۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۳۰۸۶۳

امريكا راضي به مرگ القاعده نيست

آتش‌بس در سوريه از نيمه‌شب 27 فوريه شروع شد، هرچند موارد نقض آن كم نبوده اما توانسته در طول اين چهار ماه به صورتي نيمه‌جان به حيات خود ادامه بدهد.
القاعده

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آتش‌بس در سوريه از نيمه‌شب 27 فوريه شروع شد، هرچند موارد نقض آن كم نبوده اما توانسته در طول اين چهار ماه به صورتي نيمه‌جان به حيات خود ادامه بدهد. اين مدت زمان از تداوم آتش‌بس قابل انتظار نبود اما از اول هم معلوم بود كه توافقات به عمل آمده مشكلات اساسي دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها مربوط مي‌شود به گروه تروريستي جبهه النصره. اين گروه در توافقات استثنا شده بود و قرار بر اين بود كه علاوه بر داعش، اين گروه هم مشمول آتش‌بس نشود و حملات عليه آن ادامه پيدا كند.

 

امريكا از زمان حملات 11سپتامبر كه همواره القاعده را دشمن شماره يك خود دانسته و سال‌هاست بر سر اين موضوع تبليغات به راه انداخته، نمي‌توانست اين گروه را در فهرست گروه‌هاي به اصطلاح معارضان ميانه‌رو در سوريه قرار بدهد و مجبور بود تا به صورت رسمي و در توافق خود با روسيه اين گروه را در فهرست سياه قرار بدهد اما حالا معلوم شده كه امريكا راضي به هدف قرار دادن اين گروه نيست و از روسيه خواسته تا به مناطق تحت تصرف آن حمله نكند.

 

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در مصاحبه‌اي با يك رسانه محلي روسي گفته كه «امريكا از روسيه خواسته تا از حملات هوايي عليه يكي از شاخه‌هاي القاعده در سوريه موسوم به جبهه‌النصره اجتناب كند زيرا بيم آن دارد كه اعضاي مخالف ميانه‌رو دولت بشار در اين حملات هوايي مورد هدف قرار بگيرند.»

 

لاوروف بعد از بيان اين درخواست امريكا تأكيد كرده كه براي حل بحران سوريه، بايد اتخاذ تدابير ويژه و مؤثرتر در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره در اولويت اول روسيه و امريكا باشند. او با اين تأكيد به نحوي پاسخ آن درخواست امريكا را داده تا معلوم شود كه روسيه جبهه النصره را از اهداف نظامي خود حذف نمي‌كند و حملات خود به اين گروه را ادامه مي‌دهد اما مسئله اساسي در چنين درخواستي از سوي امريكاست در حالي كه مدعي دشمني با القاعده است.

 

دليل اين درخواست امريكا را مي‌توان از دو زاويه ميداني بيان كرد؛ نخست از زاويه وضعيت ميداني در سوريه و دوم از جهتي مهم‌تر كه به اصل تشكيل و وجود اين گروه در سوريه مربوط مي‌شود. وضعيت ميداني نبرد در سوريه مشكل اصلي آتش‌بس چهار ماه پيش بود چرا كه تقسيم دو فهرست از تروريست‌هاي خوب و بد توسط امريكا به معني كشيدن خطي در وضعيت ميداني نبود تا بتوان تروريست‌هاي خوب را در اين سوي خط و تحت حمايت آتش‌بس قرار داد و تروريست‌هاي بد را آن سوي خط. جداي از اينكه پراكندگي گروه‌هاي تررويستي در سوريه مانع اصلي براي كشيدن چنين خطي است، ارتباط نزديك اين گروه‌ها به يكديگر در عمل كشيدن اين خط را غيرممكن مي‌كند.

 

اگر داعش در رقه مركزي ايجاد كرده و خود را در مقابل ديگر گروه‌هاي تروريستي هم قرار داده، جبهه‌ النصره اين وضعيت را ندارد بلكه در مناطق مختلف سوريه با ديگر گروه‌هاي معارض ارتباط دارد تا آنجا كه نمي‌توان تفاوت قابل توجه و خط مشخصي بين نيروهاي آنها تعيين كرد. يكي از اين نوع ارتباط‌ها تحت عنوان جيش‌‌الفتح انجام شد كه جبهه النصره به همراه هفت گروه تروريستي ديگر از جمله احرارالشام و جندالاقصي در 24 مارس 2015 تشكل واحدي به همين نام تشكيل دادند و با اين تشكل بود كه توانستند با تصرف شهرستان اريحا اكثر استان ادلب در شمال سوريه را تصرف كنند. وضعيت در ديگر مناطقي كه نيروهاي جبهه‌ النصره حضور دارند هم به همين صورت است و به همين جهت بود كه روسيه اصرار داشت گروه‌هاي متحد جبهه النصره هم از شمول آتش‌بس خارج بشوند اما امريكا فقط با عبارت مبهم «گروه‌هاي متحد القاعده» حاضر نشد گروه‌هايي نظير احرار الشام را از آتش‌بس خارج كند. حالا كه روسيه به نيروهاي جبهه‌ النصره حمله مي‌كند به صورت طبيعي نيروهاي گروه‌هاي متحد آن هم مورد هدف قرار مي‌گيرند و امريكا براي حفظ اين نيروها هم كه شده از روسيه خواسته تا از حمله به جبهه النصره خودداري كند.

 

 اگر از زاويه دوم به موضوع نگاه بشود بايد به حمايت امريكا از جبهه النصره توجه كرد كه در اصل توسط امريكا و براي سرنگوني نظام سوريه تشكيل شد. تشكيل جبهه النصره توسط فرماندهان اردني و از خاك اردن نشانه‌اي از حمايت اوليه و اساسي امريكا براي تشكيل آن است. عقيده بر اين است كه نام ابومحمد جولاني، فرمانده جبهه النصره، جعلي است و او و فرماندهان رده بالاي آن اصالتي اردني دارند كه بايد گفت از سوي پايگاه امريكايي در اردن براي تشكيل اين گروه حمايت شده‌اند. جيم جاتراس از ديپلمات‌هاي ارشد سابق امريكايي است كه معتقد است جبهه النصره عنصر كليدي واشنگتن براي سرنگوني نظام سوريه است و به همين علت هم امريكا در مذاكرات اخير براي آتش‌بس در حلب بر قرار گرفتن اين گروه تحت آتش‌بس اصرار داشت.

 

او گفت: «واقعيت اين است كه دولت اوباما به رغم اينكه گروه‌هاي افراطي را دشمنان مرگبار امريكا عنوان مي‌كند، اما همواره از آنها به نحوي حمايت كرده است.» به اين ترتيب، بايد گفت كه امريكا با آن درخواست از روسيه قصد حفظ جبهه النصره را دارد تا به قول جاتراس «خرگوشي را از كلاه سحرآميز بيرون بياورد» و روسيه را موافق رفتن بشار اسد از قدرت بكند./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات