بد عهدی طرف مقابل در برجام دلیل بر توقف مذاکرات نیست بلکه جنس مذاکره را تغییر می دهد
ضرورت همکاری قوا برای برونرفت از پیچیدگیهای اقتصادی
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مسائل اقتصادی امروز پیچیدگی هایی دارد که همکاری قوا را می طلبد، عنوان کرد: اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم برنامه ششم است که دورنمایی از 5 سال آینده کشور را در آن ترسیم می کنیم و موضوع اساسی در آن نیز اقتصادی مقاومتی است که باید بتواند رونق تولید و صادرات را ایجاد کرده و ما را از حالت گرفتگی اقتصادی خارج کند، البته موضوعات فرهنگی و علمی از نکات دیگری است که به هم ارتباط دارد لذا تصورم این است که مجلس در حال آماده شدن برای اقدامات اساسی تر است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه برنامه مجلس دهم برای فرمایش مقام معظم رهبری که مجلس را ریل گذار دانستند و اولویت کوتاه مدت و میان مدت آنها را رسیدگی به معیشت مردم در چارچوب اقتصاد مقاومتی عنوان کردند چیست، اذعان داشت: در این خصوص طرح های متنوعی وجود دارد که برخی در مجلس قبل سامان پیدا کرد و شاید مهم ترین مسأله آن تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی است.
مقررات دستوپاگیر باعث رتبه پایین ایران به لحاظ فضای کسب و کار شده است
دکتر لاریجانی در ادامه به گزارش امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده، رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار رتبه خوبی نیست که نشان دهنده وجود مقررات دست و پاگیر است لذا مجموعه قوانین، بخشنامه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل ها باید تسهیل شود که سرمایه گذار انگیزه پیدا کند که البته در مجلس نهم به آن توجه شد و دو قانون در این زمینه داشتیم و مجلس دهم نیز در ادامه توجه خواهد کرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین تصریح کرد: از مسائل دیگر تشویق های صادراتی است و باید کمک کنیم شرکت ها در حوزه صادرات انگیزه مند شوند از طرفی باید شرایط جذب سرمایه گذاری فراهم شود چنانچه نقدینگی کم نیست اما باید به سمت کسب و کار سوق داده شود که این امر نیاز به مشوق دارد، از سوی دیگر مسأله بانک ها را داریم چنانچه سهم تسهیلاتی که برای تولید قرار می دهند نسبت به خدمات پایین است و باید شرایط آن تغییر کند بنابراین راه تمرکز مشخص است.
گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت از عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی دارد
وی در ادامه تسهیل قوانین و نظارت بر اجرای آن را از کارهای اصلی کمیسیون های تخصصی مجلس دانست و گفت: قوانین خوبی در کشور مثل اصل 44 قانون اساسی و قانونی که پیش از این در مجلس تصویب شد و قانون مادر قوی بود، وجود دارد اما این قوانین درست اجرا نشده و سقط جنین شد لذا وقتی گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصل 44 آماده شد دیدیم در 8 هدف مهم این قانون که در نظر گرفته شده بود چندان در اجرا موفق نبوده ایم چون بخش زیادی از شرکت ها به سهام عدالت داده شد که شکل خصوصی پیدا نکرد و همچنان با ظاهر خصوصی در باطن دولتی بوده و بهره وری مورد نظر را نداشته است یا بدهی دستگاه ها به وسیله سهام رد شد که فلسفه اصل 44 نبود لذا نظارت در اجرا مهم است.
دکتر لاریجانی در ادامه این گفتگوی زنده خبری در پاسخ به این سوال که آیا لایحه اصلاح قانون تجارت که در سه دوره گذشته ناکام ماند در مجلس دهم به سرانجام می رسد یا خیر، گفت: قانون تجارت که قانون مادر بوده و باید به گونه ای تغییر یابد که اوضاع را بهبود بخشد و حاوی هزار ماده است و در مجلس قبل به صورت اصل 85 تصویب و به شورای نگهبان داده شد اما هنوز امکان رسیدگی به آن برای شورا فرهنگ نشده لذا در این مجلس امکان این وجود دارد که بار هزار ماده ای را کم کنیم تا هم برای شورای نگهبان راحت تر باشد و هم در مجلس راحت تر تصویب شود از این رو با دولت صحبت هایی شده است.
دغدغه فرهنگ باید در بطن جامعه شکل گیرد
رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال مجری دیگر این برنامه که در خصوص تبیین نشانه های «ولنگاری فرهنگی» که از سوی مقام معظم رهبری مورد دغدغه مندی است، گفت: در تعابیری که رهبری معظم فرمودند چند بخش برای مجلس مهم بود یکی بخش اقتصاد با محورهای اقتصاد مقاومتی بود، بخش دیگر بخشی حوزه فرهنگ و دیگری نیز مربوط به این بود که مجلس انقلابی باشد و دغدغه انقلاب داشته باشد که هر سه موضوع اساسی است.
وی ادامه داد: درباره فرهنگ استحضار دارید که شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع است و در مجلس هم بخش دیگری این موضوع را پیگیری می کند همچنین قوانین نسبتا خوبی داریم که به نظر می رسد با تحولات تکنولوژی دو موضوع اساسی است؛ نخست مردمی کردن فرهنگ به این معناست که هرچه گستره کار فرهنگ را عمومی کنیم تولیدات فرهنگی تنوع پیدا می کند اما خیلی گام اساسی برنداشتیم و این در حالی است که گرچه مراکز مهم دینی، فرهنگی و علمی به وجود آمده و فعال هستند اما مردمی نشده اند یعنی دغدغه باید در بطن جامعه باشد مخصوصا در شرایط جدید آنقدر تولیدات فرهنگی زیاد است که اگر می خواهیم از هویت خود صیانت کنیم باید گام های بیشتری برای عمومی کردن برداریم.
عمقبخشی به تولیدات فرهنگی نیاز به پشتوانه مالی قویتر دارد
دکتر لاریجانی در ادامه به نکته دوم مبنی بر ضرورت تعمیق مسائل فرهنگی اشاره و اظهار کرد: برای مثال در رادیو و تلویزیون تولیدات زیاد است اما آیا همه تأثیرگذار بوده و هویت بخشی به جامعه می دهد یا سبقه سرگرم کنندگی آن بیشتر است از این رو تولیدات فرهنگی با عمق بیشتر باید به وجود آید که پشتوانه مالی قوی تر می خواهد و همین در حوزه های دیگر فرهنگ نیز صدق می کند لذا گستره کمیت و عمق بخشیدن باید مهم باشد از طرف دیگر ولنگاری فرهنگی امری است که هم مسئولان فرهنگی بخش های مختلف باید رصد کنند و هم باید به تولیدات سینمایی و موسیقایی و آثاری که در رسانه های رقیب برای شما به وجود آمده و تنوع دارند کمک شود.
بحران مالی از چالشهای صداوسیماست/ افزایش دفعی حقوق بخش تولید محتوا را مغفول گذاشت
رئیس مجلس دهم در ادامه در خصوص نحوه کمک مجلس به محتوای فرهنگی کشور عنوان کرد: کمک کردن به بخش های فرهنگی در سال های گذشته کم نبود مثلا در بخش رادیو و تلویزیون به لحاظ مالی کم کمک نشد و باید دید این کمک ها به درستی مصرف شد یا خیر که در این خصوص لازم است یادآوری شود حقوق ها یک دفعه افزایش یافت لذا بخش تولید مغفول ماند و متناسب با جای دیگر صورت نگرفت از این رو امروز بحران مالی از چالش های صداوسیماست و باید تلاش شود خرج متناسب با منابع باشد و مدیریت رادیو و تلویزیون به سمت صرفا پرداخت حقوق و مزایا نرود البته گسترش نیروی انسانی هم مسأله است است که می شد با 13 هزار نفر کار به جای 25 هزار نفر کارمند، کار کرد.
