۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۳۱۴۴۸
مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین:

نماز پرورش دهنده بعد روحی انسان است

مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به بعد روحی و جسمی انسان، نماز را پرورش دهنده بعد روحی انسان برشمرد.
سودانی مدیر دانشگاه امیرالمومنین (ع) اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دکتر ناصر سودانی، مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) و عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز، با حضور در برنامه «لیالی رمضان» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به آیه دو سوره بقره اظهارداشت: نخستین صفت متقیان در قرآن کریم برپادارندگی نماز است.

 

مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به دستور خداوند در اقامه نماز که از نخستین نشانه های اهل تقوا است، تصریح کرد: نماز بازدارنده از فحشاء و منکر و مثمر ثمر در فرد و جامعه مورد پذیرش خداوند بوده و ارتباط نماز با تقوا در آن است که انسان متقی باید از نمازگزاران باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بعد جسمی و روحی انسان و اینکه اصالت و کرامت آدمی زاد در بعد روحی است، ابرازداشت: بعد روحی انسان همچون درخت نیازمند آب برای رشد و نمو، برای تعالی و رشد به نماز که نقطه اتصال با خداوند است، نیاز دارد.

 

سودانی در ادامه خاطرنشان کرد: احتمال افزایش گناهان در دورشوندگان از عبادت و برقراری ارتباط با خداوند به مراتب بیشتر است در حالی که انسان های متقی و نمازگزار اهتمام و مراعات ویژه ای برای پذیرفته شدن نماز از همه لحاظ قائل هستند و این مراعات و مراقبت همان تقوا است.

 

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان تقوا را دوری از معصیت ها، انجام واجبات، برقراری ارتباط و احساس حضور در پیشگاه خداوند و انجام واجبات فردی و اجتماعی برشمرد و افزود: نمازگزاران در صورتی متقی هستند که شرایط پیشین و کمالاتی همچون دل بریدن از تعلقات مادی و دنیوی، صفات پست و رذیله را دارا باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به سجده نماز به عنوان مهمترین بعد نماز و تسبیح گویی همه آفریده ها اظهارداشت: تسبیح گویی آفریده های خداوندی جز انسان و جن به جبری، قصری، تکوینی و غیر ارادی تقسیم بندی می شود اما با توجه به جایگاه والا و ویژگی های خاص انسان همچون عقل و فطرت در جهان خلقت، تسبیح گویی خداوند اختیاری و بصورت تشریعی قرار داده شده است.

 

مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در پایان با بیان اینکه ویژگی های خاص انسان او را به خشوع، درک حقیقت جهان از خلقت، مخلوق بودن و خالقیت خداوند سوق می دهد، ابرازداشت: انسان پس از این واقعیت ها همچون سایر موجودات بصورت اختیاری خداوند را تسبیح خواهد گفت./9456/203/ب2

ارسال نظرات