۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۳۱۵۴۶
آیت‌الله سیدان: 

اهل‌ بیت از مهم‌ترین مصادیق مَثَل اعلی هستند

آیت الله سیدان با بیان این‌که مهم‌ترین مصداقی که در احادیث پیرامون مثل اعلی آمده اهل‌بیت(ع) هستند، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که حضرت امیر(ع) مثل اعلی است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان ظهر امروز پیرامون نکات قرآنی به مثال‌های این کتاب شریف پرداخت.

 

وی در ابتدای جلسه حکم شرعی کفاره روزه‌خواری عمد را مطرح کرد و گفت: اگر فردی روزه ماه مبارک رمضان را عمداً بخورد یکی از کفاره‌های آن اطعام 60 فقیر است. شخص کفاره دهنده نمی‌تواند به 30 نفر، هرکدام دو طعام بدهد مگر اینکه ناچار باشد و اطراف او فرد دیگری نباشد.

 

آیت‌الله سیدان در ادامه به مَثَل‌های استفاده شده در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم مثال‌های مختلف و گوناگونی از مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مطرح شده است، زیرا با مثال، مسائل بیشتر و بهتر روشن می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه خراسان ضمن تبیین و قرائت آیه 27 سوره مبارکه روم گفت: برای خداوند متعال مثل اعلی وجود دارد، یعنی عالی‌ترین توصیف برای حضرت حق است.

 

آیت‌الله سیدان به تبیین دیگری از مثل اعلی اشاره کرد و افزود: بعضی افراد خداوند را به شکلی توصیف کرده‌اند که پذیرفته نیست. مانند اینکه می‌گویند خداوند متعال دست و پا دارد و با چشم دیده می‌شود. حتی گاهی توصیف‌هایی صورت می‌گیرد که مانند توصیف‌های ذکر شده نیست اما شایسته نیست آن را به خداوند نسبت بدهیم. مانند اینکه علم و قدرت خداوند را مانند علم و قدرت بشر بدانیم. مثل اعلی برای خداوند یعنی عالی‌ترین توصیفی که می‌توانیم برای او به کار ببریم.

 

وی در پایان احادیثی از اهل‌بیت(ع) را بیان کرد که در آن‌ها مصداق مثل اعلی ذکر شده است و گفت: مهم‌ترین مصداق که در احادیث پیرامون مثل اعلی آمده اهل‌بیت(ع) هستند. بنابراین در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که حضرت امیر(ع) مثل اعلی نامیده شده‌اند./202/862/ب1

ارسال نظرات