وی در ادامه بحث مجری که گفت دایره فرهنگ صرفا منوط به صداوسیما نیست، بیان داشت: عارضه مهمی وجود دارد که نباید به آن بهای کمی دهید چنانچه با بزرگ شدن دولت و خرج همه منابع در امور جاری، فضای تنفسی برای کارهای دیگر نمانده که موضوع فرهنگ نیز مستثنی نیست و در این خصوص لازم به ذکر است کل بودجه کشور حدود بیش از 200 هزار میلیارد تومان بود که 90 درصد برای مصارف جاری و 10 درصد به مصارف عمرانی اختصاص یافت که این عارضه در فرهنگ نیز تسری یافته لذا با توجه به منابع موجود سهم فرهنگ کم نبوده و درست مصرف کردن مهم است و باید یاد بگیریم کشور با هزینه های زیاد اداره نشود که بخش آموزش پرورش و آموزش عالی هم هست با این حال درست می گویید همه مسأله این نیست و نظارت ها هم مهم است لذا یکی از مناقشات مجلس و بخش های فرهنگی این بود که چرا تولیدات قوی در بخش های مختلف فرهنگی وجود ندارد، پس باید نظارت ها قوی تر شود که در قالب درست و متناسب با فرهنگ ما تولیدات صورت گیرد.
توجه به تقویت تولید و صادرات دو مقوله مهم اقتصاد مقاومتی است
به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری در این باره که مجلس با چه شاخصی اقدامات دولت را در چارچوب اقتصاد مقاومتی می سنجد، گفت: اقتصاد مقاومتی چند محور دارد و نباید خود را در عناوین مختلف آن گم کنیم که یکی تقویت تولید و رونق بخش تولید داخلی و بخش دیگر صادراتی اندیشیدن است که دو محور مهم در اقتصاد مقاومتی است.
در ادامه مجری بیان داشت که این موارد گاهی تداخل دارند چنانچه محصولات پتروشیمی و فولاد صادر می شود اما تولیدکننده داخلی به آنها نیاز دارد که دکتر لاریجانی پاسخ داد: این مسأله قابل بالانس بوده و باید بهره وری را هم بالا ببریم؛ مثلا قاچاق معضل بزرگی است که به تولید کشور لطمه می زند لذا باید به گلوگاه ها توجه کنیم و یکی دیگر از مسائل این است که قوانین مبارزه با قاچاق کفایت می کند یا باید راه دیگر اندیشید.
آمار 20 میلیارد دلار قاچاق نگران کننده بوده و باعث فلج تولید است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اینکه علت عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق که در سال 92 به تصویب مجلس رسید، یادآور شد: در این خصوص گزارش نظارتی ارائه شد که گفتند در مقام اجرا دقیق عمل نشد و همین موضوعی است که باید دید سهل انگاری صورت گرفته یا نوع مجازات به گونه ای بوده که جوابی نگرفته ایم؛ مثلا برای مبارزه با مواد مخدر قانون سفت است اما انگار موفق نبوده پس ممکن است نیاز باشد رویکردها در نوع مبارزه عوض شود بر همین اساس درباره قاچاق نیز اطراف ایران به دلایل مختلف راه مبادله فراوان است که همین راه زمینه قاچاق را فراهم کرده لذا شاید زمانی که مبادلات را تسهیل کردند برای این بود که افرادی که حوالی شهرها هستند چیزی دستشان را بگیرد اما در مجموع معضل اقتصادی به وجود آمده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مناطق آزاد فلسفه اصلی تسهیل صادرات بود اما راهی برای واردات و قاچاق کالا شد، گفت: از این رو باید رویکرد ها عوض شود چرا که قانون آن مشکل ندارد لذا اگر می خواهیم مبارزه با قاچاق درست باشد باید ببینیم آیا قوانین در مقام اجرا رویکرد متناسب داشته یا باید تغییر کند همچنین آماری می دهند که 20 میلیارد دلار قاچاق داریم رقم نگران کننده است که تولید را فلج می کند البته همه اقتصاد مقاومتی زنجیرهوار نیست اما امهات کار داریم که باید روی آن تمرکز کنیم که شاید در این چهار سال بتوانیم جهشی داشته باشیم.
