۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۳۲۳۸۶
استاد حوزه علمیه:

لزوم آرامش قلبی رسیدن به نفس مطمئنه است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: آرامش قلبی با اذکار مسیر نمی‌شود و فرد باید خود را به نفس مطمئنه برساند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین ظهر امروز سه‌شنبه 25 خرداد در مسجد امیر(ع)، گفت: لوامه در لغت به معنای سرزنش‌گری است، زمانی انسان در سیر مراتب نفسانی از دشمن بودن نفس خود غافل نشود و یا اینکه بداند نفس قابل اصلاح است، در این زمان نفس لوامه کارکرد پیدا می‌کند.

 

وی افزود: در این زمان فرد به تهذیب نفس می‌پردازد و در این زمانی حالتی درونی شکل می‌گیرد که حالتی شبیه ملامت گری است.

 

استاد حوزه علمیه، عنوان داشت: تا زمانی که در فرد ملامت درونی شکل نگیرد، به هیچ وجه فرد نمی‌تواند به تهذیب نفس بپردازد. زیرا زمانی که حالت ملامت‌گری شکل می‌گیرد فرد به سوی اصلاح می‌رود.

 

خداوند در سوره قیامت و در 2 آیه ابتدایی به نفس ملامت‌گر و یا همان لوامه قسم می‌خورد که ارزش این نفس مشخص می‌شود.

 

وی گفت: افراد هم ملامت‌گری می‌کنند اما نسبت به دیگران اینکار را انجام می‌دهند که این نوع ملامت‌گری جزو مذموم‌ترین کارها است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص مرتبه چهارم نفس، بیان داشت: این نفس «ملهمه» نام دارد در این بخش از نفس انسان مجاهد با تلاش خود توانسته است با دور کردن رذایل اخلاقی از خود به دریافت‌های غیبی برسد.

 

وی اضافه کرد: مطالبی که در این مرحله به فرد می‌رسد به صورت الهام است. باید توجه داشت دریافت غیبی بر اساس اسناد قرآنی قابل دریافت است. باید توجه داشت که عموم انسان‌ها به این مرحله نمی‌رسند و برخی از افراد که تلاش می‌کنند به این مرحله می‌رسند، ضمن اینکه این موضوع با دریافت وحی نیز متفاوت است.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین خاطرنشان کرد: پنجمین مرتبه نفس، «مطمئنه» نام دارد، این مرحله این است که انسان در مسیر کمال به نهایی‌ترین حد کمال خود می‌رسد.

 

وی ادامه داد: در این مرحله از نفس انسان در جانشین کردن فضایل موفق می‌شود و می‌تواند به زیور عبادیات دست پیدا کند. شخص در نفس مطمئنه با یاد خداوند آرام است، پس باید بدانیم قلب تنها با سبحان‌الله آرام نمی‌شود و باید به نفس «مطمئنه» رسید.

 

استاد حوزه علمیه گفت: انسانی که به نفس مطمئنه می‌رسد دارای درکی از شعور می‌شود که هر حادثه‌ای برای او وقوع پیدا کند دیگر شکایت نمی‌کند، در این حالت فرد در مقام نفس «راضیه» قرار می‌گیرد. به طور کل نفس راضیه از مختصات نفس مطمئنه است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان در خصوص مرتبه هفتم نفس گفت: فرد در این مرتبه، در مقام نفس مرضیه قرار می‌گیرد و خداوند در این مرحله از وی ابراز رضایت و خشنودی می‌کند./856/202/ب3

ارسال نظرات