۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۴۳۲۷۹۲
استاد حوزه علمیه:

روح معنویت و گرایش به خدا در حضرت خدیجه بود

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که روح معنویت و گرایش به خدا در نهاد حضرت خدیجه(س) بود، گفت: این گرایش دینی و ارزشی در وجود ایشان موجب شد که همه وجود خود را در اختیار پیامبر(س) قرار دهد و اموال ایشان بعد از رسیدن پیامبر اکرم(ص) به رسالت در مسیر رسالت ایشان هزینه شد.
سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدآبادی، کارشناس مذهبی در رواق امام خمینی حرم رضوی بعد از ظهر امروز همزمان با رحت بزرگ بانوی اسلام خدیجه کبری(س) به تبیین شخصیت این بانوی با فضیلت پرداخت.


وی با اشاره به نعمت های الهی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است، گفت: در روایت های متعددی از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برخی از نعمت های کلیدی را در زندگی به ما یادآور شده اند.


حجت الاسلام سیدآبادی خاطرنشان کرد: ما در نعم الهی مستغرق هستیم اما برخی از این نعمت ها کلیدی بوده و به آن ها تأکید بسیار شده است تا انسان با شناخت آن ها از توجه و بهره گیری از آن ها غفلت نکند.
 

نعمت های کلیدی در زندگی انسان با توجه به روایات
 

این استاد حوزه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره نعمت هایی که موجب خیر و دنیا می شود، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) از نعمت هایی بیان می کند که اگر آن ها را خدا به انسان عطا کند، خیر دنیا و آخرت را نصیب او کرده است که این نعمت ها عبارت است از؛ تقوایی که انسان را از حرام خدا حفظ کند، اخلاق نیکویی که با آن با مردم معاشرت کند، حلم و بردباری که در برابر سبکسری جاهلان بایستد و همسر شایسته ای که کمک دنیا و آخرت او باشد.
 

وی به روایت دیگری از امام صادق درباره نعمت های الهی اشاره و ابراز کرد: امام صادق می فرماید: «اگر انسان نعمت سلامتی، سعه در زوزی، امنیت و آرامش، انیس موافق و آسایش را نداشته باشد زندگی برای او شیرین نیست، فکر او از کار می افتد و همیشه افسرده و دل پریش خواهد بود و در صورت دارا بودن آن ها به این گرفتاری ها دچار نخواهد شد.»
 

حجت الاسلام سیدآبادی ادامه در تشریح این روایت از امام صادق، افزود: اگر انسان سلامتی نداشته باشد فکر او نیز از کار می افتد و سلامتی مهم ترین چیز در زندگی است.
 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امنیت و آرامش در خانه و جامعه از مهم ترین نعمت های خداوند است بنابراین این امنیتی که در کشور در منطقه پرآشوب وجود دارد به برکت برکت امام رضا(ع) و تدبیر رهبر معظم انقلاب و مسؤولان نظام و پاسداری نیزوهای امنیتی و مرزداران است بنابراین حق شکر گذاری داشته که برای آن ها دعا کنیم.
 

وی به منظور از انیس موافق در روایت امام صادق اشاره و اظهار کرد: حضرت منظور از انیس موافق را سه چیز بیان می کند که مقصود همسر صالح، فرزند شایسته و دوست و رفیق شایسته است.


حجت الاسلام سیدآبادی افزود: امام صادق(ع) می فرماید در صورتی که انسان سلامتی، سعه در روزی، امنیت و ارامش، انیس موافق را داشت به دع و آسایش دست خواهد یافت.
 

نقش زن در سعادت و سلامت زندگی
 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه 21 سوره رم به اهمیت نقش زن با توجه به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در قران می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ».
 

وی با بیان این که نقش زن در سعادت و سلامت جامعه مهم است، اظهار کرد: فلسفه زندگی خانوادگی و انتخاب همسر این است که انسان به آرامش و شکوفایی برسد.
 

