۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۳۱۵۳۱
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

سلامت روان و نیت از زمینه‌های مهم هدایت است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که سلامت روان و نیت از زمینه‌های مهم هدایت است، گفت: نمی‌توان منتظر ماند تا هدایت به صورت امری خارق‌العاده و معجزه در امتی واقع شود.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عصر امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر آیه۴۶ سوره نور پرداخت و اظهار کرد: موضوع اصلی این آیه در حیطه هدایت و صراط مستقیم است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه یکی از واژه‌هایی که زیاد در قرآن آمده است واژه«هدایت» است، اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم سوره اسراء آیه ۱۵ می‌فرماید«مَنِ اهْتَدي‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْري‏ وَ ما کُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً یعنی هر که هدایت یافت جز این نیست که به سود خویش هدایت یافته و هر که گمراه شد پس به زیان خویش گمراه شده است، و هیچ گناه‌کاری حامل گناه دیگری نمی شود و ما هیچ ملتی را پیش از این به عذاب ریشه کن در دنیا عذاب کننده نبودیم تا اینکه نخست رسولی را برای بیداری آنان بفرستیم.»

 

وی ادامه داد: هدایت در ذات و هویت حقیقی آن بر اساس منفعت خود انسان بیان شده است؛ این در حالی که در ابتدای ظهور اسلام تعدادی از تازه مسلمانان محضر حضرت رسول اکرم(ص) آمدند و گفتند که اگر ما نبودیم و نماز نمی خواندیم دین خدا و خدا تنها می‌ماند که در جواب آنان آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران نازل شد که خداوند در این آیه می فرماید «خداوند بر مؤمنان منت نهاد نعمت بزرگی بخشید هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه بررسی فراز آیه «یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ» می‌تواند در زندگی انسان بسیار تأثیر گذار باشد، گفت: ظاهر آیه یُضِلُّ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء نشان می دهد که خداوند هر کس را بخواهد هدایت، و هر که را بخواهد، گمراه می کند.

 

وی در ادامه به بررسی هدف اصلی خداوند متعال در این فراز پرداخت و گفت: یکی از آیاتی که می‌تواند در دریافت حقایق هدایت منظور خداوند متعال برای ما راهگشا باشد آیه ۱۲۵ سوره مبارکه الأنعام است که خداوند متعال فرموده است«فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ ۖ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنونَ یعنی آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‌اش را برای پذیرش اسلام، گشاده می سازد و آن کس را که بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد سینه‌اش را آنچنان تنگ می‌کند که گویا می‌خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدی را بر افرادی که ایمان نمی‌آورند قرار می‌دهد.»

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: خداوند متعال یکی از زمینه‌های مهم هدایت را بر اساس این آیه وجود زمینه و سلامت روان و نیت دانسته است که البته زمینه هدایت از مبانی مهم آن در تعریف قرآن کریم محسوب می شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه ۶۹ سوره مبارکه عنكبوت به یکی از ارکان هدایت اشاره فرموده است، گفت: این آیه مبارکه می‌فرماید«وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ یعنی آنها که در راه ما با خلوص نیّت جهاد کنند قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.»

 

وی افزود: تلاش در رسیدن به هدایت اصیل در مسیر حق از شرایط مهم هدایت در بیان قرآن است؛ بنابراین نمی‌توان منتظر ماند تا هدایت به صورت امری خارق‌العاده و معجزه در امتی واقع شود.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه هدایت در بیان آیه ۸۲ سوره انعام به فضایی متفاوت تبیین شده است، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می فرماید«الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ یعنی کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ظلمی همراه نکردند اعتقاد به مبدأ را با ثنویّت یا تثلیث یا تعدّد ارباب و یا عقاید قلبی را با فسق عملی مخلوط نکرده اند؛ آنهایند که برایشان ایمنی است و آنها هدایت یافتگانند.»

 

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در تفسیر ظلم مورد نظر این آیه می فرمایند: ظلم در این آیه همان پشت کردن به ولی خدا است، گفت: ایمان و آمیخته نشدن با ظلم شرط قرآن برای هدایت است؛ باید توجه داشت که اصحاب کهف این سه شرط اساسی را در خود به وجود آوردند که هدایت شدند./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات