۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۳۲۹۸۹
رییس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران تبیین کرد؛

فلسفه روزه از دیدگاه طب سنتی/ طب سنتی سبب کمک به اقتصاد مقاومتی می شود

رییس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران طب سنتی را موجب کمک به اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: در طب سنتی با تولید دارو مانع خروج عرض از کشور می شود و با توجه به این که 4 میلیارد دارو در سال به کشور وارد می شود کمک شایانی در این بخش می کند.
طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین خیراندیش رییس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران در چهاردهمین همایش طب کل نگر با موضوع طب سنتی از دیدگاه علی بن موسی الرضا(ع) که جمعه شب در فرهنگسرای غدیر برگزار شد به تبیین فلسفه روزه از دیدگاه طب سنتی پرداخت.

 

وی با بیان این که براساس روایات روزه موجب سلامت جسم و روان می شود، گفت: روزه با شیوه های مختلف در دنیا وجود دارد و پزشکان روزه های مختلف پی را بیان کرده اند و در دین اسلام روزه به این سبک بر ما تعریف شده است که به تفسیر آن از دیدگاه طب سنتی می پردازیم.

 

روزه موجب سلامتی بدن می شود

خیراندیش با بیان این که روزه موجب تعادل اخلاط چهارگانه در بدن در نتیجه موجب سلامتی بدن می شود، ابراز کرد: اگر اخلاط چهارگانه بدن(سفرا، سودا، دم و بلغم) در تعادل باشند، بدن سالم خواهد بود.

 

محقق و پژوهشگر طب اسلامی و سنتی افزود: اخلاط چهارگانه بدن به صورت مداوم در حال کم و زیاد شدن هستند و با غذا خورنت ان ها تنظیم می شود و با توجه به این که ما به صورت متناسب از غذاها استفاده نمی کنیم، تعادل بدن بهم می خورد که خداوند روزه را به عنوان یک امر واجب قرار داده است تا بدن در حال تعادل قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: روزه موجب سلامتی بدن می شود البته به شرطی که در افطا و سحر به اندازه متعارف غذا مصرف شود که به مرور در طول این ماه میزان غذا کم می شود و بدن با آن سازگار می شود.

 

روزه موجب تعدیل مزاج افراد می شود

 

خیراندیش با بیان این که روزه موجب دفع بلغم و مواد زائد از بدن می شود، اظهار کرد: روزه موجب ذوب بلغم زائد در بدن می شود، بلغم بیشترین عوارض را در بدن دارد بو هر چه بیشتر این مواد در بدن ذوب شود موجب قوت بدن می شود بنابراین مزاج روزه گرم است چون موجب ذوب بلغم در بدن می شود.

 

این استاد طب سنتی به روه داران توصیه کرد: کسانی که احساس تشنگی زیاد در طول روز می کنند دچار مشکل سفراوی هستند که در هنگام افطار نوشیدنی گرم به همراه لیموه و یا غوره مصرف کنند  که صفرا را پاک و صفرای جدید فراخوان می کند، کسانی که احساس گشنگی زیاد دارند بلغمی هستند و گرم مزاج هستند.

 

وی با بیان این که بیشتر بیماری ها به وسیله سردی است که با روزه از بین می رود، ابراز کرد: برای تعدیل حرارت کلی که در بین به وجود می آید و باید در شب آن را تخلیه کرد و در قاعده کلی 4 ماه تعدیل می شود که تا قبل از پیامبر اکرم (ص) نیز روزه به مدت 4 ماه در سال واجب بود اما همین یک ماه نیز کمک بسیاری در تعدیل بدن دارد.

 

روزه از بیماری فراموشی در افراد جلوگیری می کند

خیراندیش روزه را مانع از بیماری فراموشی در افراد بیان و اظهار کرد: روزه سیستمی را فراهم می کند تا انسان با طبیعت سازگار باشد و با توجه به این که سحرگاه بیدار می شود این بیداری موجب سلامت تن و روان می شود.

 

رییس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران افزود: کسانی که می خواهند تعادل مزاجی داشته باشند باید سحرگاهان بیدار شوند که مغز گرم است و در صورتی که خواب باشند با توجه به سردی هوا در این زمان موجب دوسردی در بدن شده در نتیجه ایجاد فراموشی می شوند.

 

وی خواب ظهر یا بیغوله را هوش آفرین بیان و اظهار کرد: وقتی فرد سحر بیدار شود در نتیجه ظهر می خوابد که این خواب به مغز رطوبت داده و سفرای زائد را از بدن خارج می کند و مانع فراموشی های برشی(فراموشی بخشی از یک موضوع) می شود.

 

خیراندیش خاطرنشان کرد: روزه موجب تنظیم جسم با زمان می شود که موجب سلامتی تن، روان، نشاط و قوت روحی در فرد می شود.

 

پدر طب سنتی ایران بعد روحی و معنوی بدن را از بعد دیگر بدن خواند و گفت: باید این بعد از بدن را نیز تقویت کرد که روزه تمرینی برای تقویت آن است که استغفار، گفتن ذکر، قرآن خواندن از کارهای روزه دار است که آلودگی فکری را پاک می کند.

 

چالش های پیش روی طب سنتی اسلامی ایرانی

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به چالش های پیش روی طب سنتی اسلامی ایرانی اشاره و ابراز کرد: امام خمینی می فرماید که طب سنتی در نتیجه بیخردی سردمداران ما کنار گذاشته شد و گواه تاریخ نیز بر این است که  طب سنتی را با 300 سال تلاش از ما گرفتند.

 

خیراندیش وضع قانون «ضرورت وجود دیپلمه طب سنتی از دانشگاه داخلی و خارجی» را زمینه از بین رفتن طب سنتی بیان و اظهار کرد: با وضع این قانون زمینه از بین رفتن طب سنتی فراهم شد این همان شیوه ای است که وزارت بهداشت دنبال می کند و در عین حال مدرک نیز نمی دهند، همان کاری که انگلیسی ها کردند.

 

توسعه طب سنتی بعد از انقلاب اسلامی

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی به وضعیت طب سنتی پس از انقلاب اسلامی اشاره و ابراز کرد: پس از انقلاب اسلامی حرکت هایی شروع شد و افرادی اندک در حجره های کوچک موجب باقی ماندن طب سنتی شدند.

 

وی با اشاره به فعالیت مؤسسه تحقیقات حجامت ایران موجب توسعه طب سنتی شد، گفت: این مؤسسه آموخته های موجود را نشر داد و این حرکت فراگیر موجب توسعه طب سنتی شد که در سال 92 تا 12 میلیون حجامت انجام شده است.

 

خیراندیش با بیان این که توانایی بالقوه طب سنتی موجب توسعه آن شد، اظهار کرد: اگر این توانایی بالقوه به علم همراه شود توانایی آن صد چندان می شود به عبارت دیگر عاملان طب سنتی به عالمان طب سنتی تبدیل شوند.

 

نادیده گرفتن طب سنتی از سوی دولت

 

این استاد طب سنتی با گلایه از دولت در نادیده گرفتن اصل ضرورت طب سنتی، گفت: برنامه ریزی شه بود که تا سال 92 به 2 هزار نفر گواهی حکیمی کار داده شود و 70 درصد طب سنتی شود همچنین 870 داروی گیاهی بیمه شود اما هیچ کدام اتفاق نیفتاد.

 

وی افزود: شورای عالی طلب سنتی که متشکل از رییس جمهور و چند تن از وزرا و 7 کارشناس است در این دولت حتی یک جلسه نیز تشکیل نداده است چرا که بنده یکی از ان کارشناس ها هستم که دعوتی از من برای حضور در این شورا به عمل نیامده است.

 

خیراندیش یا اشاره به محدودیت هایی که دولت برای پژشکان طب سنتی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: همه محدودیت هایی که برای ما ایجاد شده است موجب پیشرفت ما شده است.

 

وی با گلایه از نمایندگان مجلس قبل، اظهار کرد: ما از نمایندگان مجلس قبل گله مندیم که قول هایی به ما دادند امام هیچ کاری در زمینه طب سنتی انجام ندارند، چرا بودجه هنگفتی را به بخش بهداشت اختصاص می دهند که یک کارمند حقوق 700 میلیونی دریافت کند اما کاری هم انجام ندهد که این به خاطر هزینه زیادی است که در اختیار ان ها است در حالی که در بخش های دیگر با کمبود بوجه مواجه هستیم.

 

طب سنتی موجب الفت بین مسلمانان و غیرمسلمانان می شود

 

رییس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران را یک نهضت فراگیر و همه جانبه با پشتوانه تاریخی دانست و اظهار کرد: طب سنتی با آینده ای روشن، اقتصادی، سیاسی، زداینده نفوذ مورد تأکید رهبر، دشمن زاد و پاک کننده است.

 

وی با بیان این که طب سنتی  الفتی فراگیر را موجب می شود، ابراز کرد: طب سنتی موجب رشادت بخشی نسل شیعه در جهان و ایجاد الفت بین مسلمانان و غیرمسلمانان می شود.

 

طب سنتی موجب کمک به اقتصاد مقاومتی می شود

 

خیراندیش طب سنتی را موجب کمک به اقتصاد مقاومتی بیان و اظهار کرد: در طپب سنتی با تولید دارو مانع خروج عرض از کشور می شود و با توجه به این که 4 میلیارد دارو در سال به کشور وارد می شود کمک شایانی در این بخش می کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: طب سنتی موجب جذب توریست و خدمت می شود از جمله ایجاد نهاد های کوچک مانند طب سنتی در جذب این توریست ها نقش مؤثری دارد.

 

طب سنتی جلوه عالی از امر به معرف و نهی از منکر است

 

وی طب سنتی را جلوه عالی از امر به معرف و نهی از منکر خواند و ابراز کرد: با توجه به این که طب سنتی مانع بسیاری از بیماریها از جمله دیابت و نازایی می شود و مانع از بین رفتن نسل می شود بنابراین طب سنتی از مصادیق امر به معرف است.

 

ضرورت توجه روحانیت به کتب دینی در زمینه طب سنتی و انتقال آن ها به مردم

 

خیراندیش با اشاره به کتاب های عالمان دینی در خصوص طب سنتی، گفت: چرا روحانیان کتاب های خود را نمی خوانند؟ مسائل طبی که در کتب دینی بیان شده است را باید توجه داشته و آن ها را به مردم انتقال دهند.

 

این استاد طب سنتی ادامه داد: دستورات اهل بیت علمی ترین دستورات است و احادیثی معتبر، علمی و قابل اعتبار در زمینه طب سنتی بیان شده است همچنین پیامبر اکرم(ص)، امام رضا(ع) و امام سید علی خامنه ای حجامت کردند.

 

ضرورت بهره مندی اصولی از طب سنتی

 

وی با بیان این که ما طرفدار طب سنتی اصولی از طب سنتی هستیم، گفت: اگر اندیشه های طب اسلامی ایرانی با طب کلاسیک در هم آمیخته شود تحول بزرگی در طب رخ خواهد داد./201/1310/ب1

ارسال نظرات