حضرت خدیجه الگوی یک همسر شایسته بود


حجت الاسلام سیدآبادی حضرت خدیجه(س) را الگویی برای زنان و مردان خواند و ابراز کرد: حضرت خدیجه الگوی یک همسر شایسته بود که موجب آرامش پیامبر(س) بود بنابراین توجه به زندگی، شخصیت و خصایل آن حضرت به عنوان الگو بر زنان و مردان مهم است.


این استاد حوزه به دو ویژگی برجسته شخصیت حضصرت خدیجه اشاره و ابراز کرد: ایشان دارای شخصیت ارزشی بود و به ارزش های متعالی علاقه داشت و با وجود این که از وقعیت مالی و اجتماعی بالایی برخوراد بود به پیامبر(ص) پیشنهاد ازدواج داد همچنین علی رغم شرایط قبل از اسلام که جامعه آکنده از بدیها و زشتی ها بود و بت پرستی در جامعه رواج داشت به آیین ابراهیمی گرایش داشت.
 

وی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) به پیامبر اکرم(ص) درباره شیفتگی خود به ایشان می گوید: «چون از تبار و خویشاوند من هستی، به خاطر شرافت و عظمتی که در میان بنی هاشم دارید و نیز به خاطر امانت و راستگویی شما من شیفته شما شدم.»
 

روح معنویت و گرایش به خدا در نهاد حضرت خدیجه بود
 

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که روح معنویت و گرایش به خدا در نهاد حضرت خدیجه(س) بود، گفت: این گرایش دینی و ارزشی در وجود ایشان موجب شد که همه وجود خود را در اختیار پیامبر(س) قرار دهد که اموال ایشان بعد از رسیدن پیامبر اکرم(ص) به رسالت در مسیر رسالت ایشان هزینه شد.


این کارشناس مذهبی افزود: بسیاری از بزرگان در تاریخ می گویند که فداکاری، جانبازی و رشادت حضرت علی(ع) در برابر جبهه کفر و ثروت و مال حضرت خدیجه(س) برای پشتیبانی از مسلمانان در برابر جبهه کفر موجب پیشرفت اسلام شد.
 

حضرت خدیجه موجب آرامش پیامبر بود
 

وی این پشتیبانی همه جانبه حضرت خدیجه را الگویی برای زنان مسلمان بیان و اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) نه تنها به پیامبر ایمان آمورد و رسالت ایشان را تصدیق کرد بلکه با تمام توان ایشان را پشتیبانی کرد و نمونه های از این پشتیبانی از اسلام را در زنان مسلمان در عرصه های مختلف از جمله دفاع مقدس و انقلاب شاهد بودیم.
 

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که حضرت خدیجه موجب آرامش پیامبر بود، ابراز کرد: ایشان مشکلاتی را که بر دوش پیامبر بود سبک می کردند و پیامبر با آن عظمت باز خدیجه موجب آرامش ایشان بود.
 

این استاد حوزه علمیه افزود: هنر زن در زندگی این است که در طوفانی ترین شرایط در زندگی آرامش ایجاد کند که البته برعکس نیز می تواند باشد و زنی در بهترین شرایط امنیت و آرامش را از زندگی بگیرد.


وی خاطرنشان کرد: این ایمان، عمل، منش و روش حضرت خدیجه(س)او را محبوب خدا و خاتم انبیا(ص) کرد که جبرئیل همواره سلام خود و خدا را به او می رساند.
 

حضرت خدیجه منبع وارثان ولایت و امامت بود


حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که حضرت خدیجه منبع وارثان ولایت و امامت بود، گفت: به خاطر ایمان ذریه رسالت در وجود ایشان قرار گرفت و با وجود همسران متعدد پیامبر از هیچ همسری فرزندی نداشت.


این استاد حوزه افزود: رحلت حضرت خدیجه چنان بر پیامبر سخت بود که یک هفته از خانه بیرون نیامد و هموراه از ایشان یاد می کردند./201/1310/ب1

ارسال نظرات