۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۴۳۱۶۰۳
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

تهاجم فرهنگی دشمن باورهای دینی جامعه را هدف قرار داده است/ رواج بی بند و باری؛ ارمغان حقوق بشر و آزادی غربی

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اختلاط فرهنگ و رسانه هایی که امروزه در دسترس همگان قرار گرفته وقت جوانان را گرفته و آفت هایی ایجاد کرده است، گفت: یکی از آفت ها این است که جوان را نسبت به باورها و ارزش های دینی سست می کند که اگر این روند ادامه پیدا کند بسیار خطرناک خواهد بود.
تهاجم فرهنگی دشمن باورهای دینی جامعه را هدف قرار داده است/  رواج بی بند و باری؛ ارمغان حقوق بشر و آزادی غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نخستین جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: این که گفته می شود هوای نفس انسان را ویران می کند یعنی این که انسان آن را ملاک قرار داده و مورد تبعیت قرار دهد.

 

وی افزود: این گونه نیست که هرچه سبب لذت انسان شود او را به سقوط بکشاند، این که می گوییم هوای نفس بد است یعنی ملاک انتخاب لذت آنی باشد؛ باید توجه داشت که هرچه که خوب است اینگونه نیست که ضد لذت باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عنصر اصلی فرهنگ الحادی یعنی فرهنگ غربی این است که هرکه هرکاری می خواهد انجام دهد، اظهار داشت: مسؤولان آن ها می گویند افتخار ما این است که اجازه می دهیم هرکس هرکاری انجام دهد.

 

وی ادامه داد: این فرهنگ نادرست متأسفانه در حال سرایت به فرهنگ ما است، آنچه در فرهنگ اسلام مذموم به شمار می رود این است که ملاک کار انسان دل بخواهی باشد؛ گاهی برخی از مسلمانان می گویند فرمایشات قرآن کریم همانند حدود و ربا برای صدر اسلام است و امروزه کارایی ندارد.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اختلاط فرهنگ و رسانه هایی که امروزه در دسترس همگان قرار گرفته وقت جوانان را گرفته و آفت هایی ایجاد کرده است، ابراز داشت: یکی از آفت ها این است که جوان را نسبت به باورها و ارزش های دینی سست می کند که اگر این روند ادامه پیدا کند بسیار خطرناک خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: شاید تأکیدات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب در زمینه فرهنگ برای این است که ایشان با بینش الهی خود می بینند در آینده چه آثاری بر این فرهنگ انحرافی مترتب می شود، افراد باید توجه کنند تا حتی در تعبدات نیز باید دلایل قابل فهم داشته باشند تا برای جوانان و فرزندان دلنشین شود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این که گفته می شود اتباع از هوای نفس بد است باید تبیین شود، اینگونه نیست که هرچه خوب است موجب نفرت انسان شده و ضد لذت باشد، آنچه از فرهنگ الحادی سرایت کرده این است که می گویند خوب آن است که انسان صرفا لذت ببرد؛ آن ها می گویند آزادی به معنای عام است و انسان هرطور که خواست می توان دفکر کند، هرگونه خواست بگوید و هرگونه خواست عمل کند.

 

وی اضافه کرد: فرهنگ غربی اینگونه  آزادی را اولین حق بشر می داند از این رو اگر دیگران را متهم به عدم رعایت حقوق بشر می کنند مربوط به آزادی کامل است به همین دلیل است که بی شرمانه منع همجنس بازی را ضد حقوق بشر می دانند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که غرب می گوید اصل آزادی عام در اندیشه، گفتار و کردار است، گفت: حقوق بشر را وحی منزلی می دانند که بر همه وحی ها حاکم است، اگر گفتند حقوق بشر دیگر کسی نمی تواند حرف بزند، دموکراسی که آن ها بیان می کنند مبتنی بر همین مسأله است.

 

وی افزود: انسان باید محدودیت را بپذیرد این که فکر کنیم باید کاملا آزاد باشیم تصوری نادرست است، گاهی خود انسان به رفتارهای بی ضابطه اطرافیان خود اعتراض می کند این یعنی باید قانون و محدودیت هایی وجود داشته باشند، خود انسان نمی پذیرد که مثلا پدر یا دوست او به صورت کامل آزادانه و هرگونه که دوست داشت با او برخورد کند.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که شاید هیچ عاقلی پیدا نشود که بگوید انسان هرجایی هرکاری می تواند انجام دهد، اظهار داشت: اگر انسان از حد خود فراتر رود طغیان می کند و ویرانی به بار می آورد، طاغوت یعنی موجودی که اساسش بر طغیان باشد، حد نمی شناسد و مقررات را قبول ندارد.

 

وی عنوان کرد: مفهوم مقررات و وجود محدودیت باید در محیط خانواده با محبت و استدلال های بر اساس سن فرزندان برای آن ها اثبات شود تا بدانند که زندگی بدون مقررات دوام پیدا نمی کند، در تربیت باید جا انداخته شود که زندگی مقرراتی دارد، البته در این زمینه نباید افراط و تفریط انجام داد تا طرف مقابل را از پذیرفتن مقررات پشیمان کند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: می توان سختی هایی را برای رسیدن به لذات بیشتر تحمل کرد مانند این که انسان سختی گرما را می کشد تا غذای لذیذی را تهیه کند، اگر در زندگی رفتارهایی داریم که سختی ها و مشکلاتی دارد اما لذات فراوانی را در پی خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: ارزش دارد که انسان زحماتی را تحمل کند تا به لذت های بسیار برسد، آیا می ارزد که انسان در دنیا کاری کند که هزار سال بدبختی بکشد، چنین سؤالاتی در انسان ایجاد انگیزه می کند تا بررسی کند آیا عالم دیگری وجود دارد یا خیر.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم می فرماید که انسان ها دو دسته هستند، گفت: عده ای از انسان ها اهل طغیان هستند، حد و مرز نمی شناسند و به آخرت کاری ندارند که جایگاه این افراد دوزخ خواهد بود، کسانی نیز خداترس هستند و جلوی طغیان هوای نفس را می گیرند که جایگاه آن ها جنت است؛ اصول بدیهی و مقررات باید به زبان ساده و  منطقی به جوانان منتقل شود نه این که به صورت آمرانه باشد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات