۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۳۲۵۰۳
آیت‌الله علم‌الهدی:

تنظیم رابطه صحیح با خانواده، لازمه انقلابی‌گری است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: انسان نمی‌تواند بگوید «من می‌خواهم افزون بر داشتن یک زندگی عادی، در عرصه بحران‌ها نیز برای دگرگون‌سازی اجتماعی حرکت کنم.»
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که هر روز ماه مبارک رمضان با محوریت تفسیر سوره مبارکه «ممتحنه» در مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به تبیین رابطه «انقلابی‌گری» با «رابطه عاطفی نسبت به خانواده» پرداخت و گفت: انسان انقلابی نظر خود را بر خانواده‌اش تحمیل نمی‌کند اما روابطش را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که اگر زمانی بینش خانواده سدی برای فعالیت او شود، این سد را به هم زده و به راهش ادامه دهد.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: تنظیم رابطه عاطفی صحیح با خانواده در رأس تمام مسائلی است که یک مجاهد فی سبیل الله باید مورد توجه قرار دهد. رابطه یک مجاهد با خانواده‌اش باید در راستای بینش انقلابی او باشد. چرا که این بینش تکلیف‌ساز است و اگر دیدِ انسان با دیدِ خانواده‌اش یکسان نباشد، نه تنها در زندگی جهادی موفق نمی‌شود، بلکه ممکن است به نقطه‌ خیانت به اسلام هم برسد.

 

وی با بیان این که تاریخ انقلاب اسلامی نمونه‌های درخشانی در این زمینه دارد، خاطرنشان کرد: در تاریخ 37 ساله انقلاب صحنه‌هایی را شاهد بوده‌ایم که باید مورخان آن‌ها را نقل کنند تا آیندگان بدانند چه قهرمانانی در عرصه این انقلاب وجود داشته‌اند. یکی از این افراد، مرحوم آیت‌الله گیلانی است که حاکم شرع در دادگان انقلاب بودند و وقتی فرزند ایشان منافق شد، خودشان حکم اعدام او را صادر کردند. این‌ها نمونه‌هایی هستند که از صدر اسلام نیز بالاتر است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله گیلانی زندگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده بود که اگر فرزندش محارب شد، بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای بتواند فرزند او را اعدام کند. مسأله عدم تنظیم روابط عاطفی خانوادگی در زندگی انسان انقلابی به گونه‌ای است که اگر صحیح نباشد، او را به فردی سرسخت در برابر پیامبر(ص) تبدیل خواهد کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به تغییر رفتار «زبیر» به عنوان یکی از مصادیق ناموفق صدر اسلام در تنظیم رفتار عاطفی با خانواده، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی خودِ ما نیز علاوه بر چهره‌های نمونه، افرادی وجود داشته‌اند که سنگ زیرین انقلاب بوده‌اند اما به خاطر «وابستگی خانوادگی» تغییر مسیر دادند. در انقلاب نمونه‌هایی داریم که در اثر اشتباه فرزندان، خود پدر هم راهش عوض شده است.

 

وی با اشاره به این‌که زندگی اولیای خدا نیز انقلابی و همراه با بحران‌ها بوده است، گفت: در بین ائمه(ع) یک نفر را پیدا نمی‌کنید که به طور عادی زندگی کرده باشد. انسان وقتی در زندگی انقلابی ائمه(ع) تأمل می‌کند، نقاط جان‌گدازی را می‌بیند که شهادت ایشان نیز در برابر آن نقاط قابل مقایسه نیست.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که آیه سوم سوره ممتحنه را باید به عنوان یک راهبرد عظیم در تنظیم خانه و خانواده با زندگی جهادی قرار داد، اظهار کرد: انسان نمی‌تواند بگوید «من می‌خواهم افزون بر داشتن یک زندگی عادی، در عرصه بحران‌ها نیز برای دگرگون‌سازی اجتماعی حرکت کنم.» جهادی بودن و انقلابی بودن با این سبک زندگی نمی‌سازد./202/820/ب1

ارسال نظرات