۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۳۱۲۷۰
سخنران حرم حضرت معصومه:

بی‌تقوایی مرگ فرهنگی یک امت است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) از بی‌تقوایی به عنوان خطر اصلی برای مسلمانان نام برد و گفت: بی‌تقوایی به معنای مرگ فرهنگی یک امت است.
ترتیل خوانی بانوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی بانوان در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بزرگترین خطر برای امت اسلامی بی تقوایی است نه دشمن خارجی افزود: با نبود تقوا دشمن با کمترین هزینه بر یک امت و ملت مسلط می‌شود و از همین رو باید بی تقوایی را مرگ فرهنگی یک ملت قلمداد کرد.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری جزء دوم قرآن کریم افزود: در آیات این جزء از قرآن کریم صبر و نماز، وسیله جلب حمايت های الهی عنوان شده و بیان شده که انسان در پناه صبر و نماز می‌تواند از مشکلات خود نجات یابد.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به اینکه توحید محور انقلاب‌های اجتماعی در جوامع بشری است، تصریح کرد: بر همین اساس در آیات قرآن کریم کعبه، قرارگاه و آمادگاه حركت ها و انقلاب های الهی بوده است.

 

وی افزود: تمامی انبیای الهی از حضرت ابراهيم(ع)، حضرت محمد (ص) گرفته تا امام حسین (ع) و در آینده امام عصر(عج) همگی از كنار كعبه حركت و انقلاب خود را شروع كرده و می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در آیات قرآن انسان به دوری از تضییع حق دیگران به دلیل گرفتار شدن به نفرین آن‌ها انذار شده است، گفت: نفرين و لعنت مردم مؤثر است و بايد از اهرم نفرت مردم برای نهی از منكر استفاده کرد نه اینکه حق آن‌ها را تضییع کنیم.

 

خانم رانی زنجانی با تأکید بر اینکه کار شیطان وسوسه است، تصریح کرد: در تفسير روح البیان آمده است كه شيطان در وسوسه خود، مراحلی را طی می كند که در ابتدا به كفر دعوت می‌کند و اگر موفق نشد، به بدعت و اگر موفق نشد به گناهان کبیره و اگر موفق نشد به گناهان صغیره و دراین مرحله هم اگر موفق نشد به كارهای مباح به جای عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتی دعوت می كند كه پایین تر است تا شخص از عروج به مرحله بالای کمال محروم شود بر همین اساس در هم مراحل باید مراقب وسوسه های شیطان باشیم تا دچار تباهی نشویم.

 

وی با اینکه هدف اسلام از انفاق، تنها سیر كردن گرسنگان نیست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نيز هست، گفت: دلیل این موضوع این است که انسان به دلیل دل سپردن به مال و دنیا از آخرت غافل نشود.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: در قرآن مجيد 115 بار كلمه «دنيا » بكار رفته و 115 بار كلمه «آخرت» که این موضوع یک تصادف نیست البته اين به معنای آن نیست كه اهمیت دنيا و آخرت هر دو یكسان است بلکه دنیا مزرعه آخرت بوده و آخرت محل برداشت است.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به آیه177 سوره بقره که جامع‌ترین آیه قرآن است، تصریح کرد: این آیه ۱۵ صفت نیک را در سه بخش ایمان، عمل و اخلاق بیان می‌کند و از رسول خدا(ص) نقل شده است که هركس به این آیه عمل کند ایمانش کامل است زیرا پیامبر(ص) می‌فرمایند که گاهی انسان 60 سال عبادت می کند ولی چون وصیت نامه خود را عادلانه تنظيم نمی كند، به دوزخ می‌رود.

 

وی افزود: در آیات قرآن بیان شده که سوگندهایی كه از روی بی توجهی و یا در حال عصبانیت و بدون فكر و اراده و یا پر حرفی و عجله از انسان سرمی زند، ارزش حقوقی ندارد و مسؤولیت انسان، تنها در برابر سوگندهایی است كه با توجه و در حال عادی، به نام مقدس خداوند برای انجام كار مفيد ياد شود و این قبیل سوگندها شرعا واجب ‏الاجرا است و شكستن آن حرام بوده و كفاره آن اطعام 10 فقیر یا اعطای لباس به آنها، و یا آزاد كردن یک برده و در صورت عدم امكان هیچ یک از این ها، سه روز روزه گرفتن است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در آیه ۲۷۷ سوره بقره به موضوع طلاق اشاره شده است، گفت: در این آيه با اشاره به اینکه طلاق در آخرین مرحله با وجود اینکه مذموم است ولی حلال بوده و خداوند می‌فرماید مردی که همسرش را از روی تعدی و طغیان و بی دلیل طلاق داده و از حق طلاق خود سوء استفاده می‌کند از رحمت الهی به دور شده و کسی که در حق یک زن ظلم می‌کند نه تنها در حق او بلکه در حق خود نیز ظلم مرتکب شده زیرا زن و مرد از یک سرشت آفریده شده اند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات