۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۳۱۷۹۱
حجت الاسلام سید آبادی:

سخن بیهوده سبب کاهش ایمان و معرفت انسان به خدا می‌شود

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان حرف و کلام را پایه، وزن و نشانه آگاهی و کمال فرد خواند و گفت: حرف ناشایست و ناجور از ایمان و معرفت به خدا و روز قیامت در فرد می کاهد.
سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سید آبادی، عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی در جمع نمازگزاران، به تبیین نشانه های تقوا پرداخت.

 

وی یکی از آثار مهم تربیتی روزه را تقوا دانست و افزود: طبق فرمایش امیرمؤمنان(ع) نخستین ویژگی از صد ویژگی اهل تقوا، گفتار درست است، زیرا گفتار صحیح و درست بر سایر اعمال انسان تأثیر می‌گذارد.  

 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان به بیان حساسیت سخن درست در کلام و رفتار پیامبر (ص) اشاره و ابراز کرد: روزی حضرت زهرا (س) حین خروج از محضر پیامبر (ص)؛ پیامبر به حضرت نوشته ای دادند که سه جمله در آن نوشته شده بود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: سه جمله ای که پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) توصیه کرده بودند «مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فَلا يُؤْذِ جَارَه، وَمَنْ كَان يُؤْمِنُ بِاللَّهِ والْيَوْمِ الآخر، فَلْيكرِمْ ضَيْفه، وَمَنْ كَانَ يُؤْمنُ بِاللَّهِ وَالْيومِ الآخِر، فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ لِيَسْكُتْ؛ آنکه ايمان به خدا و روز آخرت دارد، بايد همسايه اش را اذيت نکند و آنکه ايمان به خدا و روز آخرت دارد، بايد مهمانش را احترام کند، و کسی که ايمان به خدا و روز آخرت دارد، بايد سخن خير گويد، يا سکوت اختيار کند.»

 

حجت الاسلام سید آبادی تأکید کرد: در کلام معصومین (ع) بر هیچ چیزی به اندازه مراقبت از زبان توصیه و تأکید نشده زیرا تا وقتی کلام و سخن یک نفر درست و استوار نباشد قلب و دلش استوار نخواهد شد و تا قلب و دلش استوار نشود ایمانش پایدار نخواهد بود.

 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان حرف و کلام را پایه، وزن و نشانه آگاهی و کمال فرد خواند و گفت: حرف ناشایست و ناجور از ایمان و معرفت به خدا و روز قیامت در فرد می کاهد.

 

وی با اشاره به این که انجام هر کاری برای انسان سختی دارد ولی حرکت زبان در هر حالت امکان پذیر است خاطرنشان کرد: برخی گمان می برند حرفی را زدند و تمام شد باید بدانند هر لفظی که از دهان خارج شود می ماند و از بین نمی رود.

 

حجت الاسلام سید آبادی تأکید کرد: «خداوند نزد هر گوینده ای است» که اگر مبنای رفتار و سخن ما باشد هر حرفی را نمی زنیم و این همان تقواست، کسی که از خدا بترسد کلام راست و حق می گوید، اگر این گونه شد انسان از آفات زبانش درامان می ماند از این رو در اخلاق اسلامی بیشترین تأکید را بر زبان داشته اند.

 

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: برخی از آفات زبان از گناهان کبیره هستند و گناه کبیره یعنی گناهی که فرد را به جهنم می برد مگر توبه کند.

 

غیبت آفت زبان

وی غیبت را یکی از آفات زبان عنوان و اظهار کرد: غیبت از مبطلات روزه نیست ولی حقیقت روزه را از بین می برد؛ در کلام معصوم(ع) باطن غیبت تشبیه شده به انسانی که در کنار برادر دینی مرده خود نشسته و تکه های بدنش را می خورد.

 

حجت الاسلام سید آبادی با تأکید بر این که اثر تخریبی غیبت در ایمان انسان بیش از آکله (بیماری جزام، بیماری که گوشت و پوست بدن را می خورد) است ابراز کرد: همچنین کسی که غیبت کرده و توبه کند آخرین نفر به بهشت وارد می شود و کسی که با این گناه بمیرد نخستین نفر در ستون جهنم است.

 

دروغ آفت دیگر زبان و از نشانه های نفاق است

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان به بیان اثرات منفی دروغ، آفت زبان پرداخت و بیان کرد: برخی به راحتی دروغ می گویند که اگر بر این امر مراقبت نشود آثار سوء فراوانی خواهد داشت؛ پیامبر (ص) بزرگ ترین گناه را بعد از شرک به خدا و آزار والدین، دروغ دانستند.

 

وی با بیان این که دروغ از نشانه های نفاق است تصریح کرد: اگر سه چيز در هر كس باشد منافق است گر چه روزه دارد، نماز بخواند، حج و عمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه دروغ بگويد، خلف وعده کند و خیانت در امانت کند.

 

حجت الاسلام سید آبادی در پایان به فرمایش پیامبر (ص) برای دستیابی به بهشت، اظهار کرد: «شش چيز را براى من ضمانت كنيد تا من بهشت را براى شما ضمانت كنم؛ راستى در گفتار، وفاى به عهد، برگرداندن امانت، پاكدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست (از غير حلال).»/201/861/ب1

ارسال نظرات