مجلس شرایط را برای ازدیاد نسل فراهم کرد
دکتر لاریجانی در ادامه در خصوص سوال مجری دیگر این برنامه پیرامون مبحث فرزندآوری و سیاست های جمعیتی و دیدگاه مجلس توضیح داد: قانونی که در مجلس قبل بود محدودیت های فرزندآوری را برداشت و سیاست های گذشته را تغییر داد و بر روی ریلی که شرایط برای ازدیاد نسل فراهم شود ایجاد شد همچنین قانون دیگری در شورای انقلاب فرهنگی پیش نویس شد که البته بار مالی سنگینی داشت و با صحبتی که کردیم دیدیم 12 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که با شرایط ما امکان پذیر نیست لذا با توصیه های رهبری شرایط از آن حالت درآمده و مسیر بهتری گرفته است از این رو باید توجه کرد وضع اقتصادی هم باید اجازه دهد که مجوزهای بیشتر که بار مالی دارد فراهم کنیم که در حال حاضر نیز امکان پذیر نیست مثلا برخی کشورها برای سه فرزند تسهیلات بیشتری می دهند اما ما بضاعت اقتصادی کنونیمان اجازه نمی دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص عدم اجرای قانون عفاف و حجاب بیان داشت: این قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که البته لازمالاجراست همچنین قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز در مجلس تصویب و هر دوی این قوانین ابلاغ شد اما باید توجه داشت مسائل فرهنگی در جامعه باید به اقناع برسد و صرفا با نیرو نمی توان مشکلات را حل کرد از این رو باید جامعه را تشویق کرد و به نقش کارهای فرهنگی عمق بخشید که این مسأله خیلی مهم است، حوصله می طلبد و با بخشنامه حل نمی شود.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که در برخی موارد تعداد نمایندگان برای بررسی مسائل فرهنگی به حدنصاب نمی رسد و آیا این نشان از عدم دغدغه مندی آنها دارد، گفت: این موضوع عارضه است اما وقتی در کشور مشکلات اقتصادی زیاد است ذهن نمایندگان به سمت حل این مسائل می رود، البته هفته آینده همه کمیسیون ها باید حداقل 19 نفر عضو داشته باشند که به خودی خود عدم دغدغه مندی نیست و به خاطر فشار بخش های دیگر مثل بیکاری و معیشت است که اولین گام می خواهند سمت حل آن بروند.
دکتر لاریجانی در ادامه در خصوص وضعیت کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم خاطرنشان ساخت: در حال حاضر خیلی فشار مثل قبل به این کمیسیون وارد نیست و 29 نفر برای آن نام نویسی کردند که حدود 5 تا 6 نفر از آن باید کاسته شود.
نمایندگان باسابقهای برای بنیه اقتصادی مجلس دهم داریم
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه درخصوص مسأله بیان شده از سوی مجری مبنی بر فقر مجلس دهم به لحاظ افراد اقتصادی حاضر در آن گفت: درباره بنیه مجلس دهم از نظر اقتصادی نباید زود قضاوت کرد چرا که وقتی می گوییم اقتصاد باید با تنوعی که در این علم است به آن نگاه کنیم که افراد باسابقه ای داریم که برخی از آنها کار اجرایی داشته اند، مثلا مدیران واحدهای بزرگ صنعتی یا معاون وزیر در بخش های مختلف بوده، تجربیات اجرایی داشته اند و یا اساتید اقتصاد بوده اند از این رو قضاوت دقیق نیست.
