت  200 سال، به سبب این پیشرو بودن تازه و قابل استفاده است.

 

وی از احیا موقوفه‌های آل عصفور در بوشهر خبرداد و افزود: موقوفه‌های آل عصفور در بوشهر با نیت مبارزه با شکل گیری بهائیت در این استان وقف شده که اکنون با تلاش میراث فرهنگی در حال بازسازی است.

 

محمدیان با اشاره به ثبت وقفیات آیت‌الله آل‌عصفور در بوشهر گفت: آیت‌الله حسن آل‌عصفور نخستین رییس اوقاف در منطقه خلیج فارس در 2 قرن پیش بود بگونه‌ای که یک‌هزار و 606 رقبه از این عالم فقیه در بوشهر ثبت شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر از برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی مرحوم آیت‌الله آل‌عصفور در بوشهر خبرداد و خاطر نشان کرد: اجرای همایش‌ها و کنگره ملی و بین‌المللی در آیت‌الله آل‌عصفور مورد توجه است که این مهم سبب احیا فرهنگ دینی و مذهبی می‌شود.

 

محمدیان با اشاره به ارسال 40 مقاله به دبیرخانه همایش آیت‌الله آل‌عصفور افزود: از میان این مقاله‌ها 4 مقاله از سوی داوران برگزیده شد که مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

 

بهره‌برداری از معدن موقوفه آغاز شد

 

عبدالرضا عابد رییس بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در مراسم بهره‌برداری از معدن موقوفه خدیجه خاتون، که معاون سیاسی و انتظامی، فرماندار ویژه و جمعی از اعضای شورای اداری سقز حضور داشتند اظهارداشت: معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان یکی از بزرگترین ذخایر معدنی غرب کشور است که مساحت آن 400 هکتار و دارای سه میلیون تُن ذخیره قطعی است.

 

قائم مقام سازمان اوقاف افزود: این معدن از جمله موقوفاتی است که بیش از 100 سال قدمت دارد و محدوده آن پس از 20 سال تعیین و در سال94 با حکم قطعی مراجع قضایی صاحب سند ثبتی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در اواخر سال 94 حکم قضایی منجر به تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان صنعت معدن و تجارت به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان اوقاف به نمایندگی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور و «شرکت تعاونی 3984 آرین نورد» کردستان شد که موضوع آن تعیین الگوی فعال‌سازی معدن و ایجاد اشتغال در منطقه بود.

 

این معدن در شروع فعالیت خود به مدت دو ساله 300 نفر را جذب و به طور غیر مستقیم ، زمینه اشتغالزایی برای 1000 نفر را فراهم خواهد کرد.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سقز نیز در این مراسم تصریح کرد: ماده معدنی کشف شده در این موقوفه، سنگ آهن از نوع مگنتیت است که براساس پروانه بهره‌برداری سالیانه 170 هزار تُن سنگ آهن با عیار 42 درصد در مدت 15 سال استخراج خواهد شد.

 

ادریس هنرور هدف از تجهیز و استخراج این معدن را تولید سنگ آهن با عیار حداقل 52 درصد اعلام کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی حداکثر تا 3 ماه آینده نسبت به آماده‌سازی معدن اقدام و تجهیزات اجرایی خط فرآوری سنگ آهن نیز 3 ماه بعد از شروع استخراج نصب و راه اندازی می شود.

 

گفتنی است بر اساس وقف نامه موجود واقف ،معدن موقوفه خدیجه خاتون را با نیت مساجد روستاهای علی آباد و چی چی خوار بیش از 100 سال پیش وقف کرده است.

 

 لازم به ذکراست معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان در 18 کیلومتری شهر صاحب بین روستاهای علی آباد و چی‌چی خوار سقز واقع شده است.

 

برپایی 45 محفل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس

 

حجت الاسلام محمد ذاکری رییس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن به همت اداره اوقاف ناحیه یک مشهد و با مشارکت فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد 45 محفل قرآنی با حضورقاریان بین المللی از کشورهای مصر و جمهوری اسلامی ایران در مشهد برگزار می شود.

 

وی افزود:این محافل از پنجمین روز ماه مبارک رمضان آغاز و تاپایان این ماه ادامه خواهد داشت.

 

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان اینکه 18محفل در مساجد حاشیه شهر برگزار می شود، تصریح کرد: سایر محافل در جامعه المصطفی العالمیه، جامعه الحسین ، پادگان ثامن الائمه(ع) ارتش و همچنین سپاه و حسینیه های مشهد برگزار می شود.

 

ذاکری در ادامه بیان داشت: استاد محمد علی قاسم و استاد محمد علی امهز ازکشور لبنان ،استاد عبدالناصر حَرَک از کشور مصر و استاد طوسی، استاد پناهی، استاد سید جواد حسینی و استاد حمید شاکر نژاد از ایران در این محافل به تلاوت کلام وحی خواهند پرداخت.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه پنج کرسی تلاوت توسط استاد عبدالناصر حَرَک از کشور مصرانجام خواهد شد، گفت : سایر محافل با حضور قاریان مدعو ازکشورهای ایران و لبنان برگزار می شود./1325/د101/ی

 

منبع: سازمان اوقاف

 

ارسال نظرات