۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۳۲۶۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

طی مراحل سیر و سلوک در سایه قرآن ممکن است

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه انسان در سایه قرآن کریم به‌جایی می‌رسد که خیر من الملائکه می‌شود، گفت: انسان در سایه قرآن و تعالیم آن است که مراحل سیر و سلوک را طی می‌کند.
حجت الاسلام میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام‌ میرزا محمدی، استاد حوزه علمیه چهارشنبه شب در جمع روزه‌داران مسجد صاحب‌الامر تبریز با بیان اینکه رحمت الهی بر غضب خداوند سبقت دارد، اظهار داشت: تمام موجوات عالم مورد رحمت و زیر سایه نعمات الهی حیات دارند.

 

وی رحمتی واسعه الهی را گسترده برای تمام موجودات دانست و تصریح کرد: تمام موجودات و مخلوقات الهی زیر رحمت واسعه الهی قرار دارند، و رحمت خداوند بر تمام موجودات گسترده شده است و همه نسبت به این رحمت الهی بهره‌مند هستند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «الرحمن علم القرآن، خلق الانسان»، گفت: بر اساس این آیه مشخص است که انسان در سایه تعلم و آموزه‌های قرآن کریم است که به‌مراتب عالی بندگی نائل می‌شود، از چینش آیه می‌فهمیم که انسان بدون تعلیم قرآن نمی‌تواند مدارج بندگی را طی کند.

 

وی بابیان اینکه انسان در سایه قرآن کریم به‌جایی می‌رسد که خیر من الملائکه می‌شود، افزود: انسان در سایه قرآن و تعالیم آن است که مراحل سیر و سلوک را طی می‌کند، کتاب شریف قرآن در مرحله نازلِ خود که به زبان عربی نازل‌شده است موجب هدایت بشری است.

 

حجت‌الاسلام میرزا محمدی قرآن را از مصادیق رحمت واسعه الهی دانست و تصریح کرد: قرآن کریم به‌عنوان مهم‌ترین وبرترین نعمت پروردگار عالم است، قرآن از مصادیق رحمت الهی است که بر بشریت نازل‌شده است و هدایت بشریت را ضلالت عهده‌دار است.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین (ع) این کتاب شریف را در خطبه 142 نهج‌البلاغه تجلی پروردگار عالم می‌خواند، در دیگر روایات آمده است که خداوند به خلق خود در کلام خودش متجلی شده است و  خدا به‌واسطه قرآن با بشر سخن گفته است.

 

حجت‌الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه برتری قرآن بر دیگر کلام بشری مانند فضل و برتری الهی بر دیگر خلائق است، اذعان داشت: همان‌طور که خداوند بر دیگر موجودات برتری دارد و هیچ موجودی مانند و مثل خداوند نیست، کلامی نیز مانند و مثل قرآن وجود ندارد و نمی‌تواند که باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که سخن باطل بر کتاب الهی و قرآن راه ندارد، ادامه داد: هیچ‌گونه سخن گزاف و دلالت ر تناقض داشته باشد در کتاب شریف قرآن راه ندارد و یک حقیقت ملکوتی دارد، قرآن دارای مرتبه اعلی است که تنها در نزد خداوند متعال است.

 

این کارشناس دینی بابیان اینکه قرآن کریم یک‌مرتبه اعلی و اشرف و یک‌مرتبه نازل دارد، افزود: مرتبه نازل کتاب شریف همان مرحله نزول بر زبان عربی است و در این مرتبه نازل نیز قابل‌مقایسه با هیچ کتابی نیست و سبب‌ساز هدایت بشر از ضلالت و گمراهی‌ها است.

 

وی با اشاره به سیطره کامل قرآن کریم بر تمامی کتب آسمانی، اذعان داشت: قرآن تصدیق‌کننده شرایع انبیای سلف است و همچنین تصدیق‌کننده معارف وحیانی انبیای الهی است و بر آن‌ها مهیمن است، رسیدن به اصل کتب آسمانی نیاز به رجوع به قرآن شریف دارد.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه قرآن کتاب تفکر و تعقل برای بشریت است تا به‌واسطه آن به خرابت اعلی بندگی دست یابد، افزود: اعتصام به حبل الهی و تمسک به آن واجب است و این کتاب شریف است که به علم نخستین و آخرین سیطره دارد، تمسک به این کتاب هدایت بشریت را لازم می‌آورد./202/854/ب1

ارسال نظرات