۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۳۲۶۵۰
آیت‌الله سیدان:

مهم‌تر از انجام کار مراقبت از نیت آن است

آیت‌الله سیدان در تبیین مصادیق شرک و انواع آن، گفت: باید مراقب بود که دل به‌غیر خدا نداد، حتی در عبادت نیز به فکر باقی مردم بودن نوعی شرک است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان ظهر امروز در جلسه تفسیر و تبیین مسائل مربوط به کاربرد مَثَل در قرآن کریم ضمن تأکید بر این‌که اعمال شیعیان نسبت به ائمه معصومین(ع) شرک نیست، افزود: قرآن کریم تأکید کرده است که از پیامبر(ص) اطاعت کنید. بنابراین اطاعت کردن با پرستیدن و شرک ورزیدن تفاوت دارد.

 

وی ابراز داشت: عده‌ای اعمال شیعیان را شرک به خدا می‌دانند، با این‌که اعمال شیعیان اطاعت و ارادت و محبت است و این موضوع تفاوت فراوانی با پرستش دارد. شیعه، اهل بیت(ع) را خدا نمی‌داند اما مشرکان بت‌ها را پروردگار و خدای خود می‌پنداشتند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در رابطه با نظافت در اسلام تصریح کرد: در احادیث آمده است که اگر در خانه‌ای عنکبوت تار تنید و برای خود خانه درست کرد آن را از بین ببرید، زیرا تار عنکبوت برکت را از آن خانه می‌برد. این تأکید‌ نشان می‌دهد که اسلام بسیار به نظافت و زیبایی محیط اهمیت می‌دهد.

 

وی در این رابطه به احادیثی از اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است که پیامبر(ص) فرموده‌اند؛ خانه عنکبوت در خانه شما، خانه شیطان است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان داشت: همچنین از حضرت علی(ع) نیز نقل شده است که خانه‌هایتان را از تار عنکبوت پاک کنید که اگر این کار را نکنید سبب فقر می‌شود.

 

آیت‌الله سیدان رعایت نظافت در اسلام را ضروری دانست و افزود: دین اسلام به نظافت بسیار تأکید کرده است و حضرت رضا(ع) می‌فرمایند؛ رعایت نظافت از اخلاق انبیا است.

 

وی به دل نبستن به غیر خدا تأکید کرد و گفت: اگر کسی مشرک و بت‌پرست نباشد، کافی نیست باید مراقب باشد که دل به‌غیر از خدا نبندد حتی در عبادت نیز به فکر باقی مردم بودن نوعی شرک است و فقط باید اعمال ما برای خدا باشد.

 

آیت الله سیدان در ادامه یادآور شد: به‌عبارت‌دیگر در نیت باید بسیار مراقب بود. افراد زیرک و باهوش بیشتر از این‌که مراقب اعمال و افعال خود باشند به نیتشان می‌اندیشند تا خللی در آن روی نداده باشد و غیری در آن پای نگذارد./202/862/ب1

ارسال نظرات