۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۳۲۶۸۹
استاد حوزه علمیه:

بیشترین مشکلات جامعه ناشی از دروغ است

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که صداقت جزء مکارم اخلاق است و بیشترین مشکلات از دروغ به وجود می‌آید، گفت: فرد مؤمن ممکن است نماز صبحش قضا شود اما دروغ نمی‌گوید.
غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غروی استاد حوزه علمیه چهارشنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: فرق بین مکارم اخلاق و محاسن اخلاق این است که محاسن اخلاق به ظاهر و بزرگی انسان بر می‌شود اما مکارم اخلاق مربوط به بزرگواری انسان است و پیامبر اسلام را آورد تا چنین فردی تربیت شود.

 

وی افزود: پراهمیت‌ترین ویژگی از مکارم اخلاق سخاوت است که در احادیث زیادی به آن اشاره شده است، دومین اخلاق از مکارم حیا می‌باشد، کسی که حیا ندارد، در مقابل نامحرم (چه مرد و چه زن) نسبت به خوردن در مقابل روزه دار، بی‌احترامی به پدر و مادر، استاد، بزرگ‌تر و گناه هنگام حضور در جمع، ایمان ندارد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مکارم اخلاق امانت داری و وفای به عهد است، عنوان کرد: مؤمن امین است اما وهابی‌ها به شیعیان تهمت زده و می گویند ما بعد از نماز 3 بار می گوییم خائن‌الامین به این دلیل که جبرئیل به آنچه از وحی که خدا به او سپرده بود تا به علی (ع) برساند خیانت کرده و به پیامبر (ص) وحی کرده در حالی که ما بعد از نماز 3 مرتبه الله اکبر می گوییم واعتقاد داریم که جبرئیل بسیار امین است.

 

حجت‌الاسلام غرویی تواضع را یکی دیگر از مکارم اخلاق معرفی کرده، و اظهار داشت: انسان باید مانند عدسی چشم عمل کند همه را ببیند اما خود را نبیند، از فرمایشات علما این است، کسی که می‌خواهد به مراتب عالی برسد نباید خودبین باشد، خداوند افراد متکبر و مغرور را نمی‌پسندد، البته در اینجا استثناء برای خانم‌ها وجود دارد که باید در مقابل نامحرم متکبر باشند.

 

وی افزود: دیگر خصوصیت مکارم اخلاق غیرت است، سابق مردم غیرت داشتند اما اکنون کمرنگ شده است، فرد با غیرت 6 صبح سرکار می‌رود، وقتی دختر 20 ساله در خانه دارد خود را به آب و آتش می زند تا آن را ازدواج دهد.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همچنین شجاعت و صداقت جزء مکارم اخلاق است، بیشترین مشکلات از دروغ به وجود می‌آید فرد مؤمن ممکن است نماز صبحش قضا شود اما دروغ نمی‌گوید./202/807/ب1

ارسال نظرات