۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۳۲۰۰۷

اعتلای فرهنگ جامعه نیازمند ترویج فرهنگ کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای شاخص‌های فرهنگی گفت: اعتلای فرهنگ جامعه نیازمند ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی امروز در بازدید از انتشارات اختر تبریز، از فعالیت های فرهنگی این انتشارات به عنوان فعال ترین ناشر استان در سال 94 تقدیر کرد و اظهار داشت: فعالیت ناشران همواره نقش بسزایی در ارتقای سطح آگاهی جامعه داشته و دارد.


وی با تأکید بر نقش و جایگاه ویژه کتاب در توسعه فرهنگ، خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان زیربنای تمدن بشری، در مقوله فرهنگ و توسعه آن، نقشی کلیدی داشته و در عصری که دانش و فرهنگ در آن مهم‌ترین بخش زندگی افراد را تشکیل می دهد، کتاب از بهترین ابزارهای ارتباطی و انتقال مفاهیم محسوب می شود.


محمدپور با بیان این‌که اعتلای فرهنگ جامعه نیازمند ترویج فرهنگ کتابخوانی است، گفت: در هر جامعه ای که قرار است توسعه ای اتفاق بیفتتد؛ بدون شک، کتاب به عنوان یکی از اصلی ترین و تأثیرگذارترین عناصر مطرح می شود؛ در حقیقت توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و هنری وابسته با میزان سطح مطالعه در جامعه است.


وی همچنین ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را زمینه ساز توسعه فرهنگی عنوان و تأکید کرد: خادمان کتاب در کل و ناشران به طور اخص که از اصلی ترین فعالان این حوزه محسوب می شوند رسالت خطیری بر عهده دارند و تجلیل و تقدیر از ناشران در واقع پاسداشت فرهنگ است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه در سال گذشته 1200 عنوان کتاب در سطح استان مجوز چاپ دریافت کرده اند، گفت: آذربایجان شرقی جزء پنج استان صاحب صلاحیت کشور در صدور مجوز نشر کتاب است، از این رو حمایت از اصحاب فرهنگ و قلم و نیز حمایت از کتبی که به زبان بومی تدوین و أالیف شده اند از رویکردهای اصلی این اداره کل محسوب می شود.


محمدپور با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه های کتاب می‌تواند گامی مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی محسوب شود، افزود: البته برپایی نمایشگاه به تنهایی کافی نیست، چراکه بایستی ابتدا فرهنگ مطالعه و خرید کتاب در جامعه نهادینه شود و مردم کتاب در سبد خرید خانوار قرار دهند.


گفتنی است، انتشارات اختر در سال 94 با 122 عنوان کتاب جزو پنجاه ناشر برتر کشور و فعال ترین ناشر استان شناخته شد و انتشارات اوستا با 110 عنوان، انتشارات آلتین با 82 عنوان و انتشارات فروزش با 72 عنوان کتاب در رده ی دوم تا چهارم نشر کتاب استان قرار گرفتند./935/203/ب2

 

ارسال نظرات