۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۳۲۲۸۱
مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی اولویت اوقاف خراسان شمالی است

مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: احیای موقوفات و تبدیل امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی اولویت فعالیت این نهاد در دوره مدیریت جدید است.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سید‌نژاد، مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف استان که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های این نهاد در دوره مدیریت جدید، اظهار کرد: امید می‌رود با همکاری و همدلی مسؤولان استانی، رسالت‌های نهاد اوقاف و امور خیریه با قوت و قدرت بیشتری انجام شود.

 

وی افزود: احیای موقوفات، تبدیل امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی، تربیت حافظان قرآن کریم و ثبت وقف با نیات جدید و در راستای نیازهای روز جامعه اولویت‌های فعالیت نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در دوره مدیریت جدید است.

 

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این آیین، با ارائه گزارشی از عملکرد سه‌ساله این نهاد، اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۹۴ در مجموع ۳۴۷ وقف جدید در استان به ثبت رسید.

 

به گفته وی هم‌اکنون خراسان شمالی دارای پنج هزار و ۱۱۰ موقوفه با بیش از 10 هزار رقبه و ۱۵۶ امامزاده ثبت شده بوده و تاکنون نیز در 164 بقعه متبرکه و موقوفه استان مراکز فرهنگی دایر شده است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه از تعداد بیش از پنج هزار موقوفه ثبت شده در خراسان شمالی اکنون سه هزار و 275 موقوفه دارای سند هستند، تصریح کرد: همچنین از 10 هزار و 18 رقبه به ثبت رسیده در استان نیز در حال حاضر اسناد رسمی برای چهار هزار و 309 رقبه اخذ شده است.

 

وی با اشاره به رشد 30 درصدی اجرای احکام به نفع موقوفات در سال‌های 92 تا 94 در خراسان شمالی، اظهار کرد: در سه سال اخیر درزمینهٔ احیای موقوفات و تجهیز امامزادگان، با تعمیر و تجهیز 80 امامزاده، بیش از 40 درصد به نسبت سال 91 رشد صورت گرفته است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی تعمیر و مرمت 30 موقوفه، سرمایه‌گذاری در چهار موقوفه بزرگ، اجرای 17 طرح جامع امامزادگان در استان، رشد 50 درصدی عواید موقوفات و 100 درصدی بقاع متبرکه و همچنین ثبت 347 وقف جدید را از مهم‌ترین دستاوردهای نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در بازه زمانی سال‌های 92 تا 94 ذکر کرد.

 

وی همچنین با اشاره به ساماندهی موقوفات و اجاره‌بهای آن‌ها در استان، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته اجاره‌بهای غالب موقوفات استان بر اساس نرخ واقعی و کارشناسی روز تعیین و قرارداد اجاره آن‌ها تنظیم شده است.

 

مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه به ساماندهی نیروهای این نهاد در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در سال 92 شمار نیروهای این سازمان در استان 46 نفر بود که اکنون این تعداد به 61 نفر افزایش یافته است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی راه‌اندازی مراکز فرهنگی در ۱۶۴ بقعه متبرکه استان، تربیت حافظان قرآن کریم، راه‌اندازی انجمن یاوران وقف، ساماندهی قبور، تعمیر و تجهیز مساجد و بقاع متبرکه و غیره را برخی دیگر از اقدامات این نهاد در سه سال اخیر ذکر کرد.

 

گفتنی است، در این مراسم با قدردانی از زحمات سه‌ساله حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی خورشیدی، مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد به عنوان مدیرکل جدید اوقاف این استان معرفی شد./9314/202/ب3

ارسال نظرات