وی همچنین در خصوص نحوه مکلف کردن دولت از سوی مجلس برای ارائه برنامه ششم خاطرنشان کرد: درخصوص برنامه ششم امروز جلسه ای با نوبخت داشتم؛ آقایان یک استدالی دارند که وقتی ما پیوست های برنامه را دادیم نکاتی را که می خواهیم در برنامه بیاوریم دارد اما نکته این است که یک برنامه خوب برنامه ای است که هم مجلس، هم دولت و هم مردم بتوانند یک گرای روشن برای 5 سال آینده کشور داشته باشند و بدانند تا زمان پایان آن از نظر سمت گیری اقتصادی با چه شیبی حرکت می کنیم و اولویت های سرمایه گذاری چیست که البته مواد تسهیل کننده نیز باید از اهداف باشد.
عدم اجرای صحیح قوانین باعث بهمریختگی اقتصادی شده است
دکتر لاریجانی ادامه داد: یک سری قوانین و موادی که در برنامه معمول است در مجلس قبل دائمی کردیم بنابراین قانون برنامه باید خیلی موجز باشد چون قوانین تکراری تصویب شده از این رو دو نظر وجود داشت که ارائه لایحه روشن از سوی دولت منطقی تر بود همچنین باید وفاق بین دولت و مجلس در دورنمای 5 سال آینده به وجود آید که شرایط اقتصادی را تسیهل می کند و اگر این بار روی دوش ما باشد و مواد را اضافه کنیم انگار ما مولف بوده ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص نظارت در مجلس بیان داشت: نکته ای رهبری گفتند که روحیه انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید وجود داشته باشد و این امر مهمی است یعنی به طور معمول اگر کار انجام شود که قوانین آن هم موجود بود و شرایط این چنینی اقتصادی نداشتیم لذا به هم ریختگی اقتصادی مربوط به این است که قوانین درست اجرا نشده که بخشی از آن مربوط به تحریم ها و بخش دیگر سازوکار داخلی بوده است.
فلسفه مسکن مهر غلط نبود نحوه اجرا و شتابزدگی در آن اشتباه بود
وی افزود: در همین خصوص تصور می شد طرح بنگاه های زودبازده خیلی مهم است اما مقداری از منابع بانک ها را بلعید و خروجی خاصی نداشت که این اشکال بود همچنین برخی کارها سریع و بدون مطالعه دقیق انجام شد برای مثال مسکن مهر که اصل فکر بر مبنای درآمدن زمین از بورس و نزول قیمت آن برای ارزانی مسکن فلسفه درستی بود اما نحوه و سرعت اجرا آنقدر بی حساب بود که منابع بانکی به آن دادند و بعد که منابع تمام شد کار خلاف کردند که نقدینگی افزایش یابد و همین باعث تضرر مسکن ساز هم شد لذا نحوه اجرا مهم است.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت برای دمیده شدن روحیه انقلابی و جهادی تشکیل شد
دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نگاه انقلابی مهم است، گفت: این به این معناست که با عقلانیت و برنامه ریزی مناسب باشد و از ابتکارات لازم برای برون رفت استفاده شود زمان جنگ وقتی رئیس جمهور وقت که مزاج لیبرالی داشت در جنگ ایراد ایجاد می کرد از سوی امام(ره) کنار گذاشته شد و شرایط جبهه ظرف دو سال تغییر کرد این در حالی است که مردم همان مردم و قوانین هم همان بودند اما تغییری ایجاد نمی شد چون روحیه انقلابی وجود نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسأله اقتصاد مقاومتی نیز انقلابی بودن ضروری است که باید از ساختار بروکراتیک عبور کنیم تا وضعیت اقتصادی تغییر کند لذا در دولت ستادی برای این امر تشیکل شده در حالی که وزارتخانه ها که بودند اما به خاطر دمیده شدن روحیه انقلابی و مجاهدت بود که از بن بست های بروکراتیک نجات پیدا کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این روحیه انقلابی در نمایندگان مجلس دهم وجود دارد، بیان داشت: بله نمایندگان مجلس دهم کاملا تازه نفس هستند و می خواهند تمرکز پیدا کنند و تلاش دارند سریع تر ساختار مجلس شکل گیرد و وارد بحث شوند همچنین اولویت تمام کمیسیون ها اقتصاد مقاومتی است و مطالعات مربوطه در مرکز پژوهش ها صورت می گیرد و پیشنهادها گرفته می شود.
نبود برنامه توسعه سمتگیری را از بین میبرد
دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه سینما روی فرهنگ عمومی مردم و ارائه آنها تأثیر می گذارد درخصوص تعامل آنها با مجلس بیان داشت: ابزارها مختلف است، بخشی گفتگوهای کمیسیون های آموزش و تحقیقات و فرهنگی با بخش های فرهنگی است همچنین سبک زندگی هم باید در فرهنگ عمومی هم آموزش داده شود بنابراین هردو بخش در حوزه خود تأثیرگذارند؛ هم گفتگوها و هم کمک هایی که متناسب با عملیات انجام می شود چنانچه مصوبه ای داشتیم که بودجه عملیاتی شود یعنی پولی که می دهیم تبدیل به چه اموری می شود که انجام نشد و طاقت دولت در اجرای این کم بوده و نتوانسته برخی خواسته ها را در خصوص طرح آمایش سرزمین که در چهار برنامه نوشته شد انجام دهد چون پایه برنامه ریزی اصولی است اما نشد.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه نداشتن برنامه توسعه کار را بدتر می کند، عنوان کرد: اگر برنامه نداشته باشیم همین سمت گیری را هم نداریم لذا داشتن برنامه کمک می کند ذهن ها به سمتی حرکت کند و البته بستگی دارد ساختار بروکراتیک ما چقدر آن را حمل کند، در حوزه فرهنگ هم گفتگوی کمیسیون ها و نظارت های اولیه می تواند مفید باشد همچنین ابزارهای دیگر مثل ماده 236 است که اگر تخلفی است گزارش دهند و مجلس رأی دهد به قوه قضاییه می رود از سوی دیگر تحقیق و تفحص می شود که در مجلس گذشته شش گزارش تحقیق و تفحص خوانده شد و بقیه نرسیدند برای مثال موضوع تأمین اجتماعی، خودرو و موانع آن و همچنین برخی امور دیگر خوانده شد، بخشی هم سوال از وزراست که وزیر فرهنگ چندبار به سوالات نمایندگان پاسخ داد که کمک کننده است.
ولنگاری فرهنگی جدی گرفته شود
وی افزود: به نظر می رسد نکته ای که رهبری درخصوص ولنگاری فرهنگی گفتند را باید جدی بگیریم از این رو هم وزارت فرهنگ هم سازمان تبلیغات هم رادیو تلیویزیون و بخش های دیگر که به فرهنگ مربوط اند با حضور خود به آن بررسی کنند که نقاط کلیدی آن روشن است و باید دید کجا کار کنیم همچنین بخش دیگر رسانه های جدیدی است که در جامعه به وجود آمده که نمی توان جامعه را از آن محروم کرد اما سازوکار دقیق باید برای آن تنظیم شود و باید فکر شود که متناسب با جامعه ما باشد و کمک به ارتقای فرهنگ کند.
ضرورت تبیین سازوکار متینتر برای دریافت مالیت جهت کاهش فشار به تولیدکننده
دکتر لاریجانی در ادامه در خصوص مبحث پرداخت مالیت در کشور بیان داشت: شاید یکی از راه های اداره کشور از طریق دریافت مالیات باشد اما فشار مالیاتی جواب عکس در شرایط رکودی می دهد لذا وقتی رکود داریم باید تخفیف دهیم که بنگاه ها راحت باشند و حتی مالیات تقسیط شود ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده خوب است و همه جای دنیا وجود دارد اما این سازوکار آیا کمک به تولید می کند لذا اصل آن مربوط به محصول نهایی است اما در زنجیره است که فشار به تولیدکننده می آورد چرا که مسئول دریافت مالیات شده از این رو این سازوکار باید مرتب شود که فشار به تولید کاهش یابد که در برنامه ششم باید حتما به آن توجه شود تا سازوکار متین تر برای دریافت مالیات است. /924/د102/ج