۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۳۱۵۸۷
نماینده بجنورد در مجلس:

تمرکزگرایی از مهم‌ترین موانع توسعه کشور است

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکزگرایی شدید و بیش از حد در امور اجرایی و تصمیم‌گیری‌ها از مهم‌ترین موانع توسعه کشور در بخش‌های مختلف است.
علی قربانی- نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی علی قربانی- نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، علی قربانی، نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان شمالی که با حضور مدیران و مسؤولان استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود در کشور، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید تولید تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه تنها راه مناسب و پایدار برای ارتقای تولید و رونق اقتصادی کشور حمایت از بخش خصوصی است، اضافه کرد: در این زمینه باید دولت روند کارها را برای بخش خصوصی تسهیل کند تا خصوصی‌سازی به معنای واقعی در کشور شکل گیرد.

 

قربانی تصریح کرد: در این راستا لازم است دولت و سایر نهادهای مرتبط از بروز رانت و فساد اقتصادی که یکی از موانع و چالش‌های مهم پیش‌ روی توسعه در کشور محسوب می‌شود جلوگیری کرده و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی واقعی فراهم کنند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رانت و فساد اقتصادی در کشور موجب بی‌اعتمادی مردم و بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران می‌شود که بعد از ایجاد این بی‌اعتمادی و بی‌رغبتی دیگر ترمیم آن و جلب اعتماد و همکاری سرمایه‌گذارها دشوار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای پیشگیری و مبارزه با فساد و رانت فعالیت مطبوعات مستقل و آزاد در کشور است، اضافه کرد: فعالیت مطبوعات مستقل نقش زیادی در نظارت بر روند کار مسؤولان و جلوگیری از خطاهای غیرقابل جبران و فسادهای اقتصادی دارد.

 

قربانی همچنین با انتقاد از تمرکزگرایی در کشور، اظهار کرد: تمرکزگرایی شدید و بیش از حد در امور اجرایی و تصمیم‌گیری‌ها از مهم‌ترین موانع توسعه کشور در بخش‌های مختلف است.

 

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، گفت: رهبری در این دیدار بر لزوم تهیه طرح آمایش سرزمین و تصویب قوانین کارآمد تأکید داشتند ازاین‌رو باید مجلس دهم در این راستا فعالیت هدفمند و مناسبی داشته باشد.

 

قربانی با بیان اینکه نبود طرح آمایش سرزمین به معنای نبود برنامه و درنتیجه توسعه‌نیافتگی است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته نبود طرح آمایش سرزمین باعث شده بود هر نماینده که قدرت بیشتری داشته و با مسؤولان دولتی بیشتر لابی می‌کرد، منابع و اعتبارات بیشتری جذب می‌کرد.

 

به گفته وی این رویه سبب شد تا منابع و اعتبارات بدون توجه به مزیت‌های نسبی مناطق مختلف هزینه شده و درنتیجه آن مشکلات زیست محیطی، اقتصادی، کم آبی و مواردی از این دست در نقاط مختلف کشور به وجود آمد.

 

نماینده مردم پنج شهرستان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای بهبود اوضاع کشور در بخش‌های مختلف هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد باید کار خود را به بهترین نحو انجام دهد، افزود: اگر بر اساس قانون حرکت نکنیم مشکل ایجاد می‌شود هرچند که در بسیاری از زمینه‌ها باید قوانین موجود اصلاح شوند.

 

قربانی تصریح کرد: باید ایرادهای قانونی موجود در بخش‌های گوناگون اصلاح شوند نه آنکه قانون جدید تصویب کرده و بدون آنکه زمینه اجرای قانون را ایجاد کنیم تنها آمار قوانین موجود در کشور را افزایش دهیم./202/9314/ب1

ارسال نظرات