۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۳۱۲۲۸
درس هایی از قرآن(۱)

مسؤولان تک بعدی مملکت را تخریب می کنند/ مبنای انتخاب مسؤول باید رشد جامع دینی باشد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در اولین جلسه درس هایی از قرآن در حرم رضوی با تأکید بر رشد جامع گفت: مبنای انتخاب مسؤول و دادن پست به افراد در مملکت باید رشد جامع باشد، ممکن است فردی ضمن دارا بودن تحصیلات بالای دانشگاهی تجربه کار اجرایی  نداشته باشد که سپردن مسؤولیت به چنین افرادی مملکت را تخریب می کند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم در اولین شب ماه مبارک رمضان در برنامه درس هایی از قرآن، در صحن جامع رضوی با تبیین مفهوم رشد انسان، اظهار کرد: رشد انسان محدود نیست، انسان ظرفیت یادگیری همه علوم را دارد و فارغ التحصیلی در مکتب اسلام مفهومی ندارد در نتیجه هدایت پایان پذیر نیست.

 

وی بیان کرد: مشکل کشور ما این است که کسی مفهوم «رشد» را نمی داند، هر فرد از رشد تعریف متفاوتی دارد؛ انسان در هر یک از عرصه های فکری، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و موارد قبیل آن رشد مجزایی دارد.

 

این مفسر قرآن کریم با بیان این که دین فهمی و دین شناسی کار مشکلی است که انسان جامع نگر باشد، عنوان کرد: جوانی که عمرش را صرف ورزش می کند یا شخصی که برای رسیدن به موفقیت علمی دائم درس می خواند، رشد تک بعدی پیدا می کنند و امروز اکثر دختران و پسران جامعه دارای تحصیلات دانشگاهی و رشد علمی هستند ولی متأسفانه اطلاعاتی از آیین همسرداری ندارند در نتیجه آمار طلاق بالا می رود.

 

مبنای انتخاب مسؤول کشوری

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این که گاهی انسان به بلوغ می رسد اما قدرت مدیریت مالی ندارد، از این رو نمی توان بخشی از دارایی خانواده را به او سپرد، تأکید کرد: مبنای انتخاب مسؤول و دادن پست به افراد در مملکت نیز باید رشد باشد، ممکن است فردی دارای تحصیلات بالای دانشگاهی باشد ولی تاکنون کار اجرایی نکرده باشد، بنابراین سپردن مسؤولیت به چنین افرادی مملکت را تخریب می کند.

 

رشد تک بعدی، نابودشدنی است

وی با بیان این که اگر رشد جامع نباشد نابود شدنی است، اظهار کرد: اگر انسان در همه ابعاد دین رشد نکند مانند کاریکاتوری است که بخشی از تصویرش چندین برابر قسمت های دیگر آن طراحی شده است، برای رشد واقعی باید به خطوطی که سرچشمه رشد هستند متصل شد یعنی مخلوق با خالق گره بخورد.

 

این مفسر قرآن کریم مطرح کرد: اکثر افراد تمایل به داشتن عکس با شخصیت های برجسته و مطرح کشوری دارند، اگر داشتن عکس در کنار این افراد رشد محسوب می شود به طور یقین کنار خدای متعالی بودن است، اگر مخلوقات از پیشرفت انسان خوششان آید با کف زدن تحسینش می کنند اما اگر خداوند از رشد ما رضایت پیدا کند ما را به بهشت می برد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: اگر رشد را در داشتن پست و مقام بالا ببنیم، بنا به تغییرات جامعه ممکن است تغییر جایگاه پیدا کنیم، از آن جا که خداوند تغییرناپذیر است، وصل به او، وصل به بی نهایت، اتصال فانی به باقی در واقع رسیدن به رشد واقعی است.

 

وی با گریزی به خاطره ای در دوران جوانی خویش بیان کرد: برخی دوستان به من پیشنهاد کاندیدای نماینده مجلس شورای اسلامی شدن دادند، ولی پدرم به هیچ وجه به این امر رضایت نداد تا حدی که گفت بنا به حدیثی اگر کسی همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد و در صورتی که برای رسیدن به مجلس تلاش کنی، ختم قرآن بر می دارم که خدا مرگ تو را برساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: چرایی مخالفت سرسختی پدرم را با این موضوع جویا شدم که در جواب من گفت: «روزی مردم عکس تو را بالا می برند و همراه تو هستند، در حالی که روزی همان مردم دیگر عکس تو را پایین می آورند، اگر وصل مردم شوی روزی شعار زنده باد و روزی شعار مرگ بر تو را سرمی دهند، به مردم تکیه نکن مگر این که در خط خدا و مؤمن باشند، تکیه به مؤمن به دلیل ایمانش مانعی ندارد».

 

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت:  برای ازدواج دخترت جوانی مؤمن انتخاب کن زیرا در صورتی که به دخترت علاقه مند نباشد بنا به ایمانش به دخترت ظلم نمی کند.

 

داشتن نیت خدایی رشد جامع است

وی با بیان این که نیت خدایی داشتن رشد است، به بیان مصادیقی از آن پرداخت و گفت: با توجه به ثواب ضیافت افطاری مطلوب است مهمانی های نوروزی را تبدیل به مهمانی های افطاری کنیم هنگام نشستن رو به قبله را انتخاب کردن، شست و شوی صورت را با نیت وضو انجام دادن، خرید هدیه برای همسر در نوروز مطلوب است اما اگر خرید همان هدیه در روز تولد حضرت زهرا(س) همزمان روز زن باشد، رشد محسوب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: اگر خرید هدیه برای فرزندان خود و اقوام از شهرهای زیارتی مثل مشهد و فم انتخاب شود، عنوان سوغاتی می گیرد، در نتیجه خاطره خوشی از امام رضا(ع) یا حضرت معصومه(س) در ذهن فرزندان شکل می گیرد که مصداقی از رشد است.

 

وی بیان کرد: مراحل تهیه اتومبیل ابتدا کشف آهن، سپس استخراج آن و در نهایت ذوب کردن آن و ساخت اتومبیل است، مَثَل انسان برای رسیدن به رشد مانند ساخت همان اتومبیل است، از این رو ما برای رشد نیازمند کشف وجود خویش، استخراج استعداها و ذوب شدن در مقابل خدای متعال هستیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: ارتباط با یک اسلام شناس، وصل به فرهیختگان و بزرگان انسان را بزرگ می کند و رشد می دهد، به طور مثال هم نشینی کودکی با هم سالانش او را به کارهای بچگانه وا می دارد اما اگر همان کودک همنشین بزرگسالان شود از بچگی کردن خجالت می کشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: دست هیچ کس به مفاهیم اصلی قرآن نمی رسد، زیرا تأمل در قرآن در زمان های مختلف سبب دستگیری مطالب متفاوتی می شود، با توجه به تغییر طرز تفکر بشردر زمان های مختلف به اقتضای شرایط تفاسیر فرآن کریم باید هر دو سال تغییر کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: گاهی از رشد تلاوت قرآن کریم در کشور خبر داده می شود اما جای سؤال است که آیا تفسیر و تدّبر در قرآن هم رشدی داشته است.

 

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم تحت عنوان درس هایی از قرآن ویژه ماه مبارک رمضان از سوی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی هر شب ساعت 22 در صحن جامع رضوی برگزار می شود./1308/201/ب2

ارسال نظرات